Gå til innhold

Flytte hjemmefra når du er 8

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 119
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

14

• Axcia

14

• tzatziki1365380058

5

• EnolaGay

3

Gjest Liza i London

Nei, det kunne jeg ikke tenke meg...syntes det var drøyt nok når 19-åringen dro hjemmefra ;-)

Men, det er da ikke helt vanlig lenger i England, er det det?

Jeg synes også det er hardt - de første ukene.

Hvor vanlig det er varierer jo med hvor du vender blikket. De aller fleste i slekten og omgangskretsen sender sine barn på boarding - og skolene har stor pågang.

Annonse

Gjest mitt syn

Mishandling er da vel litt drøyt?

Kanskje omsorgssvikt er et bedre ordvalg. Jeg mener bestemt at en åtteåring trenger betydelig mer støtte og omsorg i hverdagen enn det en evt. "husmor" på en kostskole har kapasitet til å gi. Men som nicket mitt antyder: dette er kun _mitt_ syn:-)

Gjest Liza i London

Kanskje omsorgssvikt er et bedre ordvalg. Jeg mener bestemt at en åtteåring trenger betydelig mer støtte og omsorg i hverdagen enn det en evt. "husmor" på en kostskole har kapasitet til å gi. Men som nicket mitt antyder: dette er kun _mitt_ syn:-)

Ja, men det var jo andres syn jeg ba om :)

Jeg er selv litt usikker på om det er for tidlig - mine to eldste var vel litt eldre da de startet.

men, til gjengjeld, vi får masse god kvalitetstid når de er hjemme fordi vi slipper de daglige gnissningene.

Jeg har vært dagelev på en boarding school i England, dog var jeg vesentlig eldre enn 8 år.

Jeg ville aldri funnet på å sende barn dit - verken som 8-åring eller etterpå. Prisen de betaler er for høy, selv om utdanningen er god.

Hvorfor kan han ikke være dagelev på en skole som er nærmere?

:klem:

Gjest Liza i London

Jeg har vært dagelev på en boarding school i England, dog var jeg vesentlig eldre enn 8 år.

Jeg ville aldri funnet på å sende barn dit - verken som 8-åring eller etterpå. Prisen de betaler er for høy, selv om utdanningen er god.

Det har jo absolutt sine fordeler å være boarder da.

Følte ikke du at du gikk glipp av noe da du var dagelev?

Mye av det sosiale skjer jo etter undervisningsslutt. Dessuten er det også på den tiden de får individuell undervisning i det de liker best - altså fag som musikk, drama, sport.

Ungene mine trives de!

Gjest Liza i London

Glemte å sende klem tilbake!

Det har jo absolutt sine fordeler å være boarder da.

Følte ikke du at du gikk glipp av noe da du var dagelev?

Mye av det sosiale skjer jo etter undervisningsslutt. Dessuten er det også på den tiden de får individuell undervisning i det de liker best - altså fag som musikk, drama, sport.

Ungene mine trives de!

Nå er det jo stor forskjell mellom unger, og jeg vet at jeg ville ha mistrivdes veldig under et slikt system. Som dagelev har man en ventil som en boarder ikke har - man lever i "to verdener", og kan bruke den ene som sikkerhetsventil. Som boarder er man veldig prisgitt andre, og er man utenfor så er man utenfor 100% av tiden.

Dessuten tror jeg at det er viktig å få andre input enn boardingschool. Jeg er *veldig* glad for at jeg hadde mange å i norsk skole først. De som kun hadde vært på boarding school var veldig mye mer "dependent", og kunne ikke tenke selv på samme måte. Det er vanskelig å forklare, men det er et meget konformerende system.

Annonse

Vi flyttet til mine tidl svigerforeldre, dvs selvsagt ikke i samme hus!

Litt pendling blir det jo på G, han har en crash pad i London

Regner med det går OK? Svigerforeldre kan jo være sære, selv om de er hyggelige.

Bortsett fra en dagstur er det egentlig veldig lenge siden jeg var i den delen av verden.

Som alltid ønske jeg deg og dine alt godt!

Gjest Liza i London

Nå er det jo stor forskjell mellom unger, og jeg vet at jeg ville ha mistrivdes veldig under et slikt system. Som dagelev har man en ventil som en boarder ikke har - man lever i "to verdener", og kan bruke den ene som sikkerhetsventil. Som boarder er man veldig prisgitt andre, og er man utenfor så er man utenfor 100% av tiden.

Dessuten tror jeg at det er viktig å få andre input enn boardingschool. Jeg er *veldig* glad for at jeg hadde mange å i norsk skole først. De som kun hadde vært på boarding school var veldig mye mer "dependent", og kunne ikke tenke selv på samme måte. Det er vanskelig å forklare, men det er et meget konformerende system.

Uenig - stort sett - i siste avsnitt ( kan ikke quote)

vel er det et konformt miljø - i alle fall mht oppførsel.

og forsåvidt også til holdninger. Men nettopp der kan vi som foreldre veie ganske mye opp.

Når vi utfordrer holdninger og livssyn ( og setter pris på en og annen "bekymringsmelding" mht ugagn) så tvinges de til å tenke og å ta egne standpunkt. Altså, ikke når de er 8-9 år!

dessuten - skolene er blitt mer humane siden du gikk der!

Uenig - stort sett - i siste avsnitt ( kan ikke quote)

vel er det et konformt miljø - i alle fall mht oppførsel.

og forsåvidt også til holdninger. Men nettopp der kan vi som foreldre veie ganske mye opp.

Når vi utfordrer holdninger og livssyn ( og setter pris på en og annen "bekymringsmelding" mht ugagn) så tvinges de til å tenke og å ta egne standpunkt. Altså, ikke når de er 8-9 år!

dessuten - skolene er blitt mer humane siden du gikk der!

Jeg gikk på en av de "progressive" skolene, visstnok! ;-)

Jeg vet om folk som likte seg; jeg tror det er en "risikosport", og noe som jeg personlig er "i mot", basert på min erfaring der.

Det hadde vært interessant å snakket mer om det en gang. Det er et meget komplisert og interessant tema, som omhandler klassesystemet, "hvem som skal styre landet", og mye annet som er i den engelske kulturen. Et spennende emne.

Men nå holder jeg på å sovne her - vi tastes!

Alt godt,

jubalong70

Hmmm, vanskelig spørsmål.

Sånn i utgangspunktet tenker jeg at det kunne jeg overhodet ikke tenke meg. En 8-åring trenger fremdeles mye forming, og den formingen ønsker jeg å gi barna mine.

Dessuten tenker jeg at familiebåndene kanskje blir svekket ved så tidlig adskillelse over såpass lang tid - men dette vet jeg selvfølgelig ikke noe om :)

På den annen side ser jeg fordelene ved at ungene virkelig får fokusert på skolen, får andre syn på verden enn det vi som familie kan gi dem, samt at skolen nok (forhåpentligvis) er veldig god.

Mitt syn er naturligvis farget av at jeg ikke har bodd i en kultur der det er vanlig å sende ungene bort for å gå på skole.

Gjest togli

Er man hjemme hver helg da?

Mange av mine venner flytta hjemmefra når de starta på skolen fordi de bodde langt fra nærmeste døveskole og ønsket skoletilbud der. De er fortsatt varme forkjempere for døveskolene og stortrivdes med å bo på internat og være sammen med venner der. Nå blir det nok litt annerledes for døve, siden de føler på at det er godt å være et sted der de kan kommunisere naturlig med andre venner og med voksne ansatte.

Hvis barna får reise hjem hver helg, så tenker jeg at det kanskje kan være ok?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...