Gå til innhold

Flytte hjemmefra når du er 8

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 119
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

14

• Axcia

14

• tzatziki1365380058

5

• EnolaGay

3

Gjest segunda

Jo, jeg tok utgangspunkt i min egen situasjon, som Sør tror han vet masse om. På samme måte som Liza snakker om sin situasjon.

Da var det vel naturlig at jeg tok utgangspunkt i min situasjon. Hva Sør vet om deg har ingen relevans i denne diskusjonen.

Annonse

Gjest Tatjana

Nei, det kunne jeg ikke tenkt meg. Jeg syntes for så vidt det var for tidlig å sende 16-åringen på hybel i fjor høst, da h*n startet på videregående.

Min manns besteforeldre måtte flytte hjemmefra da de begynte på skolen. Skoleveien var for lang, og de måtte bo "på hybel" innlosjert hos folk i skolens nærområde. Og det var nå så ymse det de opplevde der. Jeg har alltid priset meg lykkelig for at mine slipper det. Takk og pris for skolebusser!

Gjest Beklager...

Jeg synes det er helt hårreisende jeg, faktisk. Jeg kan ikke forstå at noen foreldre er i stand til å klare å sende vekk barna sine på internatskoler, og bare ha de hjemm ei helgene. Det minner meg om et rikmannspriviliegie, hvor det er om å gjøre å få barna ut fra huset fortest mulig...

Gjest segunda

Jeg synes det er helt hårreisende jeg, faktisk. Jeg kan ikke forstå at noen foreldre er i stand til å klare å sende vekk barna sine på internatskoler, og bare ha de hjemm ei helgene. Det minner meg om et rikmannspriviliegie, hvor det er om å gjøre å få barna ut fra huset fortest mulig...

Og da må vi spørre oss om norske verdier er de eneste riktige.

Gjest Beklager...

Og da må vi spørre oss om norske verdier er de eneste riktige.

Hvis du mener norske verdier generelt, så er nok ikke de de eneste riktige - og det har jeg aldri påstått... Men Liza spør etter andres mening i denne aktuelle saken, det var den jeg kom med...

Gjest segunda

Hvis du mener norske verdier generelt, så er nok ikke de de eneste riktige - og det har jeg aldri påstått... Men Liza spør etter andres mening i denne aktuelle saken, det var den jeg kom med...

Ja hun spør hva vi mener, men hun spør ikke om råd. Jeg har sagt mine meninger og at jeg ville ikke ha sendt fra meg mine barn etter den erfaringen jeg hadde av kostskole.

Gjest MayLynn

Nei jeg snudde ikke på det. Jeg påpeker at jeg mener at dette ikke er sammenlignbart. Denne tradisjonen med kostskole er ikke tortur i motsetning til gamle dager da foreldre måtte selge arbeidskraften til sine små barn.

Jeg ser heller ikke på det å sende barn til slektninger slik som blir gjort i noen kulturer som tortur selvom jeg aldri ville ha gjort det selv.

Det var jo akkurat det Jacoba skrev da :-)

Annonse

Det hadde jeg ikke på noen måte klart. Ante ikke at det var slik fremdeles noen steder.

Det blir nok annerledes for de som kjenner til og har vokst opp med dette. Det blir kansklje litt slik som vi i Norge forbereder oss på at de flytter når de blir voksne.....

tzatziki1365380058

Vel, du skrev faktisk om hvorvidt det var sammenlignbart, og poenget forblir at det er det faktisk, på mange måter.

Flytting til kostskole, uten noen nære familiemedlemmer til stede, muligens med unntak av eldre søsken, er da på ingen måte sammenliknbart med å vokse opp hjemme, men i en familie hvor en av foreldrene reiser mye og/eller blir borte i lange perioder av gangen?!

I det første tilfellet bor barnet med familien sin, i det andre gjør det det ikke. Om en forelder er borte i lange perioder kan da ikke sammenliknes med at BARNET sendes bort!

Nope.

Jeg har venner som er oppvokst på det viset i England, og også venner som har tilbragt store deler av barndommen på norske internatskoler i utlandet.

Samtlige sliter med følger av dette. Ikke bare noen, men alle.

Jeg må innrømme at jeg ikke forstår at du vil vurdere å sende barnet fra deg, når det faktisk finnes alternativer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...