Gå til innhold

Kristne diskrimineres i Egypt

Anbefalte innlegg

Gjest speer

Nok en gang har den muslimske mobben angrepet kirker i Egypt:

''Om lag 500 salafistiske muslimer angrep den koptiske St. Mena-kirken i Imbaba-distriktet. Tolv personer ble drept og 232 skadd i opptøyene, melder CNN.''

http://www.dagbladet.no/2011/05/08/nyheter/utenriks/kairo/egypt/kristne/16454809/

At kristne er blir forfulgt og behandlet som annenrangs borgere er ikke noe nytt fenomen i Midt Østen.

Det hersker heller liten religionsfridom i Egypt. Islam er grunnlovsfestet statsreligion, og det er ulovlig med praktisering av religion som ”kolliderer” med Sharia.

Landet har dessuten lover som favoriserer islam som religion. Mannlige ikke-muslimer må konvertere til islam for å gifte seg med muslimske kvinner, men ikke visa versa. Muslimske kvinner har retten på halve arven etter sin ektemann, mens kristne kvinner ikke har noen arverett etter en muslimsk ektemann.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/364318-kristne-diskrimineres-i-egypt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Louis Cyphre

''Mannlige ikke-muslimer må konvertere til islam for å gifte seg med muslimske kvinner, men ikke visa versa. Muslimske kvinner har retten på halve arven etter sin ektemann, mens kristne kvinner ikke har noen arverett etter en muslimsk ektemann''

Dette er ikke annet en ren apartheid-politikk.

Leser akkurat nå "Rapport fra Pakistan" av Kristin Solberg. Det er rett og slett sjokkerende hvordan kristne diskrimineres og behandles som annenrangs borgere i Pakistan.

Nord og ned

''Mannlige ikke-muslimer må konvertere til islam for å gifte seg med muslimske kvinner, men ikke visa versa. Muslimske kvinner har retten på halve arven etter sin ektemann, mens kristne kvinner ikke har noen arverett etter en muslimsk ektemann''

Dette er ikke annet en ren apartheid-politikk.

Leser akkurat nå "Rapport fra Pakistan" av Kristin Solberg. Det er rett og slett sjokkerende hvordan kristne diskrimineres og behandles som annenrangs borgere i Pakistan.

Jasså, virkelig? Vi har da fått vite gang på gang av vår kjære islamsistmedløper at de kristne nyter veldig stor frihet , og lever i god harmoni med muslimene nettopp i Pakistan.

Men det er vel antagelig forfatteren av boka som har null peil.

Gjest pointless

Jasså, virkelig? Vi har da fått vite gang på gang av vår kjære islamsistmedløper at de kristne nyter veldig stor frihet , og lever i god harmoni med muslimene nettopp i Pakistan.

Men det er vel antagelig forfatteren av boka som har null peil.

''Vi har da fått vite gang på gang av vår kjære islamsistmedløper at de kristne nyter veldig stor frihet , og lever i god harmoni med muslimene nettopp i Pakistan.''

Vedkommende lever opplagt i en illusjon. Mon tro om det er vrangforestillinger ute og går? Det er isåfall et alvorlig symptom...

Jeg er på et amerikansk forum hvor det er en egyptisk kopter som skriver og han sier at etter opprøret for noen mnd siden så har de kristne blitt forfulgt og de blir drept på gata. Det er nytt, før har koptere og muslimer levd i fred med hverandre.

Minner om Khomeinis overtagelse av Iran. Jeg har akkurat hatt den iranske naboen min inne og hun fortalte at før Khomeini så giftet folk seg med hverandre, utelivet var storveis og nå får ikke broren hennes jobb, han har utdannelse fra England, fordi han ikke kan be. Han har aldri lært det fordi han har vært kristen hele livet.

Gjest Nord og ned.

Jeg er på et amerikansk forum hvor det er en egyptisk kopter som skriver og han sier at etter opprøret for noen mnd siden så har de kristne blitt forfulgt og de blir drept på gata. Det er nytt, før har koptere og muslimer levd i fred med hverandre.

Minner om Khomeinis overtagelse av Iran. Jeg har akkurat hatt den iranske naboen min inne og hun fortalte at før Khomeini så giftet folk seg med hverandre, utelivet var storveis og nå får ikke broren hennes jobb, han har utdannelse fra England, fordi han ikke kan be. Han har aldri lært det fordi han har vært kristen hele livet.

Betviles ikke. Vanskelig å forstå begeistringen til de mange naivistene folk her i vest, som bejublet dette skifte fra vondt til verre i Egypt.

Demokati, fred, frihet og respekt for enkeltmennesket er verdier som står i direkte konflikt med koranens lære.

Annonse

Betviles ikke. Vanskelig å forstå begeistringen til de mange naivistene folk her i vest, som bejublet dette skifte fra vondt til verre i Egypt.

Demokati, fred, frihet og respekt for enkeltmennesket er verdier som står i direkte konflikt med koranens lære.

Søstra til en kompis av bor der nede men er hjemme ganske ofte og jeg tror ikke hun tør å dra tilbake akkurat nå og lurer fælt på om leiligheten hennes og tingene hennes står der.

Hei,

Det har da vært slåssing (og sågar drap) mellom de to gruppene i lang tid, så det er ikke nytt. Med alt kaoset som er så tror jeg det er vanskelig å si om det er bedre eller verre nå - jeg så noen på TV forleden som påstod det var bedre. Jeg vet ikke sikkert.

Med vennlig hilsen

Hei,

Det har da vært slåssing (og sågar drap) mellom de to gruppene i lang tid, så det er ikke nytt. Med alt kaoset som er så tror jeg det er vanskelig å si om det er bedre eller verre nå - jeg så noen på TV forleden som påstod det var bedre. Jeg vet ikke sikkert.

Med vennlig hilsen

Jeg vet bare hva han skrev her om dagen og hva søstra til kompisen sier. Det har ikke vært så mye Egypt på nyhetene, nå er det Libya

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...