Gå til innhold

Tale til konfirmantene!

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058

Håvard Rems tale til konfirmantene!

Ville du likt talen dersom ditt barn var en av konfirmantene?

Jeg synes det er underlig å oppfordre til hat og til å vise fingern, uansett livssyn.

Jeg er derimot enig med ham i at religionskritikk er lov, uten at enhver medlem av religionen kan hevde seg såret, støtt, krenket osv. Men det krever jo at religionskritikk utøves som kritikk, og ikke som krenkelse, og at respekten for menneskene uansett bevares. En vanskelig balansegang, men jeg tviler i alle fall på at det er umulig, dersom grunntanken er at "det er lov å hate".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/364320-tale-til-konfirmantene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

ShitDiddelyDo

Nei, det synes jeg ikke. Jeg er helt enig med Rem.

Men Rem drar den nok litt lengre enn meg. Han skrev nylig en bok om det norske Black Metal-miljøet, og i den forbindelse så jeg et intervju med ham der NRK-journalisten spurte hva han egentlig syntes om kirkebrenninga. Det ville han ikke svare på, og i det lå vel egentlig svaret.

For øvrig er boka ganske tåpelig og spekulativ, stort sett basert på avisoverskrifter langt mer enn intervjuer, men det er ingen tvil om at han forsøkte å innynde seg i et miljø som for 20 år siden var kristendomsfientlig, et miljø han åpenbart respekterer. Dessverre for ham klarte han ikke det, da han virket mer interessert i å fremheve seg selv som spenningsforfatter enn i fakta.

Og spennende er det jo.

Et eksempel på hvordan han gjorde dette var da han tok for seg et spørsmål en relativt kjent figur i bandet Enslaved (han har blant annet hatt noen fiskeprogrammer på NRK, så han er kjent for andre enn miljøet) i et nettdebatt på VG (!). Spørsmålet var ledene, og antydet at denne mannen hadde vært med på en kirkebrann. Dette vil Rem finne ut av, og gjennom hele boka kommer han tilbake til dette, en biltur, hvor man som leser etter en stund begynner å lure på om denne karen burde vært dømt for kirkebranner han også.

Men Rem avklarer selvfølgelig det hele - da mot slutten av boka, og han var ikke engang der den kvelden (i følge politiet).

Sånt er det en del av i boka, og Rem er en sånn figur som ser ut til å forsøke å gjøre seg mørkere og kulere enn han sikkert er, noe også talen bærer litt preg av.

Nei, jeg ville ikke likt at det var talen til konfirmantene. Men den er ikke så ulik taler som er holdt under borgelig konfirmasjon her de senere årene. Jeg stusser på at man velger å bruke taletiden på ungdommens store dag til å kritisere andres valg, verdisyn og holdninger. Jeg trodde at humanistisk forbund er for toleranse og likeverd, men slik er det kanskje ikke. Jeg ville forøvrig stusset tilsvarende om presten hadde brukt sin taletid på å nedvurdere alle som ikke velger som han. Kirken her har så langt vist større romslighet enn som så.

Nei, jeg ville ikke likt at det var talen til konfirmantene. Men den er ikke så ulik taler som er holdt under borgelig konfirmasjon her de senere årene. Jeg stusser på at man velger å bruke taletiden på ungdommens store dag til å kritisere andres valg, verdisyn og holdninger. Jeg trodde at humanistisk forbund er for toleranse og likeverd, men slik er det kanskje ikke. Jeg ville forøvrig stusset tilsvarende om presten hadde brukt sin taletid på å nedvurdere alle som ikke velger som han. Kirken her har så langt vist større romslighet enn som så.

Humanetisk forbund er et av de mest intolerante livssynssamfunnene som finns i Norge. Eller, omtrent på nivå med endel av de mer fanatiske kristne sektene.

Dette har jeg fra flere som har vært inside der i flere år, for så å ha trukket seg ut pga det ovenstående.

Humanetisk forbund er et av de mest intolerante livssynssamfunnene som finns i Norge. Eller, omtrent på nivå med endel av de mer fanatiske kristne sektene.

Dette har jeg fra flere som har vært inside der i flere år, for så å ha trukket seg ut pga det ovenstående.

Jeg kjenner mange oppegående menensker som er tilknyttet human-etisk forbund, så jeg får meg ikke til å tro at et er helt svart/hvitt der heller. Men opplegget rundt konfirmasjonen har fått meg til å lure på om humanetikerene beveger seg i konservativ retning. Kirka har jeg opplevd har modernisert seg og blitt mer liberal på mange områder.

Annonse

Mrs. Wallace

''Jeg trodde at humanistisk forbund er for toleranse og likeverd, men slik er det kanskje ikke. ''

Det finnes fanatikere blant humanetikerne også, og de er ikke de grann mer sjarmerende enn sine likemenn blant kristne og muslimer, for å si det sånn.

mariaflyfly

''Humanetisk forbund er et av de mest intolerante livssynssamfunnene som finns i Norge. Eller, omtrent på nivå med endel av de mer fanatiske kristne sektene.''

Det har jeg tenkt mange ganger også. HEF framstår jo som de galeste av dem alle noen ganger.

Gjest miril

Nei selvsagt ville jeg ikke likt talen. Jeg synes humanetisk forbund er noen store hyklere. Her før jul delte de også ut osvemasker for de som skulle på julegudstjeneste. De er så frekke at mine barn får aldri sette sin fot innom sånnt noe. Vi kommer heller aldri til å gå i en humanetisk konfirmasjon om vi skulle bli invitert, de vil heller ikke få gave eller gratulasjon. Så lenge dette forbundet er så respektløse for andres livssyn så tar jeg total avstand rett og slett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...