Gå til innhold

Etniske nordmenn blir minoritet i Norge

Anbefalte innlegg

Gjest Tvilende til innvandringspolitikken.

Det er også et land som for mindre enn 50 år siden drepte for fote i Algeria - jeg husker ikke hvor mange tusen, men det var mange. Det blir liksom litt "merkelig" å trekke frem bare den ene siden av saken.

Uansett, problemet du nevner er rasisme, og det skyldes rasister, og ikke vanlige folk.

Med vennlig hilsen

Det er jeg også enig i. Men jeg har bestemt meg for å ikke se så forferdelig mye bakover i tid, men heller fremover. Og da fokusere på hva som skjer/kan skje som en konsekvens av innvandringen slik det er idag.

Det treng ikke så mange rasister/motstandere av innvandringspolitikken for å lage rabalder.

Det jeg vil frem til, er at det er en realitet, og jeg ser ikke bedring.

Vil dette bedre seg med tiden tror du, eller vil det bli verre ? Det er det jeg tenker på.

Vi har generasjoner som skal komme etter oss.

Fortsetter under...

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

20

• Angustia

7

• Mary Poppins

5

• megler Smekk

5

Jeg benekter på ingen måte dette. Som sagt, så skulle jeg ønske vi alle kan gå hånd i hånd, men jeg ser som sagt ikke noen bedring.

Når dette er sagt, så syntes jeg tamil damene som vokste til her i bygda, er veldig pene damer.

Men å få treffe de, viser seg umulig.

Integrering bør gå begge veier, men de har en totalt annen kultur enn oss.

Jeg har forsøkt, men vanskelig.....

Merk at jeg er tvilende til innvandringspolitikken slik den er idag, og IKKE motstander.

Det er da ingen som benekter at det er uspiselige individer på begge sider. Og selv om de aller fleste innvandrerne integreres (og deltar i samfunnet), så vil det alltid være noen som velger å holde seg selv for seg selv. Det er jo det samme som for oss - vi trenger ikke delta i samfunnet mer enn dem. Noen blander seg med alle, og noen holder seg for seg selv.

Jeg har bodd i Brasil (hvor "alle" er innvandrere, og det er minimalt med raseproblemer), og i Sør Afrika - hvor man forsøkte å skille kulturene, og fikk et av de verste problemene man kjenner til.

Med vennlig hilsen

Jada, jeg er fullstendig klar over dette. Slike problemer har de i flere europeiske land. Italie, Hellas, Tyrkia ba for å nevne noen.

Når jeg er usikker på fremtiden, så skyldes det økningen av stridigheter basert på ulik kultur. Jeg hadde håpt på å se en bedring her til lands, men jeg gjør ikke det - enda.

Igjen uten av jeg ser etter syndebukker for dette.

Jeg bare registrerer det som skjer.

Jeg kommer fra et lite lokalsamfunn, som var tidlig ute å ta imot tamiler fra Sri Lanka. Folk som kom fra sterke traumatiske opplevelser. Vi har til dags dato Aldri hatt problemer med noen av de.

De har intergrert seg fint, og er en ressurs her.

Dette er altså et lite lokalsamfunn.

Det ser visst ikke ut for at dette lykkes i samme grad i storbyer her til lands.

Hvor stor prosent tamiler er det hos dere da? 30%, 40% eller 50%?

Det er jeg også enig i. Men jeg har bestemt meg for å ikke se så forferdelig mye bakover i tid, men heller fremover. Og da fokusere på hva som skjer/kan skje som en konsekvens av innvandringen slik det er idag.

Det treng ikke så mange rasister/motstandere av innvandringspolitikken for å lage rabalder.

Det jeg vil frem til, er at det er en realitet, og jeg ser ikke bedring.

Vil dette bedre seg med tiden tror du, eller vil det bli verre ? Det er det jeg tenker på.

Vi har generasjoner som skal komme etter oss.

Man må se tilbake i tid også, for å få et perspektiv. Og for å lære av våre feil. Samt at historiske fakta ofte er årsaken til at situasjonen er som den er. For eksempel, svært mange av innvandrerne i Frankrike er fra Frankrikes tidligere kolonier.

Og da ser man at ting blir bedre (selv om det går i rykk og napp). Det er under 50 år siden Vietnamkrigen, og da drepte USA 3 millioner (!) sivile vietnamesere (i tillegg til soldater). I dag ville det vært ramaskrik hvis noen hadde bombet 3 millioner uskyldige sivile til døde.

Det tar lang tid - veldig mye endrert seg da Barack Obama ble president. Jeg tror veldig få mennesker i Norge egentlig forstår signifikansen av en slik dag - at man fikk en svart president i USA. Da ble "den hvite manns" hegemoni utfordret, og verden vil aldri være den samme.

Faktum er egentlig at uansett hva man måtte mene om innvandring så kommer det til å skje. Det tar ca 5 timer å reise til Nord-Afrika. For 100 år siden tok det lengre tid å reise til nabofylket. Land i dag er som fylker for 100 år siden.

Verden er mindre.

Med vennlig hilsen

Jeg besøkte Jugoslavia i 1986, og det slo meg hvor idyllisk og trygt alt var. Nesten som et paradis å være turist, og på meg så folk ut til å være prikk like.

Mer trenger man egentlig ikke si om den saken.

Hah, jeg var der som ung og uerfaren tenåring i 1983 (slo deg med noen år, hehe), og hadde samme opplevelse som deg. Heilt til jeg dro utenfor byer og turiststeder, og man trengte ikke å dra langt, i den grad man fikk reise fritt.

Tito hadde jerngrep, men det var første gang i mitt unge liv jeg opplevde tungt bevæpna politi på alle hjørner og mennesker som var redde for politi og stat. Min naive forestilling om politiet som er der for å bistå folk i nød fikk seg en ripe i lakken.

Ellers ser jeg hvor du vil. En komplisert problemstilling.

megler Smekk

Ja, så om 50 år vil ca 25% ha innvandrerbakgrunn, og selvsagt vil svært mange av dem ha bodd i Norge mesteparten av livet.

Hva er problemet?

Det er et problem, og det kommer selvfølgelig ikke å stoppe der. Med dagens utvikling er det bare et tidsspørsmål før etniske nordmenn er i mindretall i Oslo.

Norskspråklige elever kan være i mindretall i Oslo-skolen allerede om 10 år. De fem siste årene er antall skoler hvor norskspråklige elever er kommet i mindretall økt med 18, fra 40 til 58.

Ved årtusenskiftet hadde 31 prosent av elevene i Oslo minoritetsbakgrunn. Ti år senere er andelen steget til 40 prosent. Andelen minoritetsspråklige elever i Oslo-skolen har vokst med ett prosentpoeng i året, noe som betyr at elevene med norsk som morsmål vil være i mindretall i 2021, om økningen fortsetter som i dag.

Annonse

Man må se tilbake i tid også, for å få et perspektiv. Og for å lære av våre feil. Samt at historiske fakta ofte er årsaken til at situasjonen er som den er. For eksempel, svært mange av innvandrerne i Frankrike er fra Frankrikes tidligere kolonier.

Og da ser man at ting blir bedre (selv om det går i rykk og napp). Det er under 50 år siden Vietnamkrigen, og da drepte USA 3 millioner (!) sivile vietnamesere (i tillegg til soldater). I dag ville det vært ramaskrik hvis noen hadde bombet 3 millioner uskyldige sivile til døde.

Det tar lang tid - veldig mye endrert seg da Barack Obama ble president. Jeg tror veldig få mennesker i Norge egentlig forstår signifikansen av en slik dag - at man fikk en svart president i USA. Da ble "den hvite manns" hegemoni utfordret, og verden vil aldri være den samme.

Faktum er egentlig at uansett hva man måtte mene om innvandring så kommer det til å skje. Det tar ca 5 timer å reise til Nord-Afrika. For 100 år siden tok det lengre tid å reise til nabofylket. Land i dag er som fylker for 100 år siden.

Verden er mindre.

Med vennlig hilsen

"Den som ikke kjenner histrien, er dømt til å gjenta den".

Jada, jeg er innforstått med dette.

Fri og bevares hvordan verdenshistorien ser ut bakover i tid.

Jeg skuøle ønske vi kunne trykke på "reset" knappen, for så å konsentrere oss om fremtiden. Det er DEN som skal leves.

Fortiden kan vi ikke gjøre noe med, enten vi vil eller ei.

Men vi skaper fremtiden - nå.

Vil en innvandringspolitikk som vi gjør idag, være den som er til beste for fremtiden ?

Jeg har valgt å være " anonym" i kveld, for jeg skal trekke meg tilbake nuh.

Lykke til videre med diskusjonen her inne :-)

Ha en fin aften alle sammen. Log off.

''Jeg har et inntrykk av at folk flest må være i en slags dvale og skjønner antageligvis ikke at ting går den gale veien før det er for sent.''

Det er mitt inntrykk også. Men snart kommer Sør med sin "det bor kun 2% registrerte muslimer i Norge" argument, som han da bruker for å forklare hvor få innvandrere det egentlig bor i Norge.

Men det bor jo få innvandrere i Norge....??

Det er et problem, og det kommer selvfølgelig ikke å stoppe der. Med dagens utvikling er det bare et tidsspørsmål før etniske nordmenn er i mindretall i Oslo.

Norskspråklige elever kan være i mindretall i Oslo-skolen allerede om 10 år. De fem siste årene er antall skoler hvor norskspråklige elever er kommet i mindretall økt med 18, fra 40 til 58.

Ved årtusenskiftet hadde 31 prosent av elevene i Oslo minoritetsbakgrunn. Ti år senere er andelen steget til 40 prosent. Andelen minoritetsspråklige elever i Oslo-skolen har vokst med ett prosentpoeng i året, noe som betyr at elevene med norsk som morsmål vil være i mindretall i 2021, om økningen fortsetter som i dag.

Ja, og så lenge innvandrerfientligheten fortsetter, så vil mange innvandrere bosette seg sammen med "sine egne", og da selvsagt i Oslo.

Så lenge "de" hele tiden blir fremstilt som et problem, så er jo det en av hovedårsakene til det.

Det er da ellers mange steder man snakker mange språk (i Sør Afrika har de 13 offisielle språk! ;-) ), uten at det nødvendigvis er et stort problem. De aller fleste innvandrere snakker helt grei norsk, og en større andel av dem enn etnisk norske tar høyere utdanning.

Med vennlig hilsen

Hvor stor prosent tamiler er det hos dere da? 30%, 40% eller 50%?

Det kan jeg ikke tallfeste. Men jeg husker da de kom. Ikke alt for mye skepsis, og heller ikke noe styr.

Hotellet ble omgjort til asylmottak, før det ble bygget asylmottak.

Tamilene gled flott inn i vårt samfunn.

De samme kan ikke sies om de som kom under den 1. Gulf krigen, da her kom Irakere til stedet.

Oi, da opplevde vi at Irakerne var ute etter Tamilene.

Det roet seg igjen da Irakerne dro.

De kom jo fra traume må vite.....

"Den som ikke kjenner histrien, er dømt til å gjenta den".

Jada, jeg er innforstått med dette.

Fri og bevares hvordan verdenshistorien ser ut bakover i tid.

Jeg skuøle ønske vi kunne trykke på "reset" knappen, for så å konsentrere oss om fremtiden. Det er DEN som skal leves.

Fortiden kan vi ikke gjøre noe med, enten vi vil eller ei.

Men vi skaper fremtiden - nå.

Vil en innvandringspolitikk som vi gjør idag, være den som er til beste for fremtiden ?

Jeg har valgt å være " anonym" i kveld, for jeg skal trekke meg tilbake nuh.

Lykke til videre med diskusjonen her inne :-)

Ha en fin aften alle sammen. Log off.

Enig i at det ville vært fint hvis man kunne "glemt fortiden", men mange kan nok ikke det, dessverre.

Ha en fin kveld du også!

Med vennlig hilsen

Gjest Nord og ned.

Hah, jeg var der som ung og uerfaren tenåring i 1983 (slo deg med noen år, hehe), og hadde samme opplevelse som deg. Heilt til jeg dro utenfor byer og turiststeder, og man trengte ikke å dra langt, i den grad man fikk reise fritt.

Tito hadde jerngrep, men det var første gang i mitt unge liv jeg opplevde tungt bevæpna politi på alle hjørner og mennesker som var redde for politi og stat. Min naive forestilling om politiet som er der for å bistå folk i nød fikk seg en ripe i lakken.

Ellers ser jeg hvor du vil. En komplisert problemstilling.

Ja, på meg var det utenkelig at det var samme land jeg så på TV i 1991 og videre frem som jeg hadde besøkt bare noen få år før.

På samme måte er det nesten uvirkelig for meg at folk ble skutt på gata av tyskere i min hjemby, for bare 1-2 generasjoner siden, og at endel nordmenn som du nevner ble geriljakrigere her i Norge. Men antagelig var det like utenkelig for dem som levde i 1939 også.

Så tilbake til nåtiden. ja, jeg er helt overbevist at om kortere tid enn vi tror, om noen få tiår, er det ikke bare borgerkrig i Norge, men i store deler av Europa.

Islamismen som stadig flere og flere muslimer slutter seg til, er totalt uforenelig og ulevelig sammen med europeisk tradisjon og kultur slik den har utviklet seg siden opplysningstida.

Synd men sant.

Annonse

Gjest speer

Hva er det som er så ille og kommer til å gå galt? Norge er helt avhengig av innvandring, særlig arbeidsinnvandring..

''Norge er helt avhengig av innvandring, særlig arbeidsinnvandring..''

Like smart som å pisse i buksa for å holde varmen.

Gjest segunda

La du merke til ordet "norskfødte"? Alle med norsk statsborgerskap er pr definisjon nordmenn, og de "norskfødte" bør uansett kvalifisere for denne edle tittelen.

Hva tenker du om adopterte fra et annet land, da? De er ikke engang norskfødte.

Ja det er dette med norskfødte. Selv er jeg ikke norskfødt, men har et barn (av to) som er det. For en forskjell for henne.

Gjest segunda

Problemet er stridigheter som oppstår. De landene i europa som har lengst erfaring (altså flest borgere med innvandrerbakgrunn over flere generasjoner) med innvandring generelt, er Frankrike og England. Og her er også problemet størst. Dette gav seg faktisk utslag på det Franske landslaget under siste VM i fotball.

Om det ser aldri så idyllisk ut, så ulmer det under overflate.

Nord og ned beskrev situasjonen i Olso området meget godt.

I Oslo finnes der utallige eldre som er redde for å ta seg en spasertur i diverse områder av byen.

Disse eldre har ikke utviklet en fremmedfrykt uten grunn.

De europeiske landene du nevner har også lang erfaring med kolonisering.......

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...