Gå til innhold

Hull i ørene - nå klumper inni.. Normalt?

Anbefalte innlegg

Gjest - Ingoen -

Niåringen min fikk hull i ørene nå for snart 4 uker siden. Vi har ikke vasket, bare vridd på øredobbene et par ganger daglig med nyvaskede hender. Hadde en teori om at det beste var å la det få gro i fred..

Nå, 1 mnd senere, gjør det fremdeles vondt. Vi har byttet øredobb (fikk beskjed om at det var greit etter 3 uker). Det kommer litt blodaktig værske ut når jeg tar ut dobben og klemmer forsiktig. Kjennes ut som det er en klump på størrelse med en liten ert i hver øreflipp. Betennelse ? Eller normalt?

I går vasket vi øredobbene godt i kokt vann med Bacimycinpudder oppløst. Vasket øreflippen godt med kokt vann med samme blandingen, smurte på Paracetsalve før jeg tok i dobben igjen. OK behandling? Tenker å gjøre det samme hver kveld i minst en uke nå.

Håper inderlig ikke at min rare teori om at det ikke var lurt å vaske hullene har påført min datter en lei betennelse..

Fortsetter under...

Det hadde vel kanskje vært lurt å fulgt de gjeldene rådene når det gjelder hull i ørene, og renset med Pyrisept (eller lignende) minst én gang om dagen? Det skal vel ikke være slik etter 4 uker?

3 uker til man kan bytte øredobber har jeg heller ikke hørt om, 6 uker er vel gjeldende her?

Gjest - Ingoen -

Jeg får klumper inni etter noen timer, har nikkel allergi men får klumper selv om det ikke er nikkel i. Forstår det ikke, ant enn at jeg ikke tåler øredobber. Det dunker og blir rødt, ikke godt å ha øredobber i da.

hmm.. takk for innspill. Hun har ikke klaget på dunking eller verking, bare at det er ømt når man kommer borti.

Håper inderlig ikke hun blir allergisk, det har vært grunnen til at jeg ikke har villet gi henne hull før nå. Livredd for at hun skal utvikle allergi/eksem etter hull i ørene. Vi får se hvordan det går fremover - krysser fingrene.

Gjest - Ingoen -

Det hadde vel kanskje vært lurt å fulgt de gjeldene rådene når det gjelder hull i ørene, og renset med Pyrisept (eller lignende) minst én gang om dagen? Det skal vel ikke være slik etter 4 uker?

3 uker til man kan bytte øredobber har jeg heller ikke hørt om, 6 uker er vel gjeldende her?

Jess, hadde nok vært lurt å rense, det ser jeg nå. Men Pyrisept anbefales visst ikke lenger, de har gått over til å bruker mer Klorhexidin.

Hun som lagde hullene gav oss beskjed om 3 uker, men det stemmer vel kanskje ikke det da.. Håper uansett at dette går seg til med litt iherdig innsats fremover.

Annonse

Gjest Tatjana

Et av mine barn har nylig fått hull i ørene, og vi fikk tatt dem hos en piercingsalong (heter det det?).

Der var beskjedene klare:

Grundig rensing morgen og kveld, ikke med Pyrisept eller klorhexidin, men med spesielt rensemiddel eller sterilt saltvann. Ved rensing bruker vi en q-tips som vi fukter godt med rensemiddelet og så renser vi fra såret og utover slik at bakteriene ledes vekk fra såret. Etter å ha renset både foran og bak øret på denne måten skyver vi øredobben ut på framsida og dynker den i rensemiddel, så gjør vi det samme på baksida. Da får vi litt rensemiddel inn i såret også.

Å vaske hendene godt før rensing er en selvfølge.

Utenom rensing skal øredobben være i ro og det er ikke lov å ta på den! Den skal ikke vris og snurres på.

Piercing-mannen anbefalte også at _hvis_ det likevel blir infeksjon skal vi la smykket sitte i, og bruke det til å få rensevæske inn i såret.

Gjest - Ingoen -

Et av mine barn har nylig fått hull i ørene, og vi fikk tatt dem hos en piercingsalong (heter det det?).

Grundig rensing morgen og kveld, ikke med Pyrisept eller klorhexidin, men med spesielt rensemiddel eller sterilt saltvann. Ved rensing bruker vi en q-tips som vi fukter godt med rensemiddelet og så renser vi fra såret og utover slik at bakteriene ledes vekk fra såret. Etter å ha renset både foran og bak øret på denne måten skyver vi øredobben ut på framsida og dynker den i rensemiddel, så gjør vi det samme på baksida. Da får vi litt rensemiddel inn i såret også.

Utenom rensing skal øredobben være i ro og det er ikke lov å ta på den! Den skal ikke vris og snurres på.

Piercing-mannen anbefalte også at _hvis_ det likevel blir infeksjon skal vi la smykket sitte i, og bruke det til å få rensevæske inn i såret.

Tusen takk for god informasjon - veldig fint å lese det du skriver. Skal sette i gang på den måten du beskriver, bare at jeg skal la øredobbene ligge til rensing i 24 t og veksle mellom to ulike par.

Hadde jeg fått gjort dette om igjen, skulle jeg definitivt gått til noen som var mer profesjonelle enn den lokale frisøren..

Kjempeflott at du svarte, Tatjana!

Gjest Tatjana

Tusen takk for god informasjon - veldig fint å lese det du skriver. Skal sette i gang på den måten du beskriver, bare at jeg skal la øredobbene ligge til rensing i 24 t og veksle mellom to ulike par.

Hadde jeg fått gjort dette om igjen, skulle jeg definitivt gått til noen som var mer profesjonelle enn den lokale frisøren..

Kjempeflott at du svarte, Tatjana!

En ting til: Du kan kjøpe sterilt saltvann på apoteket, og en stor flaske koster lite. Men du må uansett bytte den ut etter ca 2 uker, for innholdet holder seg ikke sterilt så lenge etter åpning. Du kan også få slike små endosebeholdere, men det er litt dyrere. Du kan også velge å kjøpe et spesielt rensemiddel for piercing, det gjorde jeg. De har slike på piercingsalonger.

På mitt eldste barn brukte vi saltvann, det gikk helt fint. Denne gangen kjøpte jeg bare med rensemiddel fra han som tok piercingen, rett og slett fordi jeg ikke gadd å stikke innom apoteket.

Og så enda en ting: Du holder på med dette regimet i tre-fire uker, og så kan du trappe ned til en gang om dagen. Du merker når piercingen er grodd fordi den ikke lenger er øm, rød eller væsker fra såret.

Litt gulhvit sårvæske er helt normalt og ikke tegn på infeksjon.

Gjest - Ingoen -

En ting til: Du kan kjøpe sterilt saltvann på apoteket, og en stor flaske koster lite. Men du må uansett bytte den ut etter ca 2 uker, for innholdet holder seg ikke sterilt så lenge etter åpning. Du kan også få slike små endosebeholdere, men det er litt dyrere. Du kan også velge å kjøpe et spesielt rensemiddel for piercing, det gjorde jeg. De har slike på piercingsalonger.

På mitt eldste barn brukte vi saltvann, det gikk helt fint. Denne gangen kjøpte jeg bare med rensemiddel fra han som tok piercingen, rett og slett fordi jeg ikke gadd å stikke innom apoteket.

Og så enda en ting: Du holder på med dette regimet i tre-fire uker, og så kan du trappe ned til en gang om dagen. Du merker når piercingen er grodd fordi den ikke lenger er øm, rød eller væsker fra såret.

Litt gulhvit sårvæske er helt normalt og ikke tegn på infeksjon.

Atter en gang. tusen hjertelig takk for svært informative svar!

Noterer meg dette, skal følges til punkt og prikke :-)

Gjest prust

Det høres fryktelig omstendelig ut, men er sikkert lurt å gjøre. Kan ikke se for meg at vi klarer å gjennomføre et sånt regime her hjemme...

Jeg holder fremdeles igjen på hull i ørene på jentene - nå er de 7 og snart 10 år. Vet ikke helt hvor lenge jeg klarer å si nei nå. Hun minste hadde sikkert ofret alt det styret for å få, hun eldste tror jeg ikke ville hatt tålmodighet til det....

Gjest Tatjana

Det høres fryktelig omstendelig ut, men er sikkert lurt å gjøre. Kan ikke se for meg at vi klarer å gjennomføre et sånt regime her hjemme...

Jeg holder fremdeles igjen på hull i ørene på jentene - nå er de 7 og snart 10 år. Vet ikke helt hvor lenge jeg klarer å si nei nå. Hun minste hadde sikkert ofret alt det styret for å få, hun eldste tror jeg ikke ville hatt tålmodighet til det....

Hehe. Vi fikk klar og tydelig beskjed av en stor mann i svarte klær, med langt rufsete svart hår og tatoveringer og piercinger. Han var svært alvorlig og bestemt da han la ut om bakterier og betennelser og smittespredning og slikt. Elleveåringen lyttet med ørene på stilk, og lovte på tro og ære å følge opp.

Min eldste fikk hull i ørene i en frisørsalong, med påfølgende betennelser og smerter og gråt. Jeg har bestemt meg for at heretter blir det kun i piercingsalonger, hvis det er flere som vil ha hull i kroppen sin. Så det så.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...