Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke at den kommentaaren har noen som helst sammenheng med det jeg skrev.

spenol sa at hun ikke forstod når man sier at det er et tohodet barn, og når man sier at det er siamesiske tvillinger, og la til: "Hvorfor er ikke Abby og Brittany et tohodet barn?"

Hvorpå du repliserte at akkurat DET visste du, fordi "De har ikke følelse i "hverandres del" av kroppen!"

Jeg har nok sett samme dokumentaren. Men den andre dokumentaren mente de helt klart at det var TO babyer SELV OM de kunne registrere det den andre så.

Jeg argumenterer altså med at selv om man kan dele sanser/følelser, så kan barna klassifiseres som to og ikke ett.

Ja. Og da er vi over i det filosofisk interessante spørsmålet; Dersom man tar fra (av?) en skillpadde skallet. Er den da naken, eller husløs?!

*skratter*

Vi snakker sikkert om samme tingen mistenker jeg. Bare at sånt er håpløst å snakke om uten detaljkunnskap medisinsk og hva ting heter og er... og sånn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Og da er vi over i det filosofisk interessante spørsmålet; Dersom man tar fra (av?) en skillpadde skallet. Er den da naken, eller husløs?!

*skratter*

Vi snakker sikkert om samme tingen mistenker jeg. Bare at sånt er håpløst å snakke om uten detaljkunnskap medisinsk og hva ting heter og er... og sånn.

Ja, mangel på medisinsk ekspertise kan være e problem.

Men selv uten det kan man jo snakke om etikk, og for meg ville en rettesnor være: Er det etisk forsvarlig å fjerne den "ekstra kroppsdelen" eller ville det anses for å fjerne et menneske. Og er det en baby med en ekstra fot eller arm er det jo en helt annen sak enn der det er et fullt utviklet hode :-)

Skrevet

Ja, mangel på medisinsk ekspertise kan være e problem.

Men selv uten det kan man jo snakke om etikk, og for meg ville en rettesnor være: Er det etisk forsvarlig å fjerne den "ekstra kroppsdelen" eller ville det anses for å fjerne et menneske. Og er det en baby med en ekstra fot eller arm er det jo en helt annen sak enn der det er et fullt utviklet hode :-)

Ah.. der kan du se hvor forskjellig vi tenker! Det har aldri falt meg inn at fjerning av noe som helst er et valg..

Om man har en ekstra arm fast i magen ja. Men aldri når det er hjerne innvolvert, uansett om det "virker" eller ikke.

Skrevet

Ah.. der kan du se hvor forskjellig vi tenker! Det har aldri falt meg inn at fjerning av noe som helst er et valg..

Om man har en ekstra arm fast i magen ja. Men aldri når det er hjerne innvolvert, uansett om det "virker" eller ikke.

Tenker vi forskjellig?

Jeg mener jo nettopp at når det ikke kan fjernes av etiske grunner, slik som et ekstra hode, så snakker vi ikke om ett barn med to hoder, men to siamesiske tvillinger.

Skrevet

Tenker vi forskjellig?

Jeg mener jo nettopp at når det ikke kan fjernes av etiske grunner, slik som et ekstra hode, så snakker vi ikke om ett barn med to hoder, men to siamesiske tvillinger.

Jeg har ikke vært innom tanken på fjerning av noe i det hele tatt. Følgelig har jeg ikke tenkt på etiske spørsmål ved noe som helst. :0)

Jeg bare forsøkte å finne ut hva og hvordan dette/disse barna hang sammen. I forhold til det som stod i artilkkelen som var dårlig skrevet.

Skrevet

Tenker vi forskjellig?

Altså ut i fra "kan det fjernes eller ikke". Jeg tenkte ikke på fjerning uansett. Om det hadde vært et barn med to hoder, så falt det meg ikke inn at det ekstra burde/skulle/kunne fjernes..

For en håpløs sak! Ooff.. stakkaren.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...