Gå til innhold

Bygd eller by?

Anbefalte innlegg

Gjest svetliana
Skrevet

Bygd eller by?

Hvor foretrekker du å bo? Hvorfor?

Kommer du fra ei bygd og har flyttet til byen eller omvent?

Eller har du valgt å bli på samme stedet?

Hvorfor?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

14

• morsan

3

• mariaflyfly

2

• tonie

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Kommer fra mindre by, bodd det meste av livet i storby, bor nå på landet. Jeg våknet en dag og holdt på å bli gal av all trafikken, alt bråket, alle menneskene som virret rundt, og av å henge på barer hele tiden. Tror aldri jeg kommer til å flytte tilbake til storbyen igjen. Jeg blir svett bare av å ta en runde på kjøpesenteret nå. Jeg liker roen og freden på landet:)

Gjest togli
Skrevet

Jeg ble født i en by, men bodde i samme bygd som nå fram til jeg var 15. Da flytta jeg til en by, for så å flytte til Oslo da jeg var 16. Bodde midt i Oslo (Majorstuaområdet) fra jeg var 16-27, og deretter flytta jeg tilbake igjen til min barndoms bygd og stortrives her :)

Jeg kan igrunnen ikke komme på en eneste fordel ved å bo i en by...Det er deilig å kunne gå rett ut døra for å stå på ski på vinteren og hoppe i sjøen på sommeren :) Jeg er også glad fordi det tar bare 15 minutter å kjøre til nærmeste by som har det meste, så jeg synes igrunnen jeg bor "midt i smørøyet" :)

Gjest Elextra
Skrevet

Bor i utkanten av Oslo og stortrives med det. Før jeg fikk barn bodde jeg nær sentrum og trodde jeg ville forbli der. Nå liker jeg å ha det grønt rundt meg, mindre trafikk og mer oversiktlig nærmiljø.

Kunne aldri tenke meg å bo i en småby eller på landet, tror jeg.

Gjest svetliana
Skrevet

Jeg ble født i en by, men bodde i samme bygd som nå fram til jeg var 15. Da flytta jeg til en by, for så å flytte til Oslo da jeg var 16. Bodde midt i Oslo (Majorstuaområdet) fra jeg var 16-27, og deretter flytta jeg tilbake igjen til min barndoms bygd og stortrives her :)

Jeg kan igrunnen ikke komme på en eneste fordel ved å bo i en by...Det er deilig å kunne gå rett ut døra for å stå på ski på vinteren og hoppe i sjøen på sommeren :) Jeg er også glad fordi det tar bare 15 minutter å kjøre til nærmeste by som har det meste, så jeg synes igrunnen jeg bor "midt i smørøyet" :)

togli: Heldig du er..skulle jeg flyttet hjem til min hjemmekommune, ville det dreie seg om et par timer kjøring til nærmeste by.

Går i tanker om å flytte hjem skjønner du...men blir nok et par til uansett..

Gjest svetliana
Skrevet

togli: Heldig du er..skulle jeg flyttet hjem til min hjemmekommune, ville det dreie seg om et par timer kjøring til nærmeste by.

*hjemkommune

Gjest Urbant menneske
Skrevet

Har bodd i by, flyttet ut på landet (bodde der i 15 år) og tilbake til byen igjen.

Det er fint å bo landlig til, det er sikkert. Men du verden så greit det er å ha alt på gangavstand her jeg bor nå, tett inn til bysentrum. Barna har også hatt muligheten til mye mer selvstendige liv etter at vi flyttet til byen. Der vi bodde før, måtte de kjøres til alt pga lange avstander og alt måtte planlegges nøye.

Det er deilig å bo i byen, ja :) Kommer aldri til å flytte ut på landet igjen!

Skrevet

Selvsagt by, og gjerne i sentrum, hvor det skjer ting, hvor det er mennesker, bevegelser og dynamikk.

Norge har egentlig ingen storby, så man får ikke følelsen av dynamikk og bevegelse man får i storbyer som Rio de Janeiro, New York, London, Hong Kong eller São Paulo.

Med vennlig hilsen

Gjest togli
Skrevet

Selvsagt by, og gjerne i sentrum, hvor det skjer ting, hvor det er mennesker, bevegelser og dynamikk.

Norge har egentlig ingen storby, så man får ikke følelsen av dynamikk og bevegelse man får i storbyer som Rio de Janeiro, New York, London, Hong Kong eller São Paulo.

Med vennlig hilsen

Selvsagt? Hvorfor?

Skrevet

Har bodd i by, flyttet ut på landet (bodde der i 15 år) og tilbake til byen igjen.

Det er fint å bo landlig til, det er sikkert. Men du verden så greit det er å ha alt på gangavstand her jeg bor nå, tett inn til bysentrum. Barna har også hatt muligheten til mye mer selvstendige liv etter at vi flyttet til byen. Der vi bodde før, måtte de kjøres til alt pga lange avstander og alt måtte planlegges nøye.

Det er deilig å bo i byen, ja :) Kommer aldri til å flytte ut på landet igjen!

Jeg bodde også i en småkommune før (Stavanger), og det er langt bedre i Oslo. Tilbudet og utvalget er langt større, på alt fra mat til kultur, og reiser.

Jeg kommer nok heller aldri til å flytte til provinsen igjen.

Med vennlig hilsen

Gjest togli
Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde orka å bo så langt fra byen, for det er praktisk å ha alt man trenger i nærheten... Har ei venninne som bor langt fra nærmeste by, og det virker så slitsomt å måtte planlegge hver eneste bytur. Her setter jeg meg i bilen og er framme dit jeg vil, nesten raskere enn når jeg bodde midt i Oslo (kollektivtransport, rushtrafikk etc) ;)

Skrevet

Med vennlig hilsen

Selvsagt, blablabla??? *snork*

Skrevet

Selvsagt? Hvorfor?

Tilbud av kultur og butikker, mat, fasciliteter, utvalg av arbeidsplasser i store firma og jobbmuligheter.

Kort vei til flyplass (19 min fra Oslo S), og direktefly til mange steder.

Mange mennesker, bevegelse, ting som "skjer" - man kan delta på et helt annet nivå i en stor by enn det man har mulighet for i provinsen.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Med vennlig hilsen

*sukk* Jeg trives godt innenfor Oslos t-banesystem - men drømmer mer om en leilighet i sentrale London enn en hytte på fjellet....

Skrevet

*sukk* Jeg trives godt innenfor Oslos t-banesystem - men drømmer mer om en leilighet i sentrale London enn en hytte på fjellet....

Leiligheter i London er uhyggelig dyre! :-( Mulig prisene er lavere i Paris?

Hong Kong er fryktelig dyrt, men jeg tror prisene flere storbyer i Spania er overkommelige. Jeg var i Madrid for noen år siden, og ble veldig positivt overrasket.

Med vennlig hilsen

Gjest svetliana
Skrevet

Gid man kunne bo to steder på en gang, eller bytte mellom to steder etter sesong og lyst. En slik jobb vil jeg ha. Som kan muliggjøre det..

Skrevet

Gid man kunne bo to steder på en gang, eller bytte mellom to steder etter sesong og lyst. En slik jobb vil jeg ha. Som kan muliggjøre det..

Det er ofte mye stress, og man er "alltid på feil sted" - i Europa når det skjer spennende ting i Brasil, og omvendt, selvsagt.

Jeg synes det er best å bo i en storby, for da er man i hvert fall i "sentrum av der det skjer" oftest.

Jeg har nok et defekt interesse-gen for grantrær og gråsten.

Med vennlig hilsen

Gjest togli
Skrevet

Tilbud av kultur og butikker, mat, fasciliteter, utvalg av arbeidsplasser i store firma og jobbmuligheter.

Kort vei til flyplass (19 min fra Oslo S), og direktefly til mange steder.

Mange mennesker, bevegelse, ting som "skjer" - man kan delta på et helt annet nivå i en stor by enn det man har mulighet for i provinsen.

Med vennlig hilsen

''Tilbud av kultur og butikker, mat, fasciliteter, utvalg av arbeidsplasser i store firma og jobbmuligheter.''

Nå er ikke jeg så veldig teaterinteressert, så den biten er jeg ikke så opptatt av - men store kulturhus har vi mange av i min "provins" også;) Vi har også det meste av tilbud innen mat og store firmaer med gode jobbmuligheter vil jeg si.. Rolls Royce, Ekornes etc..

''Kort vei til flyplass (19 min fra Oslo S), og direktefly til mange steder.''

Her er det ti-femten minutter til flyplassen fra sentrum. Direkteflytilbudet kunne med fordel vært større selv om det ikke plager meg personlig da jeg ikke reiser så mye utenlands.

''Mange mennesker, bevegelse, ting som "skjer" - man kan delta på et helt annet nivå i en stor by enn det man har mulighet for i provinsen.''

Jeg har aldri følt meg så ensom som da jeg bodde i Oslo. I Oslo kjente man stort sett ikke naboene, så det ble til at man holdt seg sammen med vennene sine. Her jeg bor kjenner jeg alle, mer eller mindre. Trenger vi nøkkel til barnas skole fordi vi må hente noe, så får vi låne nøkkelen av rektor - og man inkluderes på en helt annen måte enn i en by.

I kveld satt jeg på terrassen til langt på kveld.. Ungene hoppa på trampolina (noe vi neppe kunne hatt i en by), løp for å ta seg en kveldsdukkert etc. Slike ting var et stort savn for meg da jeg bodde i byen. Vi måtte ta bussen for å dra på badestranda, kjøre for å komme til skiterreng og gå for å finne en grønn flekk å sette oss på. Ting måtte planlegges bedre.

Her tror jeg folk er ulike, så det er ingen selvfølge at alle er som deg og helst foretrekker byen ;)

Gjest togli
Skrevet

Kjøpe hytte på landet? :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...