Gå til innhold

Hva slags hund har du og beskriv den

Anbefalte innlegg

Kommer an på hva man mener med oftest. Det er en populær hund - det er mange av dem - og derfor blir det mange bitt i forhold til noen det er få av.

Hvis man i den statistikken man leser har tatt høyde for dette, så er det det å si at det er en hun dsom innbyr til at man går bort og koser med den. De får helt sikkert mye oftere fremmede barn som kommer bort for å kose uten at hunden vil det. Ikke så ofte noen løper bort til en Dobermann og sier sååå søøøøt den er, jeg bare må klappe den ;-)

''Ikke så ofte noen løper bort til en Dobermann og sier sååå søøøøt den er, jeg bare må klappe den ;-)''

Jeg elsker rottweilere, men jeg kaster meg ikke akkurat over dem nei. :o) Bortsett fra den lille rottis-valpen på 8 uker jeg traff ute i gangen her på jobben en gang... *smelt* Hælledussen! Rart å tenke på at en sånn liten kosedott skal bli en stor og barsk rottweiler i løpet av et lite års tid. :o)

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

5

• Katt-ja

5

• Dark-Angel 82

3

• Dorthe

2

Mest aktive i denne tråden

candyqueen_83

Jeg har Staffordshire Bull Terrier, og det er en ideell familiehund. Men ikke for hvem som helst for den trenger sitt av mosjon og hjernetrim. Ellers kan de bli litt destruktive særlig som unghunder, Det er MYE hund i en ikke altfor stor kropp :o) Litt bulldozere, men helt fantastiske med barn. Utrolig å se en staff og barn sammen :o)

De har kort pels, så trenger lite pelsstell. Bare å tørke over med en fuktig klut om de er skitne.

Bjeffer ganske sjelden, men det er mye lyd i dem. De snakker på sin helt egne måte. Veldig sjarmerende syns jeg da.

De fleste staffer går greit overens med andre hunder, men man skal ikke forvente at det er en hund man kan slippe løs med andre av samme kjønn. Min har null problemer med andre hannhunder, men en del har sammekjønnsaggressivitet.

Utmerket både i hus og leilighet, men de trives best om de får være med familien sin overalt :o)

Dark-Angel 82

Jeg har to rasehunder, små, og aktive, så de er nok ikke aktuelle for dere.

Jeg har en blandingshund også. Den er også aktiv.

Skal jeg ha hund igjen, skal jeg nok ha bandingshund, men styrer da unna border collie, og de mest aktive rasene.

Newfoundlander, det har vi lyst på. Sjekk den ut. Familiehund, og relativt rolig. :D

Jeg har en Berner Sennen på deltid. Det er store bedagelige hunder med mye pels, som små bjørner. Den har et bra lynne og egner seg bra som familiehunder. Når det gjelder mosjon så trenger den nok mere enn en Dachs men kanskje ikke like mye som en fuglehund. Faren min tar henne med på lange og slitsomme løpeturer men jeg har ikke inntrykk av at den typiske bernereier er _så_ iherdige. En bør være ekstra obs på hofteskader og ikke gi dyret for mye (god) mat selv om de er mestre til å manipulere en med de store øynene;)

http://www.casacæsar.no/

Dark-Angel 82

Jeg har en Berner Sennen på deltid. Det er store bedagelige hunder med mye pels, som små bjørner. Den har et bra lynne og egner seg bra som familiehunder. Når det gjelder mosjon så trenger den nok mere enn en Dachs men kanskje ikke like mye som en fuglehund. Faren min tar henne med på lange og slitsomme løpeturer men jeg har ikke inntrykk av at den typiske bernereier er _så_ iherdige. En bør være ekstra obs på hofteskader og ikke gi dyret for mye (god) mat selv om de er mestre til å manipulere en med de store øynene;)

http://www.casacæsar.no/

Nydelige hunder! :D

Har en hyperaktiv labradorhann på snart 4 år. Han veier 40 kilo, og elsker å sitte på fanget... Tar veldig mye plass, og kan være utrolig sta. Men er også veldig smart og har en utrolig humor. Krever veldig lite pelsstell, men røyter like mye som andre raser (de som påstår noe annet kan få komme hit og støvsuge en dag...). Han krever minst to timer tur hver dag, gjerne kombinert med en svømmetur. Han lærer veldig fort, både lydighet og "faenskap". Som liten var han et mareritt, og vi vurderte omplassering flere ganger. Men det roet seg da han fylte ett år. Det er mye jobb med en labbisvalp, kanskje spesielt fordi de er så intelligente og tester grenser (gjelder samme regler i dag som i går?) Vi har trent litt på blodspor, og han har vært med på hjortejakt. Labradoren kan brukes til det meste.

Anbefaler deg å lese Retrieverhåndboken hvis du vurderer en retriever. Vi diskuterer nå hund nr. to, og det står mellom Curly Coated Retriever og Toller (Nova Scotia Duck Tolling Retriever).

Annonse

Har en hyperaktiv labradorhann på snart 4 år. Han veier 40 kilo, og elsker å sitte på fanget... Tar veldig mye plass, og kan være utrolig sta. Men er også veldig smart og har en utrolig humor. Krever veldig lite pelsstell, men røyter like mye som andre raser (de som påstår noe annet kan få komme hit og støvsuge en dag...). Han krever minst to timer tur hver dag, gjerne kombinert med en svømmetur. Han lærer veldig fort, både lydighet og "faenskap". Som liten var han et mareritt, og vi vurderte omplassering flere ganger. Men det roet seg da han fylte ett år. Det er mye jobb med en labbisvalp, kanskje spesielt fordi de er så intelligente og tester grenser (gjelder samme regler i dag som i går?) Vi har trent litt på blodspor, og han har vært med på hjortejakt. Labradoren kan brukes til det meste.

Anbefaler deg å lese Retrieverhåndboken hvis du vurderer en retriever. Vi diskuterer nå hund nr. to, og det står mellom Curly Coated Retriever og Toller (Nova Scotia Duck Tolling Retriever).

Og forresten, en labrador elsker å bli skitten. Og han har gravd opp en rosebusk og samtlige tulipaner i bedet. Og tygget av greinene på blåbærbusken min. Men ellers har han ikke tygget på noe han ikke har lov til. Og så elsker han å bære på ting.

Gjest i startgropen

Gå på utstillinger og se. Da får du et ganske godt inntrykk av hundene.

Det gjorde vi og endte opp med Mittelspitz. Vi er en familie som dere, og hunden sklir rett inn. Tåler å være med på det meste, men må ikke ha en gåtur om det er høljeregn ute. veldig deilig.

Hunden er i tillegg veldig lettlært, og vår sønn har selv gått på kurs med henne.

Mittelspitz finnes i flere forskjellige størrelser:

Pomeranian som er den minste.

Kleinspitz

Mittelspits

Grosspits og Keeshond.

Vi kjøpte vår i Sverige.

Ja den så fin ut! Men krever ikke pelsen mye stell?

Gjest i startgropen

Vi har denne:

http://www.norsklapphundklubb.no/finsk_lapp.shtml

Av positive sider: Den er lettlært og lærevillig, den er glad i folk og elsker alle som tar seg bryet med å klappe den. Min er vokst opp med barn og elsker barn. Den er rolig og snill. Selv om det er en spisshund bjeffer den utrolig lite, den reagerer ikke på at noen ringer på døra f.eks.

Den har en praktfull pels som krever utrolig lite stell (mye mindre enn man skulle tro), og det gjør at den trives godt på kaldeste vinteren og sliter litt når det er veldig varmt. Her hvor jeg bor er det ikke så veldig varmt om sommeren, og det er kaldt om vinteren så det passer jo fint for hunden. Den røyter jo litt, og det er som ulldotter som fort blir store hybelkaniner.

Den har noe gjeterinstinkter, men ikke så mye som f.eks. border collie. Vi har rpøvd å bruke den litt som gjeterhund, men min er for myk. Det går fint med lam, men når de voksne søyene snur seg og stirrer truende på den gir den seg med en gang.

Vi er kjempegodt fornøyd med rasen og hunden.

Takk for svar.

Bare et spørsmål: Hva betyr spisshund? Har sett det ordet mange steder.

Gjest i startgropen

Jeg har to rasehunder, små, og aktive, så de er nok ikke aktuelle for dere.

Jeg har en blandingshund også. Den er også aktiv.

Skal jeg ha hund igjen, skal jeg nok ha bandingshund, men styrer da unna border collie, og de mest aktive rasene.

Newfoundlander, det har vi lyst på. Sjekk den ut. Familiehund, og relativt rolig. :D

New foundlender - oj den er svær.

Gjest lykke til med valget

Ja den så fin ut! Men krever ikke pelsen mye stell?

Nei, faktisk ikke Er ikke ofte vi børster den. Pelsen er laget så den ikke trenger mye stell. Det er masse underhår, som gjør at det ikke floker seg, og de skiller av og til ut en olje som også hjelper til.

Kan ikke huske sist jeg børstet, og i dag kom min hundeglade venninne på besøk og trodde jeg hadde gjort det i dag :o)

Ikke blir hunn våt om det regner eller snør heller, for pelsen står ut og så rister de seg bare litt og all snø eller vann blir borte. Tar faktisk en stund å få henne våt når jeg bader henne også o)

Gjest lapphundeier

Takk for svar.

Bare et spørsmål: Hva betyr spisshund? Har sett det ordet mange steder.

Spisshund er en gruppe hunderaser som har noen fellestrekk, bl.a. ståører og krøll på halen (veldig enkelt sagt). Det finnes spisshunder i alle størrelser og varianter, og mange av dem holdes i dag som rene selskapshunder. Men fra gammelt av var de ofte brukt til tre oppgaver: Jakt, gjeting, og som trekkhund.

Annonse

Gjest i startgropen

Har en venninne med en Cavalier King Charles Spaniel og hun kan ikke få fullrost rasen nok. Barnevennlig, bjeffer omtrent aldri, snill og rolig og passe stor til å ta med seg overalt. :o)

http://www.google.com/search?hl=no&biw=1004&bih=591&tbm=isch&sa=1&q=cavalier+king+charles+spaniel&aq=f&aqi=g10&aql=&oq=

Jeg har lest masse om denne rasen nå og ville gjerne anskaffet meg en slik - bortsett fra at det ser ut som de har spesielt stor risk for alvorlige sykdommer (hjerte eller hjerne). Mange må avlives, Tror ikke jeg ville våge det.

Gjest Svarttrost

Vurderer dere retrievere vil jeg fraråde flatcoated. Fantastiske hunder, men veldig krevende aktivitetsmessig. Ville ikke valgt det igjen dessverre.

Ellers er retrievere og labradorer generelt fantastiske i forhold til barn, lynnet er perfekt. Noen hunder blir offensive når de føler seg truer, retrievere trekker seg unna. Supre greier :)

Gjest Japansk Spisshund.

Japansk spisshund. Desidert den flotteste familiehunden jeg har hatt noen gang, og vi har hatt mange.

De er pene, har en grei størrelse. De har selvrensende pels, hvilket menes at den flotte hvite pelsen faktisk holder seg hvit. Merkelig men sant.

De er enkle slik sett at de kan klare seg med litt liten mosjon noen dager og være søt soffahund, samtidig som de kaster seg ivrig ut på krevende skogs - og fjellturer og er skikkelig tøffe når det kreves. De sklir altså inn over alt.

Utrolig snille, nydelig gemytt.

Vi har som nevnt hatt mange hunderaser og schæferen ligger godt nærme mitt hjerte, men flottere hund enn japaneren har vi aldri hatt noen gang.

Gjest Tatjana

Er Japansk spisshund det samme som Mittelspitz? Evt hva er forskjellen?

Nei.

Mittelspitz er en tysk rase, i følge min hundebok opprinnelig brukt som gårdshund. Pelsen krever mye stell og den er ikke spesielt lett å lydighetstrene.

Japansk spisshund er en japansk rase, litt mindre enn Mittelspitz. Rasen er, fortsatt i følge min hundebok, livlig og kjekk, og en femtedel så stor som samojed som den er en miniatyrutgave av, og også fem ganger så tøff som samojeden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...