Gå til innhold

sier du Jådd eller J for J?

Anbefalte innlegg

'' Selvsagt sier vi "mamma og di" - og det er jo ofte den som bor i samme hus som mamma - og det er ofte pappa.''

Men "di", som jeg vil tro betyr "de", er jo flertall, og så promiskuøse er dere vel ikke på Sørlandet at det er flere potensielle fedre som bor sammen med mor?

Så da blir vel "mamma og den" mer korrekt? Den er i hvert fall entall.

Haha - jeg likte "mamma og den" :-)

Fortsetter under...

• Svar 173
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Spenol(1)

33

• morsan

23

• ShitDiddelyDo

18

• Dorthe

8

Jeg sier jådd.

Og så husker jeg jo politikeren Johan Jådd Jakobsen. Det blir ikke det samme med Johan Je Jakobsen ;-)

Hva heter fyren egentlig? Johan Johan..? Og hvem kom på å bruke "jådd" først og hvorfor?

Jeg er så forvirra at jeg er en inkonsekvent bruker av begge om hverandre..

[quote name=Shira :o)' timestamp='1305182482' post='4577967]

Det er vel de mest knotete gamle ordene du ikke forstår?

Jeg har mange venner i fra ditt område, jeg forstår dem godt, men enkelte veldige dialektord må jeg jo melde pass. Det er ikke dermed slik at de skal måtte legge om når vi er sammen, eller jeg.

Altså, gamle mennesker som snakker grøtete har jeg også problememer med å følge, men nå tenkte jeg på oss litt yngre, ikke 80+. :o)

Husker jeg traff en kar fra Karmøy da jeg var i tenårene og jeg skjønte ikke en døyt av hva han sa... Jeg lurte et øyeblikk på om han snakket tysk! *hehe*

Vanligvis klarer jo folk å moderere seg en smule når de snakker med folk fra andre landsdeler da, de trenger jo ikke ta frem de aller mest særpregede dialektordene. :o)

Annonse

Gjest Shira :o)

Husker jeg traff en kar fra Karmøy da jeg var i tenårene og jeg skjønte ikke en døyt av hva han sa... Jeg lurte et øyeblikk på om han snakket tysk! *hehe*

Vanligvis klarer jo folk å moderere seg en smule når de snakker med folk fra andre landsdeler da, de trenger jo ikke ta frem de aller mest særpregede dialektordene. :o)

Jeg har bommet jeg også og trodd at det var dansk, så var det en norsk dialekt, huff, he he.

De mest grøtete ordene kan man droppe, men jeg gir meg ikke i den diskusjonen med vennene mine i Oslo, folket der skjønner EG istedenfor JEG, og EIN isteden for EN. Jeg har til og med spurt felles østlandsvenner av oss, og de forstår vel egentlig mer av hva jeg sier som snakker naturlig enn dem som later som de kan østlandsk.

Hva heter fyren egentlig? Johan Johan..? Og hvem kom på å bruke "jådd" først og hvorfor?

Jeg er så forvirra at jeg er en inkonsekvent bruker av begge om hverandre..

Johan Jakob Jakobsen. J fra både fader Jakob og bestefar Jakob, antakelig :-)

Annonse

Gjest zipper

Men er du alltid konsekvent?

Jeg sier i grunnen begge deler, men det kommer an på sammenhengen.

I alfabetsangen ville jeg sagt je, når jeg skal stave noe for andre sier jeg jådd, i regla om i'en og y'en som det snakkes om under her sa jeg je uten å stusse det minste.

Men "je" har tydelig tapt terreng etter at jeg ble voksen, og det har ikke noe med at jeg nå bor på Østlandet, da jeg var vant til å høre voksne bruke jådd seg i mellom da jeg var barn.

Helt enig, morsan kan dette!

Jeg sier je. Men av en eller annen merkelig grunn sier jeg jåddpeg om jpg-bilder mens de fleste andre jeg kjenner sier jepege. :D Trodde jådd egentlig var en etterlevning fra før forrige istid eller noe i den retningen, men så er det vel ikke naturlig for en nordlenning/vestlenning å si jådd. Det blir rett og slett fremmed. Og høres merkelig ut.

Morsomste tråden jeg har lest på lenge. Selvfølgelig heter det Jådd. Jeg tror ikke jeg kjenner noen som sier je.

A, Be, Ce....Hå, I, Je, Kå... det høres bare helt snålt ut

''A, Be, Ce....Hå, I, Je, Kå... det høres bare helt snålt ut''

Nei. Det høres riktig ut. :D Aldri lært alfabetsangen du, altså? ;)

Fra litt opphisset kampstemning til alvor:

Jeg var faktisk ikke klar over det som dere dkriver her, at det er vanlig å si jådd. Trodde helt seriøst at det var noen etterlevninger fra 60 tallet.

''Jeg var faktisk ikke klar over det som dere dkriver her, at det er vanlig å si jådd. Trodde helt seriøst at det var noen etterlevninger fra 60 tallet.''

En etterlevning fra forrige årtusen. ;)

Gjest togli

[quote name=Shira :o)' timestamp='1305180281' post='4577928]

Jeg sier je. Det er det rette for min landsdel.

Jeg har aldri opplevd at noen ikke forstår meg eller at jeg ikke forstår når andre sier jådd. Om jeg skulle nå treffe på en som ikke forstod je, så kan jeg endelig si jådd.

Litt på siden, men jeg kjenner mange som legger om når de flytter til Oslo. Snakker noe som ikke er dialekt i det hele tatt, men med rene boksmålsord og helt rar tone.

Jeg er ofte i Oslo jeg, jeg snakker dialekten min og blir alltid forstått. det aller mest knotete ordene kan jeg kutte ut eller forklare, men det er helt spesielle ord.

Skjønner vi ikke de fleste dialekter i dag? I media er det jo alle slags dialekter, vi forstår jo dem. Unntaket er det aller mest knotete ordene da, f.eks aukans fra indre Hardanger eller bodl fra indre Sogn for å nevne noe.

Jeg studerte i Oslo og hadde faktisk ei i klassen som ikke skjønte dialekta mi ;) Den er tross alt ikke spesielt vanskelig heller, så det var ganske snodig å oppleve :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...