Gjest prust Skrevet 12. mai 2011 Skrevet 12. mai 2011 Økologiske matvarer er ikke sunnere enn vanlige matvarer. Smaken kan unntaksvis være sterkere. Ofte har dyrene det verre enn i vanlig matproduksjon. Økologisk matproduksjon er mindre effektig enn vanlig. Dermed må matvarene bli dyrere. Dette kan ikke sies å være til hinder for at folk skal kunne velge økologisk. Noe mer enn at biff er dyrere enn kål, og at folk dermed ikke står frie til å velge biff framfor kål. ''Ofte har dyrene det verre enn i vanlig matproduksjon.'' Hva mener du her? Stort sett, så har dyr i norsk landbruk det veldig bra, men jeg kan ikke se at det er grunnlag for å si at dyrene ofte har det verre i økologisk landbruk? Er enig med deg i at økologisk landbruk ikke er så effektivt, det krever mye mer arbeidsinnsats og areal pr kilo produsert enhet, og er dermed dyrere. 0 Siter
Dorthe Skrevet 12. mai 2011 Skrevet 12. mai 2011 Luksne varer? Jeg mins jeg så en overskrift her som sa "Økologisk er bare juks og tull" eller noe slikt. Og det er ikke lenge siden! *lete* Knis, var jeg sliten i går? Nei, jeg betaler ikke dobbelt for å kjøpe økologisk. Jeg kunne nok kjøpt økologiske grønnsaker, men vi har ingen butikk som selger det her. 0 Siter
fresja Skrevet 12. mai 2011 Skrevet 12. mai 2011 Kanskje de økologiske matvarene blir billigere om mange nok kjøper dem. 0 Siter
petter smart Skrevet 13. mai 2011 Skrevet 13. mai 2011 ''Ofte har dyrene det verre enn i vanlig matproduksjon.'' Hva mener du her? Stort sett, så har dyr i norsk landbruk det veldig bra, men jeg kan ikke se at det er grunnlag for å si at dyrene ofte har det verre i økologisk landbruk? Er enig med deg i at økologisk landbruk ikke er så effektivt, det krever mye mer arbeidsinnsats og areal pr kilo produsert enhet, og er dermed dyrere. http://www.tu.no/miljo/article285018.ece Det er altså slik at en kan ha dyrene på båd i økologisk landbruk, noe en ikke kan i konvensjonelt landbruk. 0 Siter
petter smart Skrevet 13. mai 2011 Skrevet 13. mai 2011 Kanskje de økologiske matvarene blir billigere om mange nok kjøper dem. Mercedes er dyrere enn volkswagen. Og de vil forbli dyrere uansett hvor mange som kjøper dem. Det koster mer å produsere økologisk mat fordi det krever større arealer for samme mengde mat. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 13. mai 2011 Skrevet 13. mai 2011 http://www.tu.no/miljo/article285018.ece Det er altså slik at en kan ha dyrene på båd i økologisk landbruk, noe en ikke kan i konvensjonelt landbruk. Jeg ser at det står det i artikkelen. Men kan absolutt ikke se logikken . Skal se om jeg finner mer ut av det, om det virkelig kan stemme. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.