Gå til innhold

Folk som bruker fornavnet ditt i hver setning

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg var på et møte med min første saksbehandler på mitt nye NAV-kontor. Det var en ganske ung fyr, tror han var fersk i faget.

Det som irriterte meg veldig var at han brukte fornavnet mitt i omtrent annenhver setning. Når det blir brukt så mye, og uten at jeg kjenner personen så føler jeg nesten at det blir litt nedlatende. Det samme føler jeg med telefonselgere som har fått det for seg at hvis de bruker fornavnet mitt så er vi kanskje bedre på glid. Kan et slikt fornavnbruk i noen tilfeller demonstrere makt ?

Godt mulig det bare jeg som overtolker, men sånt overdrevent fornavnbruk ergrer meg. Kan det henge igjen fra kurser hvor de lærer at det å bruke fornavn er bra for at klientene skal føle seg bra ivaretatt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å bruke fornavnet i hver setning blir... tja krampaktig? Virker mot sin hensikt. Liker det ikke. Spesielt ikke når det er folk som ikke egentlig kjenner meg, og det er jo bare telefonselgere osv som snakker slik til en. Har vært borti helsepersonell som snakket slik til meg. Æsj.

Skrevet

Demonstrasjon av makt og litt sånn hersketeknikk. Hvis det er selgere som gjør det så vil de være så veldig personlige for å skape en personlig relasjon.

Skrevet

Bruk av navnet til den man snakker med er en velkjent hersketeknikk, og spesielt i salgssammenheng. Man vet at de fleste liker og høre sitt eget navn, og på den måten blir litt henført når noen gjør dette. Men når det overdrives, så virker det mot sin hensikt og blir lett og gjennomskue, og bare irriterende.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg får fnatt av folk som bruker navnet mitt i samtaler med meg.

Skrevet

Demonstrasjon av makt og litt sånn hersketeknikk. Hvis det er selgere som gjør det så vil de være så veldig personlige for å skape en personlig relasjon.

En slik selgerteknikk fungerer ikke på meg i hvertfall;)

Skrevet

Jeg får fnatt av folk som bruker navnet mitt i samtaler med meg.

De får begynne å si "shitDiddelyDo" hvis de først vil bruke det, synes du ikke! Det kan bli en artig konversasjon ;)

ShitDiddelyDo
Skrevet

De får begynne å si "shitDiddelyDo" hvis de først vil bruke det, synes du ikke! Det kan bli en artig konversasjon ;)

Ja, det skulle tatt seg ut. ;)

Skrevet

Bruk av navnet til den man snakker med er en velkjent hersketeknikk, og spesielt i salgssammenheng. Man vet at de fleste liker og høre sitt eget navn, og på den måten blir litt henført når noen gjør dette. Men når det overdrives, så virker det mot sin hensikt og blir lett og gjennomskue, og bare irriterende.

Tror jeg skal begynne å bruke fornavnet hans på neste NAV-Møte. Vil han reagere på det?

Gjest prust
Skrevet

Tror jeg skal begynne å bruke fornavnet hans på neste NAV-Møte. Vil han reagere på det?

''Tror jeg skal begynne å bruke fornavnet hans på neste NAV-Møte. Vil han reagere på det?

''

Mannen min gjorde det mot ei telefonselgertuppe som sa navnet hans i hver setning. Han la på en veeeeldig innsmigrende tone når han svarte henne og hadde en lang dialog med henne, inntil han avsluttet samtalen med å si at han ikke var interessert i det hun skulle selge :-)

goss - goss!

Skrevet

Jeg synes du skal prøve :-) Og se hvordan han liker det:-) Det kan virke respektløst og bruke fornavnet til folk i hytt og pine. Men det er jo slike tricks man lærer på kurs:-)

Skrevet

Æsj, det der er jo bare sånt de lærer bort på selgerskolen og til andre som jobber med mennesker. Hvis de gjentar navnet vårt viser de at de ser oss og bryr seg, og så føler vi oss skikkelig tatt på alvor, og så kjøper vi det de vil selge og sånn. Helt latterlig det der, for man blir jo bare skeptisk eller på grensa til småparanoid sånn som du. Ikkeno å bry seg om. Gjør det samme tilbake neste gang du snakker med ham:)

Skrevet

''Tror jeg skal begynne å bruke fornavnet hans på neste NAV-Møte. Vil han reagere på det?

''

Mannen min gjorde det mot ei telefonselgertuppe som sa navnet hans i hver setning. Han la på en veeeeldig innsmigrende tone når han svarte henne og hadde en lang dialog med henne, inntil han avsluttet samtalen med å si at han ikke var interessert i det hun skulle selge :-)

goss - goss!

''Mannen min gjorde det mot ei telefonselgertuppe som sa navnet hans i hver setning. Han la på en veeeeldig innsmigrende tone når han svarte henne og hadde en lang dialog med henne, inntil han avsluttet samtalen med å si at han ikke var interessert i det hun skulle selge :-)''

Sånt er festlig - inntil man f.eks. har fått en tenåring som prøver seg med ekstrajobb som telefonselger... Da begynner man å tenke litt på at det er vanlige, unge mennesker som prøver å tjene litt penger og sikkert har fått opplæring i å oppføre seg på den måten som man irriterer seg over... Nå har ikke noen av mine hatt sånn jobb, men jeg tenker litt over det, og prøver å ikke være slemme med dem.

Skrevet

''Mannen min gjorde det mot ei telefonselgertuppe som sa navnet hans i hver setning. Han la på en veeeeldig innsmigrende tone når han svarte henne og hadde en lang dialog med henne, inntil han avsluttet samtalen med å si at han ikke var interessert i det hun skulle selge :-)''

Sånt er festlig - inntil man f.eks. har fått en tenåring som prøver seg med ekstrajobb som telefonselger... Da begynner man å tenke litt på at det er vanlige, unge mennesker som prøver å tjene litt penger og sikkert har fått opplæring i å oppføre seg på den måten som man irriterer seg over... Nå har ikke noen av mine hatt sånn jobb, men jeg tenker litt over det, og prøver å ikke være slemme med dem.

Det er den form for opplæring de burde droppe. Og la de unge være seg selv, selvfølgelig innenfor visse grenser. Det er så utrolig mye mer sjarmerende:-)

Gjest gjeeeeeeeeesp
Skrevet

Hver setning er selvsagt overdrivelse og helt unødvendig. Men jeg liker faktisk at folk husker navnet mitt og bruker det i enkelte sammenhenger. Vitner om interesse for annet enn seg selv, det de fleste er opptatt av.

Skrevet

Jeg synes du skal prøve :-) Og se hvordan han liker det:-) Det kan virke respektløst og bruke fornavnet til folk i hytt og pine. Men det er jo slike tricks man lærer på kurs:-)

Problemet med slike kurs er at de ikke lærer å bruke det etter konteksten. Når en skal bruke noe en har lært på kurs uten å tenke over om det er noe en ville ha gjort ovenfor en venn så blir det bare helt feil. Det er selvfølgelig bra å kunne en persons navn, men å gjenta det ti ganger vitner mere om hersketeknikk og distanse.

Jeg bruker heller ikke fornavnet på vennene mine med mindre jeg henvender meg spesifikt til dem, hvor det er flere andre. Jeg ser ikke helt behov for det, vi vet jo begge hva vi heter ;)

Gjest prust
Skrevet

Uff, jeg jeg er jo klar over at det kan være noen ungdommer dette her...

*skjemmes litt*

Skrevet

Uff, jeg jeg er jo klar over at det kan være noen ungdommer dette her...

*skjemmes litt*

Jeg tenkte heller ikke mye over det før ungene var så store at jeg på en måte identifiserte meg litt med ungdommene ;-)

Gjest xbellax
Skrevet

Jeg støtter tonie sitt nydelige svar 100% prosent. Jeg har merket meg at du kan lett kverke denne formen for irritasjon ved å svare med vedkommendes navn like ofte som du hører ditt. Virkningen er svært effektiv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...