Gå til innhold

Trenger mat-tips til 17. mai

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest luftslott

Lag en god pastasalat med mye spennende i, den kan lages på forhånd og stå klar i kjøleskapet. Det samme kan du gjøre med et fat med spekemat eller roastbiff. For varmens del kan du begynne måltidet med suppe eller avslutte med varm fruktsuppe, ingen skam i å lage noe kjapt på en sånn dag:-)

Annonse

Vi har ofte sodd på 17. mai. :o)

Men det er veldig godt med pølser og hamburgere også, det kan jo lages på komfyren inne også det. Men forskjellig tilbehør for enhver smak. Og desserten er selvfølgelig jordbær og is! :o)

''Vi har ofte sodd på 17. mai. :o)''

Nå kommer det et rart spørsmål fra meg, hvordan er den hermetiske sodden? Er skeptisk til boksemat (alt lukter jo som kattemat), men er den OK?

Har bare spist sodd en gang i mitt lange liv, hos en trønder-nabo, og det var kjempegodt (og garantert hjemmelaga)! Kan google oppskrifter altså, men ville benytte sjansen til å spørre en ekspert :-)

Nå kommer det et rart spørsmål fra meg, hvordan er den hermetiske sodden? Er skeptisk til boksemat (alt lukter jo som kattemat), men er den OK?

Har bare spist sodd en gang i mitt lange liv, hos en trønder-nabo, og det var kjempegodt (og garantert hjemmelaga)! Kan google oppskrifter altså, men ville benytte sjansen til å spørre en ekspert :-)

De har plastbøtter på Rema og dattera mi sier det er godt.

Hermetisk sodd er i kategorien "passer bra på hyttetur", men du får fine plasspann med sodd i frysedisken - de er gode og du trenger ikke lage fra scratch med å koke kraft på knoker osv.

Den hermetiske "sodden" har ingenting med sodd å gjøre. Bare glem den. Det er kjøttsuppe på boks, ikke sodd.

Sodd kjøpes i spann som inneholder kraft (soddet), kjøttboller og kjøttbiter. Noen inneholder muligens også litt gulrot. Man koker poteter og gulrot ved siden av og skal det være helt riktig skal det serveres skjenning til, det er flatbrød som er penslet med sukkervann på den ene siden (mulig det er noe spesielt med stekingen også?).

Vi synes det er bedre med kålrot (og evt. purre) enn poteter, men ikke si det til noen! ;o)

Annonse

Den hermetiske "sodden" har ingenting med sodd å gjøre. Bare glem den. Det er kjøttsuppe på boks, ikke sodd.

Sodd kjøpes i spann som inneholder kraft (soddet), kjøttboller og kjøttbiter. Noen inneholder muligens også litt gulrot. Man koker poteter og gulrot ved siden av og skal det være helt riktig skal det serveres skjenning til, det er flatbrød som er penslet med sukkervann på den ene siden (mulig det er noe spesielt med stekingen også?).

Vi synes det er bedre med kålrot (og evt. purre) enn poteter, men ikke si det til noen! ;o)

''Den hermetiske "sodden" har ingenting med sodd å gjøre. Bare glem den. Det er kjøttsuppe på boks, ikke sodd.''

Jeg liker godt den på boks,- men det kan jo godt hende at jeg liker kjøttsuppe bedre enn ekte sodd...

''Den hermetiske "sodden" har ingenting med sodd å gjøre. Bare glem den. Det er kjøttsuppe på boks, ikke sodd.''

Jeg liker godt den på boks,- men det kan jo godt hende at jeg liker kjøttsuppe bedre enn ekte sodd...

Joda, jeg har da spist mine bokser med "sodd" jeg også og den glir ned, men _sodd_ er det nå ikke. :o)

Takk for kyndig svar! Det blir sodd i morgen og kanskje 17.mai også om jeg klarer å ro det i land :) PS: Purre høres godt ut, men jeg skal selvfølgelig ikke si det til noen ;-)

Hvis det er kaldt, så er det jo godt med varm suppe. Lag (eller kjøp) en god kjøttsuppe og server rundstykker eller brød til.

Jeg skal til Kjære Svigermor etter toget og spise småmat og lefsekling, kjenner at jeg blir sulten bare av tanken. For de uinnvidde (dvs de som ikke er fra Hallingdal eller har slekt der), så er småmat verdens beste kjøttsuppe. Svigermor lager den selv, mens jeg jukser og kjøper tolitersspann fra frysedisken (men så er ikke jeg halling heller, da).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...