Cilien Skrevet 15. mai 2011 Skrevet 15. mai 2011 Hei, Jeg har gått til flere ulike psykologer, og jeg lurer på dette: Forbereder de seg til timene de har med klienter? Selv er jeg lærer og for hver time planlegger jeg nøyaktig hva som skal skje i hver time, det tar som oftest mye lenger tid å planlegge en skoletime enn å ha selve timen. Men med de psykologene jeg har gått til virker det som om de ikke har planlagt noe som helst. Jeg kommer, setter meg ned, de ser på meg, og hvis jeg ikke sier noe så spør de etter en stund: "Og hva vil du snakke om i dag? " Det jeg lurer på er om de aldri selv tenker på hva vi BURDE snakke om? Og har de aldri en PLAN? Mens jeg lager mer eller mindre detaljerte og gjennomtenkte planer til elevene for uker og måmeder, har jeg aldri fått vite noen plan eller mål og mening med timene jeg har hatt hos psykologer. Kanskje har de det likevel, men hvorfor deler de dem i så fall ikke med meg? Og er det noen spesiell grunn til at det skal se ut som hver time alltid skal styres av meg som pasient. At jeg forteller og de svarer, men aldri at det er de som sier for eksempel "I dag synes JEG vi skal gå videre med det emnet vi snakket om sist...", eller lignende. På meg virker det egentlig som om de bare får inn pasienter og bestemmer seg for der og da hva som skal skje i samtalen, og at de ikke har noe mer etterarbeid enn å skrive litt i en journal. Det kan godt være jeg tar helt feil her, jeg håper egentlig det, men hvorfor skal det se slik ut? Er det noen grunn til at de ikke skal virke forberedt? Er det for at jeg da skal snakke friere, uten å tenke meg om, for eksempel? I såfall kan jeg forstå det, men på den andre siden kunne jeg kanskje fått mer innsikt om vi hadde fulgt et tema litt mer konkret over noen timer, for eksempel? Jeg lurer også på hvorfor vi aldri evaluerer samtaklene vi har. Som lærer er jeg vandt til at elevene vurderer min undervisning gjennom standardskjema minste en gang i året, samt at jegs selv med gjevne mellomrom ber dem skrive hva som fungerer og ikke fungerer - eller vi samtaler om dette. På den måten prøver jeg å stadig bli bedre, samtidig som jeg prøver å hele tiden tilpasse meg til at elever og grupper er forskjellige, og at ikke alt passer for alle. Hvorfor skjer ikke det samme hos psyjologen? Jeg kan sikkert ta det opp selv, men fra skolen opplever jeg i alle fall at det er bedre om læreren selv tar initiativ til slik evaluering, og jeg ville likt det samme hos psykologer. 0 Siter
Sool1365380740 Skrevet 15. mai 2011 Skrevet 15. mai 2011 DETTE lurer jeg også på! For føler virkelig at min psykolog ikke forbereder seg eller har noen plan i det hele tatt. Skjønner ikke hvordan man kan få det bedre av å sitte å fortelle om tanker og følelser bare. Min psyk spr bestandig : har det skjedd noe siden sisst? Eller:er det noe som opptar deg. Syns det er slitsomt. Begynt grue meg for hver time,og føler ikke at det hjelper å gå dit. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. mai 2011 Skrevet 16. mai 2011 Alle gjør tydeligvis ikke det. Jeg skulle unne deg å gå hos en av våre dyktige psykologer. I tillegg til at det er utarbeidet en konkret behandlingsplan for en lang periode, er de forberedt til fingerspissene. De har lest journalen og har en detaljert plan for hele timen. Som i ande fag er det en enorm spredning i kvalitet. 0 Siter
Cilien Skrevet 18. mai 2011 Forfatter Skrevet 18. mai 2011 Alle gjør tydeligvis ikke det. Jeg skulle unne deg å gå hos en av våre dyktige psykologer. I tillegg til at det er utarbeidet en konkret behandlingsplan for en lang periode, er de forberedt til fingerspissene. De har lest journalen og har en detaljert plan for hele timen. Som i ande fag er det en enorm spredning i kvalitet. Takk for svar. Det var godt å høre at noen forbereder seg. Siden jeg har vært ho 6 ulike psykologer/psykiatere begynte jeg å tro normen var det motsatte, at de bare tok timen slik den kom. Kan legge til at psykologene mine virker oppegående, to av dem er aktive i psykologforeningen som tillitsvalgte og som bidragsytere i tidsskriftet til foreningen, en av dem arbeider som sensor på universitetet osv. Jeg har også hatt god kjemi med alle og liker dem som mennesker, og det er ikke før i det siste jeg har begynt å undre meg over hvorfor alt virker så lite planlagt og strukturert. Jeg tenkte kanskje de hadde en grunn til at alt virker slik, at de så og si er skolert i at jeg som klient skal tro de tar alt helt spontant og at de overhode ikke tenker på min utvikling utenom selve timene. 0 Siter
Gjest Pelli Skrevet 2. juni 2011 Skrevet 2. juni 2011 Interessante tanker. Helt enig. Det bør være mulighet for å få psykologen til å lage en plan hvis man trenger det. Andre pasienter kan derimot være fornøyde med og bli bedre av å bare snakke om det som måtte dukke opp. Og noen vil lage en plan selv. 0 Siter
cathlin Skrevet 2. juni 2011 Skrevet 2. juni 2011 Helt enig. Det bør være mulighet for å få psykologen til å lage en plan hvis man trenger det. Andre pasienter kan derimot være fornøyde med og bli bedre av å bare snakke om det som måtte dukke opp. Og noen vil lage en plan selv. Har man behov for det, kan man lage en plan selv, eller be om hjelp til det. Jeg syns det også bør være rom for å slippe å jobbe etter en fastlagt plan. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.