Gå til innhold

Når kan barn drive butikk alene?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest helt vanlig det

Nei, det er det ikke. Dette er da helt vanlig når det er familiebedrifter, både når det gjelder utlendinger og norske.

Har stått i min mors butikk siden jeg gikk i 5. klasse. Og mine venninner som også hadde foreldre som drev butikk gjorde det samme.

Nå gjør mine barn det i min butikk.

Gjest barnearbeid

Nei, det er det ikke. Dette er da helt vanlig når det er familiebedrifter, både når det gjelder utlendinger og norske.

Har stått i min mors butikk siden jeg gikk i 5. klasse. Og mine venninner som også hadde foreldre som drev butikk gjorde det samme.

Men om det ikke hadde vært en familiebedrift, hadde det vært lov da? Jeg er mest interessert i det juridiske.

Er du tilgjengelig hvis det skulle skje noe på jobb, som ran, tyverier osv?

Arbeidsmiljøloven regulerer dette:

''Kapittel 11. Arbeid av barn og ungdom

§ 11-1. Forbud mot barnearbeid

(1) Barn som er under 15 år eller skolepliktige skal ikke utføre arbeid som går inn under denne lov unntatt

a) kulturelt eller lignende arbeid,

B) lett arbeid og barnet har fylt 13 år,

c) arbeid som ledd i barnets skolegang eller i praktisk yrkesorientering som er godkjent av skolemyndighetene og barnet har fylt 14 år.

(2) Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om hva slags arbeid som skal være tillatt etter første ledd. Det kan fastsettes nærmere vilkår for slikt arbeid.

(3) Personer under 18 år må ikke utføre arbeid som kan være til skade for deres sikkerhet, helse, utvikling eller skolegang. Departementet kan i forskrift bestemme hva slags arbeid som er omfattet av dette forbudet og om listeføring av arbeidstakere under 18 år.

§ 11-2. Arbeidstid

(1) Arbeidstiden for personer under 18 år skal legges slik at den ikke hindrer skolegang, eller hindrer dem i å dra nytte av undervisningen.

(2) For barn som er under 15 år eller er skolepliktig skal arbeidstiden ikke overstige:

a) 2 timer i døgnet på dager med undervisning og 12 timer i uken i uker med undervisning,

B) 7 timer i døgnet på undervisningsfrie dager og 35 timer i undervisningsfrie uker,

c) 8 timer i døgnet og 40 timer i uken for samlet arbeids- og skoletid der arbeidet er ledd i en ordning med vekslende teoretisk og praktisk utdanning. ''

Med vennlig hilsen

Men om det ikke hadde vært en familiebedrift, hadde det vært lov da? Jeg er mest interessert i det juridiske.

Er du tilgjengelig hvis det skulle skje noe på jobb, som ran, tyverier osv?

Unger får ikke sitte i kasse før de er 16 og selges det øl er det 18 år og det tror jeg er samme regelen enten det er familiebedrift eller ikke. Hva folk gjør er ofte noe annet enn loven

Annonse

Gjest barnearbeid

Unger får ikke sitte i kasse før de er 16 og selges det øl er det 18 år og det tror jeg er samme regelen enten det er familiebedrift eller ikke. Hva folk gjør er ofte noe annet enn loven

Kommer det noen fra arbeidstilsynet og sjekker om det er barn som står bak kassa?

Nå mener jeg ikke at denne gutten ikke skal få lov til å drive butikk, men er nysgjerrig på problemstillingen.

Gjest barnearbeid

Arbeidsmiljøloven sier at barn under 13 ikke kan jobbe, men jeg antar han ikke får lønn for å stå der - så da er det nok ingen lov som beskytter ham.

Han ønsket veldig at jeg skulle betale med kash, så kanskje det var den lønnen han fikk;)

Annonse

Persille1365381127

Da er han jo underbetalt i tillegg! ;-)

Med vennlig hilsen

Antagelig :P

Men det kan vel ikke betraktes som barnearbeid om det ikke er lønnet?

VI hadde om dette som en egen sak i arbeidsretten faktisk, fordi den loven gjør det litt vanskelig å lønne alle barneskuespillerne f.eks. Det er i utgangspunktet ulovlig for barn å ha lønnet arbeid i Norge, likevel tillater vi f.eks barneskuespillere...

VI hadde om dette som en egen sak i arbeidsretten faktisk, fordi den loven gjør det litt vanskelig å lønne alle barneskuespillerne f.eks. Det er i utgangspunktet ulovlig for barn å ha lønnet arbeid i Norge, likevel tillater vi f.eks barneskuespillere...

Jo, jeg er rimelig sikker det teller som arbeid, selv om det ikke blir betalt. For eksempel, hvis en voksen person blir tatt bak disken i en liten butikk, så kan de ikke bare si at det var en vennetjeneste. Det blir ansett som svart arbeid, uansett, er jeg meget sikker på. Det teller som arbeid hvis det er noe som normalt blir lønnet.

Arbeidsmiljøloven åpner for noen unntak, uten at jeg husker dem i detalj.

Med vennlig hilsen

Gjest det er ikke greit

Det er ikke tillatt, men foreldrene er kanskje ikke klar over det?

Det kan/bør meldes fra både til arbeidstilsynet og til barnevernet. Barn på den alderen skal ha skole, lekser og ellers fritid og lek - ikke jobbe for å holde foreldrenes bedrift i gang.

Jeg antar barneskuespillere går inn under unntaket for kulturelt arbeid i lovteksten som Sør siterer under her:

''§ 11-1. Forbud mot barnearbeid

(1) Barn som er under 15 år eller skolepliktige skal ikke utføre arbeid som går inn under denne lov unntatt a) kulturelt eller lignende arbeid, B) lett arbeid og barnet har fylt 13 år, c) arbeid som ledd i barnets skolegang eller i praktisk yrkesorientering som er godkjent av skolemyndighetene og barnet har fylt 14 år.''

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...