Gå til innhold

Når kan barn drive butikk alene?

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Jo, jeg er rimelig sikker det teller som arbeid, selv om det ikke blir betalt. For eksempel, hvis en voksen person blir tatt bak disken i en liten butikk, så kan de ikke bare si at det var en vennetjeneste. Det blir ansett som svart arbeid, uansett, er jeg meget sikker på. Det teller som arbeid hvis det er noe som normalt blir lønnet.

Arbeidsmiljøloven åpner for noen unntak, uten at jeg husker dem i detalj.

Med vennlig hilsen

Nei, aml åpner faktisk ikke for unntak på akkurat dette - barnearbeid er ulovlig. Det den åpner for unntak på, er hva vi regner som arbeid osv. :)

Jeg vet du har rett ang. barnearbeid - jeg bruker det bare som argument overfor Billa når hun tar opp at barnearbeid ikke er lov. Da sier jeg at det ikke er barnearbeid, da er det bare moren din som tvinger deg til å gjøre ting hun mener du burde gjøre. ;)

Fortsetter under...

Persille1365381127

Jeg antar barneskuespillere går inn under unntaket for kulturelt arbeid i lovteksten som Sør siterer under her:

''§ 11-1. Forbud mot barnearbeid

(1) Barn som er under 15 år eller skolepliktige skal ikke utføre arbeid som går inn under denne lov unntatt a) kulturelt eller lignende arbeid, B) lett arbeid og barnet har fylt 13 år, c) arbeid som ledd i barnets skolegang eller i praktisk yrkesorientering som er godkjent av skolemyndighetene og barnet har fylt 14 år.''

Nja, det er den a'en der som er i gråsonen da.

Kulturelt arbeid er f.eks en lokal teateroppsetning, men en spillefilm regnes ikke nødvendigvis som like kulturell.

Det er jo en grunn til at det blir rettstvister av det, tolkningen av loven er uklar :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...