Gå til innhold

hva gjør egentlig folk på 17. mai

Anbefalte innlegg

Mary Poppins

Levere kake på morran. Levere nick Jr til toget. Han har tidligere fått lapp med tilbud om å bli med i skolekorpset. Den reiv jeg i fillebiter før diskusjonen rakk å komme opp.

Se på tog. Kake og kaffe. Pause. Grilling og lett fyll. GISP! Ja, foran barna!

Dagen etter får jeg sykle med han til skolen. Bilkjøring er ikke på agendaen.

The end.

''Han har tidligere fått lapp med tilbud om å bli med i skolekorpset. Den reiv jeg i fillebiter før diskusjonen rakk å komme opp.''

Tommel opp!

Fortsetter under...

• Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

13

• morsan

8

• laban

7

• ....AV

6

Mest aktive i denne tråden

''Han har tidligere fått lapp med tilbud om å bli med i skolekorpset. Den reiv jeg i fillebiter før diskusjonen rakk å komme opp.''

Hehe,- noe ligenede hos oss... Jeg bare _hater_ korpsmusikk.

Jeg hater ikke korpsmusikk, men jeg hater dugnader og sånt, derfor kan det hende jeg kommer til å rive istykker sånne eventuelle fremtidige lapper jeg også.

Forøvrig synes jeg 17. mai er helt OK nå når barna ikke har begynt på skolen enda. Det er ingenting organisert de er med på, og vi legger opp dagen som vi vil. Ikke noe stress. Hiver kanskje på oss noen fine klær og rusler ned til skolen for å høre taler og se toget, og tusler hjem igjen og lager oss noe middag etterpå.

-nå er dere ikke noe særlig snille...

Hmmm. Det er nå bare smaken min, da ;-) Vet ikke helt om aversjonen for korsmusikk eller 17.mai kom først, men...

Og når man ikke er begeistret (for å si det mildt) for korpsmusikk, så er man i såfall rimelig masochistisk hvis man oppfordrer ungene til å begynne å øve på sånt i ens eget hus ;-)

Dugnadene hadde jeg ikke hatt noe imot, det er ikke det det står på, egentlig.

Og så tror jeg uansett ikke det hadde vært noe for ungene mine, ikke er de spesielt musikalske (for å være litt slem igjen: det er kanskje ikke noe krav?) og så har de alltid vært veldig sjenerte og tilbakeholdne... Mislikt 17.mai-tog fra første stund - gå i kanossagang rundt i nyen og bli beglodd og late som de var glade ;-)

Annonse

Gjest Shira :o)

Vi skal ut med guttungen, han skal gå i tog. Jeg bør kanskje snart finne ut av når det er...

Så ser vi på, eller pappaen ser på, om jeg er med er uvisst. Så skal vi rusle litt, så dra hjem, evnt innom bestemor på sykehjemmet. Så skal vi spise buffet sammen med en vennefamilie på restaurant, det blir koselig.

Jeg hater ikke korpsmusikk, men jeg hater dugnader og sånt, derfor kan det hende jeg kommer til å rive istykker sånne eventuelle fremtidige lapper jeg også.

Forøvrig synes jeg 17. mai er helt OK nå når barna ikke har begynt på skolen enda. Det er ingenting organisert de er med på, og vi legger opp dagen som vi vil. Ikke noe stress. Hiver kanskje på oss noen fine klær og rusler ned til skolen for å høre taler og se toget, og tusler hjem igjen og lager oss noe middag etterpå.

''Jeg hater ikke korpsmusikk, men jeg hater dugnader og sånt, derfor kan det hende jeg kommer til å rive istykker sånne eventuelle fremtidige lapper jeg også.''

Skal du rive istykker lappene, fra fotball, håndball, turn, osv. også, da?

Hvis barna skal få lov til å delta på en aktivitet med minst mulig dugnad, anbefaler jeg korps, der er det langt mindre arbeid for foreldrene enn i idrett.

Morgenstell, frokost, på med finstasen, dra til skola for oppsamling, se på/gå i toget, lunsj med venner, leker for barna på skolen (spørs om det er populært i år) og så en liten treff hos svigers etterpå og så endelig hjem og ta av finstasen.

mariaflyfly

Rolig morgen, driter i flaggheising, på med finstas (jeg aner forresten ikke hvor bunadskoa mine er etter at jeg flytta, og bunadskjorta er visst på bunnen av skittentøyskurven i år også. Faen. Tror jeg dropper hele bunaden), lempe Datra bort på skolen, slappe av litt sammen med Guttungen før vi må til byen, vinke til Datra et eller annet sted, haste til Rådhusplassen (også kalt Helvete på jord denne dagen), spise ei pølse og sikkert en is, skvise seg inn på t-banen for å komme hjem i tide til at vi må gå i borgertog, dra bort på skolen og stå og snakke skit med bekjente over en kaffekopp, og så endelig få kommet seg hjem og fått på seg olabuksa.

Og kontinuerlig hele dagen gå med verdens svarteste samvittighet overfor den pokkers eksamensoppgaven jeg skal levere om morgenen den 19., og som stresser meg i grenseløst stor grad :(

OG I TILLEGG MÅ MAN JO KLISTRE PÅ SEG ET FAENS SMIL OG LATE SOM OM DET ER EN HYGGELIG DAG.

Fy faen, som jeg hater denne dagen.

Annonse

Jeg har nå så store barn at jeg ikke skal bevege meg utenfor min egen tomt i morgen! Jippi :-)

''Jeg har nå så store barn at jeg ikke skal bevege meg utenfor min egen tomt i morgen! Jippi :-)''

Jeg klarer vanskelig å se for meg at jeg skal ønske å bare være hjemme på 17. mai, selv med stort barn. Jeg har alltid vært en tur ut i 'det offentlige rom' på 17. mai, også som voksen barnløs person, og selv om jeg var midt i eksamensstrida.

Rolig morgen, driter i flaggheising, på med finstas (jeg aner forresten ikke hvor bunadskoa mine er etter at jeg flytta, og bunadskjorta er visst på bunnen av skittentøyskurven i år også. Faen. Tror jeg dropper hele bunaden), lempe Datra bort på skolen, slappe av litt sammen med Guttungen før vi må til byen, vinke til Datra et eller annet sted, haste til Rådhusplassen (også kalt Helvete på jord denne dagen), spise ei pølse og sikkert en is, skvise seg inn på t-banen for å komme hjem i tide til at vi må gå i borgertog, dra bort på skolen og stå og snakke skit med bekjente over en kaffekopp, og så endelig få kommet seg hjem og fått på seg olabuksa.

Og kontinuerlig hele dagen gå med verdens svarteste samvittighet overfor den pokkers eksamensoppgaven jeg skal levere om morgenen den 19., og som stresser meg i grenseløst stor grad :(

OG I TILLEGG MÅ MAN JO KLISTRE PÅ SEG ET FAENS SMIL OG LATE SOM OM DET ER EN HYGGELIG DAG.

''OG I TILLEGG MÅ MAN JO KLISTRE PÅ SEG ET FAENS SMIL OG LATE SOM OM DET ER EN HYGGELIG DAG.''

Unnskyld at jeg ler, men det var befriende herlig å lese at jeg ikke er den eneste i landet som føler det på samme måte :-p

Jaja, ha en fin 17.mai eller hva man skal si ;) (Og nå kom jeg på at Vesla mangler pensko, iiik)!

mariaflyfly

Ja - jeg kjenner veldig på at det er en stress-dag. Da ungene gikk i barnehagen, hadde vi flere år på rad 17. mai frokost hjemme hos oss der vi inviterte naboer. Kjempekoselig og god tid....

Musikanten klarer seg egentlig selv - det er "bare" å få henne avgårde 7.15 - så er hun opptatt til klokka er 15.00 (korpset ordner kjøring).

Mine foreldre og svigermor skal komme til oss i løpet a dagen, slika t de får sett barna på nært hold i finstasen, men jeg skjønner egentlig ikke helt når vi skal få tid til et par timer i ro og fred...

''Ja - jeg kjenner veldig på at det er en stress-dag. Da ungene gikk i barnehagen, hadde vi flere år på rad 17. mai frokost hjemme hos oss der vi inviterte naboer. Kjempekoselig og god tid....''

Those were the days, my friend...

Vi hadde et par 17. mai'er i nabolaget der vi dekka langbord ute på plena og alle lagde litt hver til en herlig brunch. Ungene lekte ute og/eller sov i vognene sine. Det var veldig koselig. Husker det var noen foreldre som sjokka avgårde mens de nærmest skar tenner og sa til oss at det bare var å vente til ungene begynte på skolen, så var det slutt på idyllen ;)

mariaflyfly

''OG I TILLEGG MÅ MAN JO KLISTRE PÅ SEG ET FAENS SMIL OG LATE SOM OM DET ER EN HYGGELIG DAG.''

Unnskyld at jeg ler, men det var befriende herlig å lese at jeg ikke er den eneste i landet som føler det på samme måte :-p

Jaja, ha en fin 17.mai eller hva man skal si ;) (Og nå kom jeg på at Vesla mangler pensko, iiik)!

Du også. I suppose ;)

La ungen gå i de blinkende joggeskoa. ;)

Jeg heller mer og mer mot å la bunaden bli hengende i skapet i år.

''og så endelig få kommet seg hjem og fått på seg olabuksa.''

Oi! Svært så formell og skikkelig påkledt du ønsker å være i morgen kveld, da! :-) Selv drømmer jeg om å få komme hjem og ha på meg "kosebuksa" (helt feilaktig ofte omtalt som "joggebukse").

Da må du forberede deg på å rive istykker mange lapper, og på en god forklaring overfor barna

tror

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...