Gå til innhold

hva gjør egentlig folk på 17. mai

Anbefalte innlegg

Det er noe med at man MÅ stille med korpset 17. mai selv om mange av ungene i korpset synes 17. mai er dødsslitsom. -og så går man i gata og gjør en jobb for masse folk som kanskje innerst inne _hater_ korpsmusikk. Det er liksom litt demotiverende å lese det dagen før...

(For oss er det ikke 17.mai som er årets høydepunkt, det er da vi treffer flest publikum, men det er absolutt ikke derfor vi er aktive i korpsbevegelsen.)

Jeg innbiller meg at det er flere som synes at korpsmusikk på 17. mai er viktig og bra enn dem som ikke synes det! :-)

17. mai uten korps går jo bare ikke an!

Fortsetter under...

• Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

13

• morsan

8

• laban

7

• ....AV

6

Mest aktive i denne tråden

Jeg innbiller meg at det er flere som synes at korpsmusikk på 17. mai er viktig og bra enn dem som ikke synes det! :-)

17. mai uten korps går jo bare ikke an!

Neida, jeg ville bare få dem til å skjønne at det faktisk er _unger_ (og voksne) inni de uniformene som gjør en jobb for at andre skal få "17.mai-følelsen".

-og det tror jeg de skjønte :-)

Neida, jeg ville bare få dem til å skjønne at det faktisk er _unger_ (og voksne) inni de uniformene som gjør en jobb for at andre skal få "17.mai-følelsen".

-og det tror jeg de skjønte :-)

Jeg har aldri vært i korps, men jeg var med i speider'n, og det var vi som hadde ansvaret for flaggheisingen på kommunens rådhus, samt holde flagg osv ved etterpåfølgende kransenedleggelse på diverse graver og minnesteiner.

Så vi sto oppstilt i flaggborg før fuglene feis, sammen med skolekorpset, og marsjerte opp til rådhuset.

Korpset hadde vel vært oppe før oss og marsjert i gatene, og mens vi hadde fri etter barnetoget (flaggborg hver eneste år - foran i speiderpikeuniform med miniskjørt og knestrømper!), spilte de vel på aldershjemmet og slikt, så vi hadde jo ikek like mange plikter som korpsungene.

Men jeg vurderte aldri ikke å stille opp på alt dette, selv om mange speidere 'skulket' over ihvertfall flaggheisingen og gravene. Det var slik det "skulle være". Jeg var med på alt dette til og med året jeg gikk i andregym ;-) året etter var jeg opptatt med andre aktiviteter, og deretter flyttet jeg fra bygda *momre mimre*

Vi bor heldigvis i en koselig småby, hvor det ikke er så stort helvete på 17. mai. :-)

Toget starter ikke før 12, men siden det er trinnet til minstemor som arrangerer 17. mai'en i år, skal vi til skolen relativt tidlig for siste forberedelser.

Toget og taler er ferdig ca kl 14.00, da er det kos med leker og pølser og kaffe og sånt på skolen. Vi ber til høyere makter om oppholdsvær, ellers blir det et forferdelig strev å få servert den kaffen...

Iom at vi er arrangører i år, antar jeg at vi ikke er ferdig med rydding før nærmere 17.00, og da dropper vi russetoget til fordel for middag på restaurant før vi rusler hjem og spiser dessert og ser på en film sammen.

Jeg liker 17. mai, jeg da, men det foregår heldigvis i rolige former om enn litt folksomt. Gleder meg til å ha på bunaden, føler meg bare så utrolig fin i den, er stolt av å ha et slik stasplagg. :-)

Egentlig skulle jeg ha stresset rundt i bunad og forsøkt å holde orden på noter og trombone, forsøkt å finne parkeringsplass til en stor amerikaner, spilt her, spilt der, gått i tog i oppoverbakke i flere timer, spist pølse (som jeg egentlig ikke liker, men som er det beste alternativet når vi endelig kommer til skolen). Men heldig som jeg er, har jeg fått halsbetennelse og skal stort sett tilbringe dagen hjemme, bortsett fra en tur i skogen med bikkjedyret.

Annonse

Dark-Angel 82

Først skal vi se barnetoget, så er det småbarnstog på festplassen. Skal spise hos svigers før folketoget 16.00.

På kvelden tenker jeg vi tar en tur til storbyen. Tivoli og pizza kanskje. Blir nok sent. Ja, er skole i morgen, med det er jo bare 17 mai en gang i året, så tror ikke det gjør så mye om ungene får noen timer midre søvn en dag.

Ha en fin dag i morgen da! La nå guttungen få rocke løs på dicso til det er slutt, så stas for han. :)

Gjest togli

Hos oss har vi fast tradisjon med 17.maifrokost hos foreldrene mine (mine to søstre og jeg med familier). Deretter drar vi til skolen for å feire. Toget går ca. 11 og vi er på skolen til ca. 15. Da drar vi hjem for å evt skifte og dra på døvesenteret for å treffe venner der, evt. drar vi til gamleskolen i bygda og spiser kaker (de som vil tar med kaker:)). Ved 20-tida er vi hjemme igjen.

I år er jeg med i 17.maikomiteen, så da blir det jobbing fra morgen til kveld:)

''Jeg hater ikke korpsmusikk, men jeg hater dugnader og sånt, derfor kan det hende jeg kommer til å rive istykker sånne eventuelle fremtidige lapper jeg også.''

Skal du rive istykker lappene, fra fotball, håndball, turn, osv. også, da?

Hvis barna skal få lov til å delta på en aktivitet med minst mulig dugnad, anbefaler jeg korps, der er det langt mindre arbeid for foreldrene enn i idrett.

Nei da, jeg synes det er fint med fritidsaktiviteter. Men jeg har hørt at korps er ekstra ille når det gjelder dugnader og sånt. Det kan jo hende jeg tar feil.

Gjest luftslott

Vi skal sove lenge og kose oss med en god frokost, lage sitronostekake og bake knallgode rundstykker. Ellers skal vi kose oss sammen, se på film, spise biff med fløtepoteter til middag, spille tv-spill, ha sex og bare gjøre akkurat det vi vil.

Syns det høres ut som en veldig fin dag:-)

Nei da, jeg synes det er fint med fritidsaktiviteter. Men jeg har hørt at korps er ekstra ille når det gjelder dugnader og sånt. Det kan jo hende jeg tar feil.

Min erfaring er at korps er noe av det som krever minst av foreldrene og min erfaring med egne barn er fra korps, fotball, håndball, langrenn, skiskyting, judo, dans og orientering.

Men det varierer sikkert fra sted til sted.

Annonse

Flaggheising på skolen kl.8.00, hjem og spise en rask frokost( junior skal være med i flaggborgen og får frokost på skolen)

Avreise Oslo sentrum og følge skolen i toget. Plukke opp junior på Rådhusplassen og måke oss fram i mengenden for å kjøpe brus, is og pølse.

Så er det hjem og spise og hvile litt før vi skal på familiearrangement på skolen. Ved 19- tiden er vi sikkert fornøyde med alt og drar hjem for å slappe av og ta av finstasen.

Vi skal sove lenge og kose oss med en god frokost, lage sitronostekake og bake knallgode rundstykker. Ellers skal vi kose oss sammen, se på film, spise biff med fløtepoteter til middag, spille tv-spill, ha sex og bare gjøre akkurat det vi vil.

Syns det høres ut som en veldig fin dag:-)

Himmel & pannekake, nå blei jeg misunnelig! Kos dere masse, og hipp hurra :-)

Gjest sjøstjerna

Flagg, hengt ut klokka åtte. Barnetog på tv. Sen frokost. God mat (grilling) på terrassen. Familiebesøk. Sikkert litt is. Vin og jordbær++ sammen med kjæresten i kveld. Det gleder jeg meg til.

Har også hengt ut flagg.Slapper av hjemme, og nyter friheten til å kunne velge å gjøre det. ;-)

Skal på 17.mai- kakabord hos familie senere i dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...