Gå til innhold

Ville du ha jobbet i en vernet bedrift?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Kupostei

''fullt oppgående person som kunne ha jobbet i en vanlig bedrift.''

hvorfor gjør du ikke det da?

Fordi jeg trenger hjelp til å komme i arbeid. Jeg kan ikke søke på egenhånd. Jeg ønsker en jobb hvor jeg kan se en fremtid. Jobben jeg har nå kan jeg ikke se noe fremtid i.

Annonse

Gjest rett mann på rett sted

Fordi jeg trenger hjelp til å komme i arbeid. Jeg kan ikke søke på egenhånd. Jeg ønsker en jobb hvor jeg kan se en fremtid. Jobben jeg har nå kan jeg ikke se noe fremtid i.

Det viser jo bare at du faktisk er på rett sted.

Annonse

Får man 1G i betaling som man gjorde tidligere på vernet bedrift? Og hva slags jobb kan man bli tilbudt?

Nå man er på ulike tiltak i en _arbeidsmarkedsbedrift_får man den stønaden man har. I dag går de fleste på AAP, men det finnes jo også andre muligheter. Dersom du med vernet bedrift mener en Vekstbedrift hvor det gjerne er psykisk utviklingshemmede og svakt fungerende personer har de gjerne en uføre i bunn.

Nå man er på ulike tiltak i en _arbeidsmarkedsbedrift_får man den stønaden man har. I dag går de fleste på AAP, men det finnes jo også andre muligheter. Dersom du med vernet bedrift mener en Vekstbedrift hvor det gjerne er psykisk utviklingshemmede og svakt fungerende personer har de gjerne en uføre i bunn.

Jeg jobber ikke gratis noe mer, da må det i så fall være en knall jobb hvor jeg kunne gjort nytte for meg og jeg ville gjerne hatt 1G i det minste for å jobbe.

Gjest litt i samme situasjon

Hva er grunnen til at du ikke kan jobbe i en ordinær bedrift. Er det her snakket om vernet bedrift med tanke på utviklingshemmede, eller arbeidspraksis i skjermet virksomhet? Jeg skal gå inn i det siste.

Jeg føler også på en skam over å jobbe et slikt sted. Jeg er høyt utdannet men klarer ikke å gjøre nytte for meg i det ordninære arbeidslivet.

Men på den andre siden så er det utrolig viktig for den psykiske og fysiske helsa at en er i aktvitet. Å ikke skulle gjøre noe er noe som drar deg langsomt ned. Jeg vil se på det som en innsats du gjør for å kanskje komme inn i en ordinær bedrift med tid og stunder. For hvis alternativet er å bli enda dårlige fordi en ikke har klart å sysselsette seg så er vel dette et bedre løsning? Jeg tror jeg også ville følt på skammen hvis jeg ble full uføretrygded fordi jeg ikke orker å gå inn i noen jeg opplevde som skamfullt.

Jobben er hva du gjør det til også. Kanskje du kan få til noe produktivt, gjøre en innsats for jobben som kan komme flere til gode?

Du kan jo se på det som en opplevelse og nyttig kunnskap. De fleste av oss aner ikke hva de gjør i en vernet bedrift. Du ser det innenfra og kan dele mange erfaringer med utenforstående. Så tenk på alt du kan lære innen feltet!. ingen lærdom er bortkastet lærdom.

Det er nettopp derfor du skal jobbe i denne bedriften. De er der for å hjelpe deg til å komme inn i det ordinære arbeidslivet. Hvis du ikke takker ja til det så tror jeg sjansen for å jobbe i en ordinær bedrift etter en tid er lik null.

Jeg jobber ikke gratis noe mer, da må det i så fall være en knall jobb hvor jeg kunne gjort nytte for meg og jeg ville gjerne hatt 1G i det minste for å jobbe.

Dersom du har en uføre i bunn kan du tjene inntil 1G, men da er det gjerne snakk om det ordinære arbeidsliv. I en arbeidsmarkedsbedrift er du gjerne på et eller annet tiltak med støtte fra NAV.

Gjest Kupostei

Det er nettopp derfor du skal jobbe i denne bedriften. De er der for å hjelpe deg til å komme inn i det ordinære arbeidslivet. Hvis du ikke takker ja til det så tror jeg sjansen for å jobbe i en ordinær bedrift etter en tid er lik null.

Skjønner ikke hvordan en jobb uten fremtid kan hjelpe meg inn i en ordinær stilling. Kan du forklare?

Nå svarer jeg generelt, jeg aner ikke hva som er grunnen til at du jobber eller skal jobbe i en vernet bedrift.

Hvis det er arbeidspraksis i skjermet virksomhet så er ideen at de skal hjelpe deg inn i ordinært arbeid etterhvert ved å finne ut mer om det som skaper problemer for deg i arbeidslivet. Hvorvidt ideen lar seg gjennomføre i praksis er en annen sak.

Er det noe håp om du kan komme inn i ordninært arbeid på ett eller annet sikt ved tilrettelegging eller skifte yrke?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...