Gå til innhold

Nå blir maten dyrere

Anbefalte innlegg

Gjest Gjøkeniburet

Ja, gjentar man løgnen mange nok ganger blir den tydligvis en sannhet.. for endel.

Hvis meg en, ja det holder med en statistikk som viser at norske kjøpmenn har høyere fortjeneste på sine varer enn kjøpmenn i Sverige eller andre EU-land hvor maten koster i snitt 40% mindre.

Du kan gi opp først som sist. Slike tall finnes ikke.

Fortjenesten havner hos bøndene selv, både fordi de får ca 3 ganger mer betalt for kjøttet og melka si inn til foredling enn hva de gjør i f.eks Danmark, samt at hovedfjortjenesten går til de mektige landbrukssamvirkene Tine, Gilde etc som, ja hold deg fast, er eid av bøndene også.

For virkelig å avlive myten om hvor yhyre lukurativt det er å drive butikk, kan du alltids lese dette: http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1627526.ece

Tja, jeg kan vise deg en matbaron eller 2, som er blitt milliardærer på salg av matvarer i Norge.

Men jeg kan derimot ikke vise deg en eneste bonde som jeg vil kalle rik.

3 gårdsbruk ble lagt ned - hver dag - i 2010. Det forteller meg mange ting. Blandt annet at det ikke er lukerativt å være bonde idag, OG at et må finnes en overproduksjon der ute.

Jeg ønsker et levedyktig norsk jorbruk som står på egne bein uten subsidier - på sikt. Men foreløpig trenger de litt hjelp.

Den dagen oljen ikke pumpes opp i Nordsjøen, så bør vi ha noe annet å kunne styre med. Og da må vi også beholde ekspertise i noe annet enn oljeutvinning.

Fortsetter under...

Gjest Nord og ned.

Tja, jeg kan vise deg en matbaron eller 2, som er blitt milliardærer på salg av matvarer i Norge.

3 gårdsbruk ble lagt ned - hver dag - i 2010. Det forteller meg mange ting. Blandt annet at det ikke er lukerativt å være bonde idag, OG at et må finnes en overproduksjon der ute.

Jeg ønsker et levedyktig norsk jorbruk som står på egne bein uten subsidier - på sikt. Men foreløpig trenger de litt hjelp.

Den dagen oljen ikke pumpes opp i Nordsjøen, så bør vi ha noe annet å kunne styre med. Og da må vi også beholde ekspertise i noe annet enn oljeutvinning.

Jeg vet av mange, en hel drøss bønder som er styrtrike. Og ja, Hagen, Reitan & Co er rike, men de driver over et bredt spekter, ikke bare med mat.

Igjen: Konkuransen i matvarehandelen er knallhard, marginene er syltynne, og det er ikke større fortjeneste på å drive butikk i Norge enn i Sverige eller Tyskland elelr andre land hvor landbruksproduktene er mye billigere.

Resultatet til ICA burde være en vekker for slike som deg, til å slutte tro på egne myter, med mindre det finnes helt personlige grunner til å fortsette med det.

Gjest Nord og ned.

Ellers er du jo inne på løsningen både for bonden og forbrukeren her i dette innlegget: Ja, det legges ned gårdsbruk daglig, og det har blitt borte mange titalls tusen de siste 40 åra.

Men helt korrekt skriver du også at det fortsatt er stor overproduksjon. Melk tømme ut, og og kjøtt selges til dumpingpris til andre land. Løsninger er altså så enkel som at antall bønder fortsatt må ned, veldig mye ned, slik at de som til slutt blir igjen kan drive langt, langt mer kostnadseffektivt enn i dag.

Imidlertid er jo dette dessvere det stikk motsatte av hva bøndene selv mener. De ønsker at det fortsatt skal spsy milliardbeløp inn i en foreldet landbruksmodell bare for at det fortsatt skal bo folk på hver krik og krok.

Gjest signert

Foreldrefunksjonen er da like mye mannens ansvar!

Men det er korrekt at jeg har skrevet noen negative innlegg om virkelighetsfjerne myrsniper som vil at alt skal legges til rette for en 100% rettferdig hverdag for barna deres. "Synes ikke jentene i klassen leker like mye med dattera mi som med en annen jente. Skal jeg ta det opp med rektor eller på foreldremøte?".

En vet ikke hele bakgrunnen til hvorfor folk stiller slike spørsmål på nettet. Har du tenkt på at det viser at en mor bryr seg om barnet sitt? Er ikke det bra i en verden der omsorgsvikt forekommer? Det burde jo du vite alt om?

Gjest Gjøkeniburet

Ellers er du jo inne på løsningen både for bonden og forbrukeren her i dette innlegget: Ja, det legges ned gårdsbruk daglig, og det har blitt borte mange titalls tusen de siste 40 åra.

Men helt korrekt skriver du også at det fortsatt er stor overproduksjon. Melk tømme ut, og og kjøtt selges til dumpingpris til andre land. Løsninger er altså så enkel som at antall bønder fortsatt må ned, veldig mye ned, slik at de som til slutt blir igjen kan drive langt, langt mer kostnadseffektivt enn i dag.

Imidlertid er jo dette dessvere det stikk motsatte av hva bøndene selv mener. De ønsker at det fortsatt skal spsy milliardbeløp inn i en foreldet landbruksmodell bare for at det fortsatt skal bo folk på hver krik og krok.

Enig med deg i mye, men jeg er virkelig_for_at vi opprettholde et norsk landbruk.

Selv om det nesten er naturstridig.

I en perfekt verden, så kunne vi kjøpt all mat fra utlandet, og så produsert varer som landene vi kjøpte mat fra, kunne kjøpe tilbake.

Men jeg tør ikke stole på noen når det gjelder at vi vil få en stødig leveranse av alt vi trenger i fremtiden.

Selv om det er idyll i Spania nå, og vi får flotte tomater derifra, så har vi ingen garanti for at det vil vare...

En bonde i Norge idag, får x kroner for 1 liter melk. Denne ha blitt til masse kroner når folk kjøper dette i butikken. Et sted på veien forsvinner mye penger.

Bøndene blir rike på vår bekonsting nevner du.

Vel, det er en trend i samfunnet idag. Er det ikke strømleveandører somn skal tjene penger på vår bekostning, så er det oljeleverandører.

Når det gjelder varer, så har vi knapt nok råd til å produsere noe i vår vekstsamfunn.

Stadig flere bedrifter flagger ut, eller selgs ut av landet.

Men nå sporer jeg av - igjen.

Ha en fin 17 mai :-)

''Jeg ønsker et levedyktig norsk jorbruk som står på egne bein uten subsidier - på sikt. Men foreløpig trenger de litt hjelp. ''

Saken er dog den at det neppe bare er "foreløpig" de trenger "litt hjelp". Det er permanent, og pengene som brukes til subsidier burde heller vært brukt på omskolering, investering i andre aktiviteter (turisme, aktiviteter, nye arter, etc.) enn å betale folk for noe som åpenbart ikke går rundt.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest Gjøkeniburet

''Jeg ønsker et levedyktig norsk jorbruk som står på egne bein uten subsidier - på sikt. Men foreløpig trenger de litt hjelp. ''

Saken er dog den at det neppe bare er "foreløpig" de trenger "litt hjelp". Det er permanent, og pengene som brukes til subsidier burde heller vært brukt på omskolering, investering i andre aktiviteter (turisme, aktiviteter, nye arter, etc.) enn å betale folk for noe som åpenbart ikke går rundt.

Med vennlig hilsen

Hei Sør.

Enig i det. Som Nord og ned sier, så må overproduksjonen enda mere ned, slik at vi kan få et levedyktig jordbruk som står på egne bein.

Jeg arbeidet en del år i fiskeindustrien, og som engang også fikk enorme subsidier.

Jeg arbeidet den gang for å få subsidiene fjernet helt, for å la ting som ikke hadde livets rett - bare dø ut.

Du verden for et ramaskriki i de ytterste kantene i nord...

Men se på fiskerinæringen idag. Det går så det suser.

Gjest Gjøkeniburet

Tar man utgangspunkt i en befolkning på 5 mill. så utgjør årets landbruksstøtte noe sånt som 280,- kr.pr.hode i vårt land i 2011. (Ca. 2 pakker Petterøes nr.3 med papir - for de som røyker.) Eller kr. 0,77 pr. dag pr.hode.

Noe som jeg er fullt ut villig å betale for å opprettholde et norsk landbruk.

Nå bor jeg i en kommune hvor ingenting "går rundt", og det gjelder busser, ferger, kinoer, svømmebasseng som er tappet ut for lenge siden, gatelykter som ikke kan lyse om natta når det er mørkt, en helsesektor som halter, skoler som bør fornyes, veier som bør vedlikeholdes, postkontor er flyttet til butikk, flere offentlige kontorer er slått sammens med nabokommunen, og ja jeg kunne fortsett i det uendelige.

Da_kan_man naturligvis tenke seg å flytte hele Norge til noen få storbyer, legge ned jordbruket, og basere at all mat skal kjøpes fra utlandet. Dette er sannsynligvis det som er mest besparende her på berget. Da slipper man all denne transporten av alt mulig, og vi kan legge ned mange innenlandsruter med fly, legge ned norlandsbanen, legge ned hurtigruten (den er jo et skikkelig sluk), legge ned reindriften osv.

En vinn - vinn situasjon, da vi også sparer miljøet.

Da krysser vi fingrene for at det ikke blir hverken krig, masse streiker, terror eller radioaktive lekkasjer i de landene vi handler fra, eller naboandene.

Så sitter jeg her å tenker på siste vinter, med_de_strømregningene. Ja, de ble så høye til slutt at regjeringen må ut med 300-400 mill. i "strømhjelp" til folk...

Og når jeg tenker etter : jeg er vel med på å betale operahuset i Oslo, selv om jeg aldri ble spurt om det heller.

Maten hadde blitt dyrere uansett. Spørsmålet er hvor mye av økningen som havner i utsalgs-og grossistkartellet, hvor mye som havner hos foredlingsindustrien og hvor mye som havner hos bonden.

Det er jo ikke bare bonden som skal ha lønnsøkning blant disse aktørene. Den største økningen skal helt sikkert eierskapssiden og direktørsjiktet i de to andre bransjene ha.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...