Gå til innhold

Du får deg en gratis bunad

Anbefalte innlegg

Gjest vet ikke om jeg vil

Hvilken velger du?

Hvorfor? Eller hvorfor vil du IKKE ha bunad/festdrakt.

Jeg får en valgfri bunad/festdrakt med full pakke sølv + sko osv, hvis jeg vil. Sant å si synes jeg at trønderbunaden er gørkjedelig. Jeg kommer fra Trøndelag. Derfor har jeg aldri villet ha noen. Nå er jeg i tenkeboksen.

Det er sikkert praktisk å ha.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/364674-du-f%C3%A5r-deg-en-gratis-bunad/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• Angustia

9

• Mary Poppins

8

• Lillemus

4

Jeg har bunad, fra stedet jeg kommer fra.

Jeg har vokst opp med at man skal ha en viss tilknytning til stedet/området en bunad kommer fra, og jeg kunne derfor i prinsippet istedet hatt bunad fra der besteforeldre kommer fra, eller til nød der mannen min kommer fra.

Mary Poppins

Jeg har Telemark-Øst bunaden (arvet av mamma), men skulle få ny til bursdagen min i fjor. Da ble det Beltestakken, og jeg er bare så knallfornøyd!!! Det er vel den eneste bunaden man faktisk kan gjøre til sin egen (når det gjelder farger, mønster osv)

Annonse

Jeg har trønderbunaden, da jeg kjøpte min var det stort sett bare blå og grønne å se, nesten ingen røde. Jeg valgte rød og nå synes jeg nesten alle har rød!

Tror ikke jeg hadde valgt den i dag. Tror ikke jeg hadde valgt den fra kjærestens hjemsted heller, synes en er litt mørk. Lise Sjåk Bræk har laget mange nydelige festdrakter da - kunne tenkt meg en av dem jeg! :o)

Hardangerbunaden er fiiiiiin da! Og Telemarksbunaden også.

Jeg har Telemark-Øst bunaden (arvet av mamma), men skulle få ny til bursdagen min i fjor. Da ble det Beltestakken, og jeg er bare så knallfornøyd!!! Det er vel den eneste bunaden man faktisk kan gjøre til sin egen (når det gjelder farger, mønster osv)

''Det er vel den eneste bunaden man faktisk kan gjøre til sin egen (når det gjelder farger, mønster osv)''

Man kan til en viss grad det med trønderbunaden også. Den kommer i tre farger som igjen kommer i to eller tre ulike mønstre på vesten. Forkleet kommer i to ulike fargetoner med to ulike mønster. Lua finnes i 3 utgaver og lauslomma (bunadsveska) likeså. Sølvet finnes også i minst to forskjellige mønstre og man kan velge å bruke Angus Dei i stedetfor den store ringsølja.

Men komisk nok har stemora til ungene og jeg identiske bunader med unntak av sølvet! :o)

''Det er vel den eneste bunaden man faktisk kan gjøre til sin egen (når det gjelder farger, mønster osv)''

Nei, det finnes flere der man kan velge ulike farger og mønstre.

Mary Poppins

Man kan til en viss grad det med trønderbunaden også. Den kommer i tre farger som igjen kommer i to eller tre ulike mønstre på vesten. Forkleet kommer i to ulike fargetoner med to ulike mønster. Lua finnes i 3 utgaver og lauslomma (bunadsveska) likeså. Sølvet finnes også i minst to forskjellige mønstre og man kan velge å bruke Angus Dei i stedetfor den store ringsølja.

Men komisk nok har stemora til ungene og jeg identiske bunader med unntak av sølvet! :o)

Ok det var jeg ikke klar over :-)

Mary Poppins

Nei, det finnes flere der man kan velge ulike farger og mønstre.

Men som man kan gjøre helt til sin egen? F.eks er det ingen i Norge som kommer til å ha helt lik beltestakk som meg pga fargene, mønstrene, skjorten, belte, skjerfet osv.

Men som man kan gjøre helt til sin egen? F.eks er det ingen i Norge som kommer til å ha helt lik beltestakk som meg pga fargene, mønstrene, skjorten, belte, skjerfet osv.

Ja, den jeg har kan gjøres helt unik ved å variere farge på stakken, sjal, forkle osv. Det kan jo selvsagt slumpes til at en annen kjøper helt maken kombinasjon, men det skal mye til, med alle valgmulighetene.

Annonse

Mary Poppins

Ja, den jeg har kan gjøres helt unik ved å variere farge på stakken, sjal, forkle osv. Det kan jo selvsagt slumpes til at en annen kjøper helt maken kombinasjon, men det skal mye til, med alle valgmulighetene.

Ok jeg har stylet min helt selv så det er fullstendig umulig at noen andre har lik :) (ikke det at det er noe mål å ha helt unik bunad altså, det var bare noe jeg nevnte).

Ok jeg har stylet min helt selv så det er fullstendig umulig at noen andre har lik :) (ikke det at det er noe mål å ha helt unik bunad altså, det var bare noe jeg nevnte).

Nå for tiden er det umulig å få likt med min også, for de renner kun én "renning" (eller hva det heter) med vev for hver type stakkstoff, og når den stoffrullen er brukt opp, veves det ikke mer av akkurat den typen. :-)

Dette fordi draktrådet har samlet inn utrolig mange gamle vev-eksempler fra området, slik at de har mer enn nok å ta av uten å begynne på nytt på mange herrans år.

Mitt stakkstoff ble vevd for over 30 år siden, og var ett av flere tilgjengelige stoffer da, så noen av dem jeg ble konfirmert sammen med valgte maken stakkstoff, men de har ulikt sjal og forkle osv.

Mangfoldet i denne bunaden er såpass tydelig fordi det er en bunad med uavbrutt bruk fra gamle da'r (altså en folkedrakt), og ikke satt sammen i relativt sett nyere tid av eldre draktdeler.

Jeg ville tatt imot den dyreste og solgt den videre ubrukt. Jeg liker ikke bunader. Synes ikke det er pent uansett farge.

Antar det da er en bunad med gedigen brudekrone som ville gått seirende ut :-)

Men spørs om ikke giveren har tatt eller burde ta forbehold når det gjelder brudekrone, da. :-)

Gjest Shira :o)

Jeg har en av Hardangerbunadene. Jeg har tilknytning til der den kommer fra, sterk tilknytning selv om jeg ikke vokste opp der bunaden er fra.

Hardangerbunadene har forskjeller som viser hvor i Hardanger du hører hjemme.

Jeg liker bunad, mye av våre bunader er brodert av nær familie, noe som gjør at vi er veldige glade i plaggene. Bunadene går også i år, selv om jeg har ny, så har mamma og søsteren min arvebunader. Sølvet går også ofte i arv.

Jeg viser hvor jeg er fra når jeg bruker bunaden. Huff, jeg må få fingeren ut å sydd den inn så jeg kan bruke den! Må også bytte overliv. *setter på lista over to do ting*

Mary Poppins

Nå for tiden er det umulig å få likt med min også, for de renner kun én "renning" (eller hva det heter) med vev for hver type stakkstoff, og når den stoffrullen er brukt opp, veves det ikke mer av akkurat den typen. :-)

Dette fordi draktrådet har samlet inn utrolig mange gamle vev-eksempler fra området, slik at de har mer enn nok å ta av uten å begynne på nytt på mange herrans år.

Mitt stakkstoff ble vevd for over 30 år siden, og var ett av flere tilgjengelige stoffer da, så noen av dem jeg ble konfirmert sammen med valgte maken stakkstoff, men de har ulikt sjal og forkle osv.

Mangfoldet i denne bunaden er såpass tydelig fordi det er en bunad med uavbrutt bruk fra gamle da'r (altså en folkedrakt), og ikke satt sammen i relativt sett nyere tid av eldre draktdeler.

Og det naturlige spørsmålet blir jo nå: Hvilken bunad har du? ;)

Meeeeeen siden du ikke nevner det så regner jeg med at du ikke ønsker å røpe det her inne :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...