Gå til innhold

Du får deg en gratis bunad

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)

Jeg er totalt inhabil, men Hardangerbunad (uten krone) eller Beltestakk fra Midt-Telemark :)

Kronen er bare på når du gifter deg tror jeg. Eller er det den saken gifte har på hodet, hvit snodig sak du tenker på?

Denne:

http://www.norphoto.no/r/images2/eidfjord0285.jpg

Jeg har aldri sett noen gå med krone på annet enn på bryllupsdagen. Forøvrig er ekte hardangerbryllup en opplevelse. :o)

Fortsetter under...

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• Angustia

9

• Mary Poppins

8

• Lillemus

4

Jeg har trønderbunaden, da jeg kjøpte min var det stort sett bare blå og grønne å se, nesten ingen røde. Jeg valgte rød og nå synes jeg nesten alle har rød!

Tror ikke jeg hadde valgt den i dag. Tror ikke jeg hadde valgt den fra kjærestens hjemsted heller, synes en er litt mørk. Lise Sjåk Bræk har laget mange nydelige festdrakter da - kunne tenkt meg en av dem jeg! :o)

Hardangerbunaden er fiiiiiin da! Og Telemarksbunaden også.

''Og Telemarksbunaden også.''

Dette er faktisk litt morsomt: jeg hadde aldri trodd at jeg skulle arrestere noen i et bunadsspørsmål - og det på selveste 16.mai!

OK, jeg skal slutte å briljere, men det er faktisk forskjell på bunader fra Øst-Telemark, Vest-Telemark og Midt-Telemark, samt (og det har jeg skjønt er viktig) store lokale forskjeller.

AH, det var godt å prøve å være proff før morgendagen ;-)

Mary Poppins

''Og Telemarksbunaden også.''

Dette er faktisk litt morsomt: jeg hadde aldri trodd at jeg skulle arrestere noen i et bunadsspørsmål - og det på selveste 16.mai!

OK, jeg skal slutte å briljere, men det er faktisk forskjell på bunader fra Øst-Telemark, Vest-Telemark og Midt-Telemark, samt (og det har jeg skjønt er viktig) store lokale forskjeller.

AH, det var godt å prøve å være proff før morgendagen ;-)

Flink pike!

Mary Poppins

..men du kan gjerne maile meg på [email protected]

:-)

Jeg er så urutt at jeg ikke har egen dolmail (ja kan du tro etter såpass mange år her inne!!). Men jeg er ikke sånn kjempe bekymret for at du skal stalke/oute meg så sendte fra min vanlige mail ;)

[quote name=Shira :o)' timestamp='1305580919' post='4581370]

Kronen er bare på når du gifter deg tror jeg. Eller er det den saken gifte har på hodet, hvit snodig sak du tenker på?

Denne:

http://www.norphoto.no/r/images2/eidfjord0285.jpg

Jeg har aldri sett noen gå med krone på annet enn på bryllupsdagen. Forøvrig er ekte hardangerbryllup en opplevelse. :o)

''Jeg har aldri sett noen gå med krone på annet enn på bryllupsdagen.''

Nettopp, det sa jeg også til ei vemmelig dame som påpekte bunaden min for to år siden. Og jeg har foreldre fra distriktet, så det er ikke noe blasfemi i bunaden. Dama hadde krone, og påpekte at jeg hadde pikebunad til tross for at jeg åpenbart har fleire barn (ja, det blei et tema, sukk.) Jeg hadde verken krone eller ungpikelue.

Kjenner at jeg blir møkksur av å tenke på det, men bunaden henger godt i skapet i morgen. Ha en fin dag :-)

''Forøvrig er ekte hardangerbryllup en opplevelse. :o)''

Enig!

Annonse

Jeg er så urutt at jeg ikke har egen dolmail (ja kan du tro etter såpass mange år her inne!!). Men jeg er ikke sånn kjempe bekymret for at du skal stalke/oute meg så sendte fra min vanlige mail ;)

Har ikke fått mail ennå - sikker på at du skrev .no og ikke .com?

''Jeg har aldri sett noen gå med krone på annet enn på bryllupsdagen.''

Nettopp, det sa jeg også til ei vemmelig dame som påpekte bunaden min for to år siden. Og jeg har foreldre fra distriktet, så det er ikke noe blasfemi i bunaden. Dama hadde krone, og påpekte at jeg hadde pikebunad til tross for at jeg åpenbart har fleire barn (ja, det blei et tema, sukk.) Jeg hadde verken krone eller ungpikelue.

Kjenner at jeg blir møkksur av å tenke på det, men bunaden henger godt i skapet i morgen. Ha en fin dag :-)

''Forøvrig er ekte hardangerbryllup en opplevelse. :o)''

Enig!

Uuuuh, du kom ut for bunadspolitiet! *trøster*

Velvel, vi hever oss over det gjør vi ikke?! :o)

Jeg er ikke gift, men om giftemål betyr at jeg MÅ ha den hvite greia, så forblir jeg samboer!

De fleste av oss går med hodet bart, ugift, singel, enke, peppermø, så får noen bare ha noe å irritere seg over. Vi er jo greie med dem som gir dem noe å prate om? Liker å passe litt på de svakerestilte jeg, så såpass får vi gi dem, fyller sikkert hele dagen det temaet der for dem.

*knegg*

(jeg skal forresten bytte farge på overlivet mitt, fikk en lekse om at det gikk ikke an uten at Bla bla bla, fikk ikke med meg hvorfor jeg ikke kunne, for ørene lukket seg så plutselig. det er ett gjentagende problem for meg det der med ørene)

[quote name=Shira :o)' timestamp='1305582557' post='4581389]

Jeg er ikke gift, men om giftemål betyr at jeg MÅ ha den hvite greia, så forblir jeg samboer!

De fleste av oss går med hodet bart, ugift, singel, enke, peppermø, så får noen bare ha noe å irritere seg over. Vi er jo greie med dem som gir dem noe å prate om? Liker å passe litt på de svakerestilte jeg, så såpass får vi gi dem, fyller sikkert hele dagen det temaet der for dem.

*knegg*

(jeg skal forresten bytte farge på overlivet mitt, fikk en lekse om at det gikk ikke an uten at Bla bla bla, fikk ikke med meg hvorfor jeg ikke kunne, for ørene lukket seg så plutselig. det er ett gjentagende problem for meg det der med ørene)

Det er jo ikke så vanlig å bruke koneskaut lenger, så den gamla som kjefter for at gifte damer ikke bruker det, kan bare gremmes til hun dør :-)

De gangene jeg selv føler meg som litt bunadspoliti (bortsett fra at jeg ikke sier noe til vedkommende, da), er de gangene jeg ser noen med bunad og moderne håndveske og/eller pumps/moderne pensko. *grøss*

Og så kan jeg styre meg for bunadsparaplyene...

*knegg*

''Vi er jo greie med dem som gir dem noe å prate om? Liker å passe litt på de svakerestilte jeg, så såpass får vi gi dem, fyller sikkert hele dagen det temaet der for dem.''

Jepp, du sa det jeg ikke våget å si ;) Har lagt fram klær til i morgen (hurra, hurra!), men ingen bunad i sikte. På akkurat denne dagen er jeg lei av kommentarer, håper bare at barna får det OK.

''Vi er jo greie med dem som gir dem noe å prate om? Liker å passe litt på de svakerestilte jeg, så såpass får vi gi dem, fyller sikkert hele dagen det temaet der for dem.''

Jepp, du sa det jeg ikke våget å si ;) Har lagt fram klær til i morgen (hurra, hurra!), men ingen bunad i sikte. På akkurat denne dagen er jeg lei av kommentarer, håper bare at barna får det OK.

Det er bare å huske Winston Churchill, som ble "antastet" av en kvinne da han var full:

K: "Sir! You are drunk!"

W: "Yes, and you are ugly, but tomorrow I shall be sober!"

Substituer gjerne "stupid" for "ugly"!

Med vennlig hilsen

Annonse

*knegg*

Takk, Shira. Hemmm, farge på overliv? Ønsker deg en fin dag med feil farge og uten dette hersens hodeplagget :-)

Gjest prust

Da jeg ble sammen med mannen min, hadde jeg ikke bunad. Noen gamle tanter i slekta hans hadde flere jente- og konebunader liggende som ikke ble brukt, og jeg ble tilbudt en av disse.

Jeg takket nei. Det føltes ikke riktig for meg å ha på bunad fra hans hjemplass.

Noen år seinere fikk jeg min egen bunad, fra min hjemplass. Den er jeg veldig glad i :-)

Ungene våre har bunad fra min manns hjemplass. Det kjennes riktig. Og når de blir større, kan jentene arve voksenbunadene.

Til ditt spørsmål: Jeg synes det er viktigere hvor bunaden kommer fra og om du har tilhørighet til den, enn hvor "pen" den er.

Bunaden fra min manns hjemplass er mye flottere enn min. Likevel er jeg mest glad i min - på meg.

candyqueen_83

Jeg ville hatt sunnmørsbunad. Syns den er veldig fin. Har familie defra også, så jeg har jo litt tilknytning selv om jeg ikke er derfra. Hadde jeg spurt bestemoren min hadde jeg nok fått bruke hennes så mye jeg ville ettersom hun ikke bruker den lenger.

Det hender jeg er tøff å biter litt fra meg. ;o)

Jeg har ikke funnet frem klær enda jeg, så treg er jeg. Dagen er for barna tenker jeg, og vi får satse på at de får det moro. :o)

Gratulerer med dagen Angustia, og kommer det noen kommentarer så la ørene lukke seg, eller kjøp deg en fløyte som du da blåser veldig hardt i i dag.

Overlivet ja, det er nemlig noen av bunadene som har mørkerødt liv, istedenfor det helt røde. I det siste er også noen liv grønne. Da er det mer brokadestoff enn dette røde som er aller mest vanlig på hardangerbunaden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...