Gå til innhold

Du får deg en gratis bunad

Anbefalte innlegg

Gjest Hulderen

Jeg håper du skjønner hvilken verdifull gave du tilbys. En bunad kommer fort på 30-40 tusen.

Ta i mot og takk pent.

Du bør velge bunad fra et sted du har tilhørighet. Se på bunadene der dine besteforeldre, eventuelt oldeforeldre kommer fra. Flere bunader kan velge mellom ulike farger, mønster og stoff. Håper du finner en du liker og kan bære med stolthet.

Fortsetter under...

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• Angustia

9

• Mary Poppins

8

• Lillemus

4

Jeg fikk rogalandsbunad (svart Jelsa) til konfirmasjonen, men hvis jeg skulle valgt i dag hadde jeg tatt sunnhordlandsbunad. Det er nemlig derfra slekta kommer. Jeg kunne også ha vurdert Kystdrakten (kan den være et alternativ for deg?), men så lenge gubben har "ekte" bunad, så bør vel jeg også ha det.

''Og Telemarksbunaden også.''

Dette er faktisk litt morsomt: jeg hadde aldri trodd at jeg skulle arrestere noen i et bunadsspørsmål - og det på selveste 16.mai!

OK, jeg skal slutte å briljere, men det er faktisk forskjell på bunader fra Øst-Telemark, Vest-Telemark og Midt-Telemark, samt (og det har jeg skjønt er viktig) store lokale forskjeller.

AH, det var godt å prøve å være proff før morgendagen ;-)

Jeg tror det er beltestakken fra øst-Telemark jeg mener. Med hvit skjorte.

Jeg tror det er beltestakken fra øst-Telemark jeg mener. Med hvit skjorte.

Ja, her i bygda har den som regel hvit skjorte, men broderiene varierer veldig i farge og motiv - både på skjorte, stakk og belte (Beltet har ikke broderier da, men varierer i fargevalg).

Tenkte du på en avart av denne?

http://www.google.no/search?hl=no&client=firefox-a&hs=aSQ&rls=org.mozilla%3Anb-NO%3Aofficial&biw=1292&bih=638&tbm=isch&sa=1&q=beltestakk&btnG=S%C3%B8k&oq=beltestakk&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=s&gs_upl=-1305659062526l-1305659062526l0l0l0l0l0l0l0l0l0l

Gjest Jacoba

Jeg bruker bunaden som jeg fikk til konfirmasjonen for 18 år siden. Har vært så utrolig glad for den, har reddet meg i uttallige bryllup og lignende tilstelninger når jeg ikke har orket å tenke på andre antrekk. 17. mai har også vært en selvfølgelig dag å lufte stakken :-) Men så er jeg ingen pyntedame, lite glad i å dille med klær og shopping.

Gjør som Hulderen foreslår - ta en kikk på bunadene fra steder der slekta di kommer fra. Du kan gå langt tilbake i tid.

Om du ikke har problemer med å finne deg antrekk til bryllup og dåp, og dessuten liker å dolle deg litt, så er kanskje ikke bunad noe for deg, da vil du kanskje ikke bruke den likevel.

Ja, her i bygda har den som regel hvit skjorte, men broderiene varierer veldig i farge og motiv - både på skjorte, stakk og belte (Beltet har ikke broderier da, men varierer i fargevalg).

Tenkte du på en avart av denne?

http://www.google.no/search?hl=no&client=firefox-a&hs=aSQ&rls=org.mozilla%3Anb-NO%3Aofficial&biw=1292&bih=638&tbm=isch&sa=1&q=beltestakk&btnG=S%C3%B8k&oq=beltestakk&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=s&gs_upl=-1305659062526l-1305659062526l0l0l0l0l0l0l0l0l0l

Den til venstre her synes jeg er kjempefin:

http://www.stoffbua.no/var/ezwebin_site/storage/images/beltestakk/bildegalleri/beltestakk_gammel_oesttelemark_roedtroeye/2639-1-nor-NO/beltestakk_gammel_oesttelemark_roedtroeye_imagelarge.jpg

Jeg har aldri sett nøye på den bunaden, men du verden så mange ulike varianter av alt mulig det var der! Men jeg liker ikke den varianten med farget skjorte:

http://www.norskflid.no/fileshare/filarkivroot/Bunad/Telemark/Ost-Telemark_Beltestakken/bunad_beltestakken_Large.jpg

Brun bunadsskjorte?! Blir helt feil i mine øyne.

Annonse

Den til venstre her synes jeg er kjempefin:

http://www.stoffbua.no/var/ezwebin_site/storage/images/beltestakk/bildegalleri/beltestakk_gammel_oesttelemark_roedtroeye/2639-1-nor-NO/beltestakk_gammel_oesttelemark_roedtroeye_imagelarge.jpg

Jeg har aldri sett nøye på den bunaden, men du verden så mange ulike varianter av alt mulig det var der! Men jeg liker ikke den varianten med farget skjorte:

http://www.norskflid.no/fileshare/filarkivroot/Bunad/Telemark/Ost-Telemark_Beltestakken/bunad_beltestakken_Large.jpg

Brun bunadsskjorte?! Blir helt feil i mine øyne.

''Den til venstre her synes jeg er kjempefin:

http://www.stoffbua.no/var/ezwebin_site/storage/images/beltestakk/bildegalleri/beltestakk_gammel_oesttelemark_roedtroeye/2639-1-nor-NO/beltestakk_gammel_oesttelemark_roedtroeye_imagelarge.jpg''

Yes, det syns jeg også, og den er mest populær i mitt distrikt.

''Brun bunadsskjorte?! Blir helt feil i mine øyne.''

Fullstendig enig, men ikke si det til bunadspolitiet :-) Rett skal være rett, de skjortene er ser man ikke ofte - har inntrykk av at det er mest i "gamle" bunader. Men du må ta svaret mitt med en klype salt, altså, det er basert på egenerfaring og intet annet :-)

Gjest Jacoba

http://www.stoffbua.no/var/ezwebin_site/storage/images/beltestakk/bildegalleri/beltestakk_gammel_oesttelemark_roedtroeye/2639-1-nor-NO/beltestakk_gammel_oesttelemark_roedtroeye_imagelarge.jpg''

Fullstendig enig, men ikke si det til bunadspolitiet :-) Rett skal være rett, de skjortene er ser man ikke ofte - har inntrykk av at det er mest i "gamle" bunader. Men du må ta svaret mitt med en klype salt, altså, det er basert på egenerfaring og intet annet :-)

Oi, dronningen av quote'ing der, ja! :o)

Herlighet, jeg er ikke full fordi om det virker slik :-(

DOL eller laptop'en spiller ikke på lag med meg i kveld, *hulk* ! (Eller kan jeg skylde på 17.mai-feiring, tro?) Jaja, shit same :-)

Gjest Shira :o)

Herlighet, jeg er ikke full fordi om det virker slik :-(

DOL eller laptop'en spiller ikke på lag med meg i kveld, *hulk* ! (Eller kan jeg skylde på 17.mai-feiring, tro?) Jaja, shit same :-)

Spist for mye is?

He he, du er vel like småsurrete i hodet som mange av oss foreldre i dag. :o)

Jeg var forøvrig heldig med dagen, jeg kom meg ut (da var det kaldt, men opplett), men da høljeregnet kom, lå jeg hjemme å hvilte. Når jeg dro ut igjen for å spise, da skinte sola.

Annonse

ShitDiddelyDo

Hun er fin til og med i bunad. Nydelig jente! Hun har en riktig godbit av en kjæreste også, faktisk:)

Til og med i bunad, ja. Jeg turte ikke å skrive at jeg synes bunad er veldig oppskrytt, men jeg kunne også lagt til "til og med i bunad". :)

Det er sjarmen hennes som gjør det. Maken til smil skal man lete lenge etter.

Til og med i bunad, ja. Jeg turte ikke å skrive at jeg synes bunad er veldig oppskrytt, men jeg kunne også lagt til "til og med i bunad". :)

Det er sjarmen hennes som gjør det. Maken til smil skal man lete lenge etter.

Ja, hun er pen på en sånn tindrende måte som bare noen få er:)

[quote name=Shira :o)' timestamp='1305661697' post='4581611]

Spist for mye is?

He he, du er vel like småsurrete i hodet som mange av oss foreldre i dag. :o)

Jeg var forøvrig heldig med dagen, jeg kom meg ut (da var det kaldt, men opplett), men da høljeregnet kom, lå jeg hjemme å hvilte. Når jeg dro ut igjen for å spise, da skinte sola.

Flott å høre at dagen blei fin :-) Det gikk greit her også, tipper det var fordi ingen av oss i familien gikk i bunad i år, og alle fikk spise så mye is de bare orka, meg inkludert ;)

Vel, jeg har en hardanger-bunad, og hører folk synes den er pen.

Men jeg bruker den ikke, jeg er liksom ikke bunadstypen..;p Får meg ikke helt til å selge den heller siden den er brukt av bestemor siden hun var tenåring.

Du har ikke en niese som kan overta den, da?

Det er bedre at den forblir i familien enn at den selges (eventuelt selges til noen i familien)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...