Gå til innhold

hvorden Abilify virker ?

Anbefalte innlegg

Gjest Darios
Skrevet

er det annerledes fra andre antisykotiske medisiner? en som ikke har negative symptomer bør bruke abilify? noen sier at de har fått mer energi av å bruke abilify,er det fordi at medisinen ikke blokerer dopamin helt? takk

Skrevet

Jeg vet ikke så mye om dopaminopptak og den slags, men som bruker av Abilify over lang tid har jeg merket en betydelig aktivering. Denne APn har ikke virket nedsløvende slik enkelte andre gjør. Derimot har jeg blitt plaget av bl. a. mer hjertebank. Jeg husker at psykiateren som skrev ut dette første gang til meg sa at noen pasienter kunne oppleve mer angst som følge av denne aktiveringen.

P.g.a denne angstaktiveringen har jeg byttet over til Zyprexa som har en mer angstdempende effekt for dem som trenger det.

Skrevet

Jeg vet ikke så mye om dopaminopptak og den slags, men som bruker av Abilify over lang tid har jeg merket en betydelig aktivering. Denne APn har ikke virket nedsløvende slik enkelte andre gjør. Derimot har jeg blitt plaget av bl. a. mer hjertebank. Jeg husker at psykiateren som skrev ut dette første gang til meg sa at noen pasienter kunne oppleve mer angst som følge av denne aktiveringen.

P.g.a denne angstaktiveringen har jeg byttet over til Zyprexa som har en mer angstdempende effekt for dem som trenger det.

jeg har brukt nå Risperdal i 6 måneder , og før jeg begynte med den hadde jg mer energi og kunne studere,og hadde mer evne til å gjøre ting. jeg trodde at abilify pga. dens ikke helt blokerende evne gir tilbake denne energien.

Skrevet

hvorhøyt dose av abilify brukte du ?

Skrevet

hvorhøyt dose av abilify brukte du ?

Beklager sent svar...sorry...

Jeg har gått på ulike doser av Abilify, alt fra 8 til 20 mg.

Som nevnt har jeg merkbart mindre angst uten denne medisinen.

Zyprexa derimot virker angstdempende på en helt grei måte men dette medikamentet har igjen andre bivirkninger som kan være svært uheldig på en del pasienter...overveldende sultfornemmelse. Jeg er heldig som slipper akkurat det.

Ha en god kveld :o)

• 2 uker senere...
Skrevet

Beklager sent svar...sorry...

Jeg har gått på ulike doser av Abilify, alt fra 8 til 20 mg.

Som nevnt har jeg merkbart mindre angst uten denne medisinen.

Zyprexa derimot virker angstdempende på en helt grei måte men dette medikamentet har igjen andre bivirkninger som kan være svært uheldig på en del pasienter...overveldende sultfornemmelse. Jeg er heldig som slipper akkurat det.

Ha en god kveld :o)

Takk for svar. Men har du hatt like forbedringseffekt på bege medisinene?bortsett fra bivirkninger.

Skrevet

Takk for svar. Men har du hatt like forbedringseffekt på bege medisinene?bortsett fra bivirkninger.

Jeg har elendig hukommelse og har vansker med å se tingene i perspektiv. Når det er sagt så tror jeg nok at Zyprexa'en er den som har virket best for meg. Den angstedempende effekten har jeg nytte av og så tror jeg at den virker godt mot dissosiering og katastrofetanker. Jeg synes det er vanskelig å trekke ut spesifikke virkningsmekanismer, men dette er de områdene som har roet seg en del som følge av Zyprexa.

Håper at du finner en AP som funker for deg :o)

Lykke til, hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...