Gå til innhold

Å bruke 17. mai som en fridag.. tabu?

Anbefalte innlegg

Gjest ingen bunasskjortestryking i år

Vi sov til vi våkna. Spiste en god frokost. Var ikke med i barnehagetoget og hadde ikke på oss bunad, enda vi har det.

Hadde på oss fine klær og stelte oss og koste oss sammen med foreldre og søsken. Ingen typiske 17-mai-sprell utover pølser og pinup samt at ungen og mannen så på russetoget. Sjøl syns jeg det var godt å ikke dra ut blant alle folk i dag. Ut fra alle oppdateringer med ord og bilder på facebook fra 17.mai så føler jeg meg litt som en lat og asosial unnasluntrer som feirer dagen på den måten vi har gjort.

Er det flere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/364710-%C3%A5-bruke-17-mai-som-en-fridag-tabu/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ingen bunadsskjortestryking

Om ikke ungene dine savner å feire mer så.....hvorfor ikke. Hva tror du om det? Hvilke minner vil de ha om 17.mai når de blir eldre?

Jeg har et barn. H*n er 3 år. Tror h*n hadde en bra dag. Regner med det blir barnehagetog og fullt kjør neste år.

I fjor var vi med på mer, men nå kom vi akkurat hjem fra ferie så det var godt å ta det litt rolig.

Tolker ditt svar som om du pleier å ha en ganske annerledes 17. mai og du mener dette er det beste/riktigste for deg og din familie, og også noe du mener bør være "malen" for 17.mai-feiring?

Jeg har et barn. H*n er 3 år. Tror h*n hadde en bra dag. Regner med det blir barnehagetog og fullt kjør neste år.

I fjor var vi med på mer, men nå kom vi akkurat hjem fra ferie så det var godt å ta det litt rolig.

Tolker ditt svar som om du pleier å ha en ganske annerledes 17. mai og du mener dette er det beste/riktigste for deg og din familie, og også noe du mener bør være "malen" for 17.mai-feiring?

Det er forskjell på om man har barnehagebarn eller barn i grunnskolen - skolebarn har et helt annet forhold til 17. mai enn mindre barn. :o)

Det er forskjell på om man har barnehagebarn eller barn i grunnskolen - skolebarn har et helt annet forhold til 17. mai enn mindre barn. :o)

Ja, jeg tror faktisk at russetog, pinup og pølse, fine klær og besøk hos besteforeldre var nok for en 3-åring denne gangen.

Men sannheten er jo at det er litt latskap bak den typen feiring denne gang. De fleste stryker bunadsskjorta, heiser flagget, vekker ungen og kommer seg inn i barnehagetoget denne dagen om de har småbarn har jeg et visst inntrykk av ut fra facebook. :P Men mine venner på facebook har også en tendens til å vaske, trene og bake i litt større grad enn meg og da. Selv om jeg glimter til innimellom, så er jeg kanskje et litt lavere aktivitetsnivå. :P

Var litt nysgjerrig på om det var flere som oss. Eneste jeg har sett var ei som valgte å dra ut på tur med barna i stedet. :-)

Annonse

Gjest segunda

Ja, jeg tror faktisk at russetog, pinup og pølse, fine klær og besøk hos besteforeldre var nok for en 3-åring denne gangen.

Men sannheten er jo at det er litt latskap bak den typen feiring denne gang. De fleste stryker bunadsskjorta, heiser flagget, vekker ungen og kommer seg inn i barnehagetoget denne dagen om de har småbarn har jeg et visst inntrykk av ut fra facebook. :P Men mine venner på facebook har også en tendens til å vaske, trene og bake i litt større grad enn meg og da. Selv om jeg glimter til innimellom, så er jeg kanskje et litt lavere aktivitetsnivå. :P

Var litt nysgjerrig på om det var flere som oss. Eneste jeg har sett var ei som valgte å dra ut på tur med barna i stedet. :-)

Jeg har på følelsen at du vil ha anerkjennelse for å være mindre stressa og ta det mer med ro enn andre. Trenger du det?

Jeg har på følelsen at du vil ha anerkjennelse for å være mindre stressa og ta det mer med ro enn andre. Trenger du det?

Egentlig ikke. Har jo selvsagt et snev av dårlig samvittighet over ymse ting i blant, men må ikke ha noe støtte fra ukjente på nett for å håndtere det, liksom.

Mest nysgjerrig på om det er flere som oss, og syns det er moro å utforske litt hvordan folk lever og tenker. Hverdags-sosiologi. :P

Gjest segunda

Egentlig ikke. Har jo selvsagt et snev av dårlig samvittighet over ymse ting i blant, men må ikke ha noe støtte fra ukjente på nett for å håndtere det, liksom.

Mest nysgjerrig på om det er flere som oss, og syns det er moro å utforske litt hvordan folk lever og tenker. Hverdags-sosiologi. :P

Jeg kan egentlig ikke svare deg. Tror det er varierende hvordan dagen blir feiret. Noen reiser vekk og tar da neppe bunader med. Jeg har feiret noen ganger i New York og det har vært opplevelse.

Jeg synes din beskrivelse av 17. mai høres helt naturlig ut og ligner på den jeg hadde da jeg hadde treåring og feiret 17. mai i Norge for første gang.

Gjest Shira :o)

Helt OK å gjøre det slik vel!

Nyt det, de dagene hvor ungene vil mer på 17. kommer tidsnok. Vi var en hel gjeng i dag, ene vennebarnet som var minst hadde ikke så mye utbytte av det egentlig. Vi slapp jo ikke barnet ut av vogna omtrent pga folkemasse og at barnet piler avgårde. Isen var det viktigste for det barnet i dag. :o)

De større barna hadde jo mer action.

Vi har faktisk feiret flere 17. i en annen by vi, bodd på hotell, kost oss, ruslet rundt, spist, kun kjent noen få mennesker. Det er først i år (han er 10 år nå) at vi har vært her hjemme og tatt del i den feiringen som er her. Guttungen har vært med å bestemt dette.

Annonse

Gjest luftslott

Du er ikke alene:-) Vi var ikke engang utenfor døra før i sju-tida i kveld, da gikk vi en tur. Dagen har vi brukt til å se på tv, se på film, bake, kose oss med god mat og virkelig slappe av sammen. Og vi har ikke engang kledd oss fint, tvert om har vi følt oss ekstra avslappet i kosebukse begge to;-)

Gjest segunda

Du er ikke alene:-) Vi var ikke engang utenfor døra før i sju-tida i kveld, da gikk vi en tur. Dagen har vi brukt til å se på tv, se på film, bake, kose oss med god mat og virkelig slappe av sammen. Og vi har ikke engang kledd oss fint, tvert om har vi følt oss ekstra avslappet i kosebukse begge to;-)

Hvor gammelt er barnet?

Gjest Elextra

En står selvfølgelig helt fritt til å ta helt "fri" 17. mai.

Har venner som synes 17. mai er noe tøys og som på trass drar til skogs eller gjør noe helt annet enn å vandre rundt i gatene i finklær og med flagg.

Synes imidlertid 17. mai er en fin tradisjon og synes det er trist om flertallet etterhvert bare ser på det som en vanlig fridag.

Gjest sjøstjerna

Har venner som synes 17. mai er noe tøys og som på trass drar til skogs eller gjør noe helt annet enn å vandre rundt i gatene i finklær og med flagg.

Synes imidlertid 17. mai er en fin tradisjon og synes det er trist om flertallet etterhvert bare ser på det som en vanlig fridag.

''Synes imidlertid 17. mai er en fin tradisjon og synes det er trist om flertallet etterhvert bare ser på det som en vanlig fridag''

17 mai er vel en nasjonal dugnad som utføres av barnefamilier? ;-)

Skolebarn i alle aldre stiller i tog, år etter år. Foreldre til skolebarn i rette alder har en ikke-helt-selv-bestemt -plan for hver 17 mai. Dugnaden man tar del i, er barnetog, arrangementer på skolen, oppstas til idrettslaget i folketoget osv osv.

Heldigvis blir skolebarna store, og da er det neste kull skolebarn m/ foreldre som overtar.

''En står selvfølgelig helt fritt til å ta helt "fri" 17. mai.

....

Synes imidlertid 17. mai er en fin tradisjon og synes det er trist om flertallet etterhvert bare ser på det som en vanlig fridag.''

Helt enig.

Det er helt uproblematisk at noen få bruker dette som en vanlig fridag innimellom, men hadde dette blitt en rådende innstilling blant mange, kan man like gjerne avskaffe dette som en fridag.

Med så små barn har vi gjort som dere noen ganger. Når barna kommer i skolealder derimot, har vi stort sett vært med på fullt program. Nå spiller begge mine i korpset, så nå er det liksom ikke noen diskusjon om deltakelse på 17.mai. Med så store korpsbarn er det imidlertid ganske rolig for oss voksne, jeg fikk et par timer på terrassen i solen i går mens barna var på rundtur med korpset :-)

Jeg setter pris på å bo i et fritt og selvstendig land, jeg er glad i den tradisjonelle 17.maiferiringen og jeg vet at inntektene fra arrangementet på 17. mai går til skolebarna. Derfor synes jeg det er hyggelig å delta i den tradisjonelle feiringen i nærmiljøet på 17. mai.

Der jeg bor, er det ikke noe opplegg for barnehagebarn, bortsett fra at de kan gå i et borgertog - laaangt bak korpset, siden skolen er diger og skolebarna går først. Barnehagen vår pleide å ha eget tog og fest 16. mai. Det var vi alltid med på.

Jeg synes det er viktig å stille opp på de arrangementene som skolen har, mens man har skolebarn. Uten foreldreengasjement rundt disse, stopper hele den lokale 17. mai-feiringen opp, og da blir det bare sentrumskaoset igjen for oss i Oslo. Det ville være synd for både de med småbarn, for pensjonister og andre som ikke har noen å vinke til i fellestoget.

Vi har iblant vært utenlands 17. mai (når dagen har falt sammen med pinse eller Kristi Himmelfartshelg), men aldri de årene noen av barna syntes de gikk glipp av noe eller vi hørte til de årgangene som hadde forpliktelser.

Hva naboene med barnehagebarn gjorde i går, blander jeg meg overhodet ikke opp i. Hvis barnet ditt ikke gikk glipp av noe, skjønner jeg ikke problemet ditt. Men vi er heldige som bor i et land der det både er fri fra jobben og fokus på barn på nasjonaldagen, så jeg synes det er naturlig å støtte opp om tradisjonene de årene man er "midt i målgruppa".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...