Gå til innhold

Å bruke 17. mai som en fridag.. tabu?

Anbefalte innlegg

Vi har alltid vært ute på 17. mai, men vi har aldri bodd på en fæl plass med for mye folk og styr. Og vi liker mennesker, så vi liker også å være sosiale. Mao, vi har aldri gjort som deg.

Med en 3-åring i hus er det vel lite man går glipp av på 17. mai, men når man får skolebarn blir ting annerledes.

Fortsetter under...

Så lenge man ikke har skolebarn, så er det vel ikke så farlig.

Vi tilbrakte faktisk snuppas første 17. mai i bil, siden vi var i bryllup 16. mai på en annen kant av landet, og måtte bruke dagen etter på å komme oss hjem igjen.

Men i år gikk vi i barnetoget, kjøpte pølse og kaker og tuslet hjem igjen. Og så slappet vi av resten av dagen. Det var ikke noe stress. Det vanskeligste var å få på snuppa finkjolen, hun ville helst gå med den skitne t-skjorta hun hadde gått med dagen før. Men det gikk etter litt overtalelser og mild tvang.

Jeg regner med 17. mai blir hektisk når man har skolebarn, så nå nyter vi å kunne gjøre som vi vil, enn så lenge.

trollemor;o)

En står selvfølgelig helt fritt til å ta helt "fri" 17. mai.

Har venner som synes 17. mai er noe tøys og som på trass drar til skogs eller gjør noe helt annet enn å vandre rundt i gatene i finklær og med flagg.

Synes imidlertid 17. mai er en fin tradisjon og synes det er trist om flertallet etterhvert bare ser på det som en vanlig fridag.

Jeg kan ikke skjønne at noen kan mene at 17.mai er noe tull... Jeg greier ikke forstå at det går an! Vi har verdens vakreste feiring og hvorfor i verden skal vi ikke feire??

Jeg kan ikke skjønne at noen kan mene at 17.mai er noe tull... Jeg greier ikke forstå at det går an! Vi har verdens vakreste feiring og hvorfor i verden skal vi ikke feire??

Nå er det jo ikke sikkert at det ligger noe ideologisk bak det.

Det kan hende de synes den måten lokalsamfunnet "tvinger" dem til å feire 17. mai på, er noe tull i den forstand at det overhodet ikke passer for dem (lenger). Alle bor ikke i en storby der det er tilbud til alle aldersgrupper. Det er ikke alle som orker å glede seg over naboens bunader, hagefester og vellykkede barn. Akkurat som at noen synes juleidyllen kan bli litt pes.

Vi bor ikke i et land der vi risikerer å miste jobben dersom vi ikke jubler for militærparadene på nasjonaldagen. La nå folk i ulike livsfaser og med forskjellige særegenheter, enten det er mangel på nasjonalfølelse eller motvilje mot finklær, få gjøre som de vil, så lenge de ikke organiserer noen motstandsbevegelse som setter tradisjonene i fare.

tzatziki1365380058

17. mai ER jo en fridag, så folk kan gjøre hva man vil med den. Synes ikke det er tabu heller, spesielt blant voksne uten barn..

Men jeg håper som andre her at flertallet fremdeles vil foretrekke å gjøre trad. 17-mai-ting fremover. Det er grunn til å feire friheten vi fikk i 1814, og at vi bor i et fritt land i dag!

Men jeg er ihuga 17.mai-elsker, det er min absolutte favorittdag! Bedre enn julaften!

Gjest zilja

17. mai ER jo en fridag, så folk kan gjøre hva man vil med den. Synes ikke det er tabu heller, spesielt blant voksne uten barn..

Men jeg håper som andre her at flertallet fremdeles vil foretrekke å gjøre trad. 17-mai-ting fremover. Det er grunn til å feire friheten vi fikk i 1814, og at vi bor i et fritt land i dag!

Men jeg er ihuga 17.mai-elsker, det er min absolutte favorittdag! Bedre enn julaften!

Det er bra vi er forskjellige:-) Jeg synes det er den absolutt verste dagen i året.

Annonse

Gjest luftslott

Hvor gammelt er barnet?

Vi er frivillig barnløse og kan dermed med god samvittighet gjøre bare det vi har lyst og råd til, uten at det medfører at noen går glipp av noe. Min mann hater å gå i dress, og selv om jeg elsker å kle meg opp er det ikke alle dager man føler for å sosialisere bare fordi det er forventet. Dessuten var det skikkelig dårlig vær her;-)

trollemor;o)

Nå er det jo ikke sikkert at det ligger noe ideologisk bak det.

Det kan hende de synes den måten lokalsamfunnet "tvinger" dem til å feire 17. mai på, er noe tull i den forstand at det overhodet ikke passer for dem (lenger). Alle bor ikke i en storby der det er tilbud til alle aldersgrupper. Det er ikke alle som orker å glede seg over naboens bunader, hagefester og vellykkede barn. Akkurat som at noen synes juleidyllen kan bli litt pes.

Vi bor ikke i et land der vi risikerer å miste jobben dersom vi ikke jubler for militærparadene på nasjonaldagen. La nå folk i ulike livsfaser og med forskjellige særegenheter, enten det er mangel på nasjonalfølelse eller motvilje mot finklær, få gjøre som de vil, så lenge de ikke organiserer noen motstandsbevegelse som setter tradisjonene i fare.

Jojo, jeg skjønner jo at det er mange som ikke syns det er like stas å feire 17.mai, men å si at 17. mai er noe tull blir feil.

Siden vi har barn som går i barnehage og på barneskole, så føler jeg at barnetoget er obligatorisk. Og vi koser oss i grunnen alle sammen med å være med i det.

Det er også en koselig tradisjon å dra på skolen etter toget, og ha leker, kaffe, kaker, pølser og is der.

Bortsett fra det, så varierer det hva vi gjør resten av dagen.

Da barna var små, så vi på barnetoget før vi dro hjem og koste oss.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...