Gå til innhold

den evige kampen mot midja

Anbefalte innlegg

Gjest lei75

Får ikke vekk midja, selv om jeg trener 6 dager i uka.

Dvs jeg jogger i oppoverbakken i 30 min og ca 15 min i nedoverbakker, fulgt av annenhver dag med styrketrening(40 minutter) og intervalltrening (20 minutter).

Spiser ikke mye eller usunt, dvs jeg stapper ikke i meg til jeg er mett, spiser kun til jeg fortsatt kunne forsynt meg mer, men lar det gå en stund for å sjekke om jeg blir mettere etterhvert(noe jeg bruker bli)

Spiser ca 5 ganger om dagen, mest proteiner, mindre karbohydrater og fett.

Noen som har tips?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/364782-den-evige-kampen-mot-midja/
Del på andre sider

Fortsetter under...

ShitDiddelyDo

Hva betyr "midja"? Snakker vi 5 kilo for mye eller 20 kilo for mye?

Hvis det kun er det siste spekket du har igjen vil det kreve en betydelig mer gjennomført plan (spesielt mtp kosthold), enn hvis du er generelt overvektig.

Du skriver heller ingenting om hvor lenge du har holdt på som du nå gjør. Dette er ikke gjort på 4 uker.

Gjest lei75

Hva betyr "midja"? Snakker vi 5 kilo for mye eller 20 kilo for mye?

Hvis det kun er det siste spekket du har igjen vil det kreve en betydelig mer gjennomført plan (spesielt mtp kosthold), enn hvis du er generelt overvektig.

Du skriver heller ingenting om hvor lenge du har holdt på som du nå gjør. Dette er ikke gjort på 4 uker.

Jeg er ikke så overvektig, er vel snakk om ca 5 kg jeg vil ha vekk ja.

Har holdt på med treninga i maaange år, dvs i fjor la jeg på meg endel og gikk vel opp ca 6-7 cm rundt midja som jeg nå prøver bli kvitt.

Mener å husker det var en periode jeg brukte spise litt bacon og pølse til frokost før jeg syklet på jobb(kun oppoverbakker) og da var jeg på tynneste på mange år(vet ikke om det var noen sammenheng mellom fett og fettforbrenning?)

I fjor kunne jeg bl.a trene 5 timer hver dag i mange uker uten at jeg mista noe fett som helst.

Jeg er blitt tynnere enn jeg var i fjor, mister fett på kroppen, men ikke rundt midja, føles ut som om jeg ikke har så mye energi også....veldig frista til å prøve egg, bacon og pølse til frokost igjen..hehe

ShitDiddelyDo

Jeg er ikke så overvektig, er vel snakk om ca 5 kg jeg vil ha vekk ja.

Har holdt på med treninga i maaange år, dvs i fjor la jeg på meg endel og gikk vel opp ca 6-7 cm rundt midja som jeg nå prøver bli kvitt.

Mener å husker det var en periode jeg brukte spise litt bacon og pølse til frokost før jeg syklet på jobb(kun oppoverbakker) og da var jeg på tynneste på mange år(vet ikke om det var noen sammenheng mellom fett og fettforbrenning?)

I fjor kunne jeg bl.a trene 5 timer hver dag i mange uker uten at jeg mista noe fett som helst.

Jeg er blitt tynnere enn jeg var i fjor, mister fett på kroppen, men ikke rundt midja, føles ut som om jeg ikke har så mye energi også....veldig frista til å prøve egg, bacon og pølse til frokost igjen..hehe

Synes det høres ut som om du (muligens) spiser for lite i forhold til hvor mye du trener. Over tid vil da forbrenninga reduseres. Det vil den for øvrig selv om du spiser "perfekt". Så perfekt er egentlig ikke perfekt. Da du tyllet i deg fett ga du kroppen noe å arbeide med igjen, og forbrenninga økte - noe som igjen resulterte i at du mistet fett.

Mange som har som mål å være tilnærma deffa legger inn en spisedag i uka, nettopp for å kickstarte systemet igjen. Lever du konstant i grenseland i forhold til hva du trenger, vil forbrenninga reduseres.

Jeg ville tatt noen dager og skrevet opp alt jeg spiste, for så å regne ut hvor mye du får i deg av kcal fra henholdsvis fett, karbohydrater og proteiner. Det høres latterlig kjedelig ut, men dette er noe du gjør kun denne ene gangen.

Så finner du ut hvor mye en med din vekt (husk også på at du trener en del) trenger per dag.

Da har du noe å forholde deg.

Variasjon er også lurt. Det gjelder også i kosten. Siden du så framgang da du gikk for ymse fettprodukter, vil jeg tro du trenger å variere litt. Kanskje spiser du også for lite. Det er ikke uvanlig, og spiser du for lite vil du miste muskler, ikke fett, noe som igjen medfører at fettprosenten går opp, og midjeflesket blir værende. Mindre muskler betyr også lavere forbrenning. En ond sirkel.

Har du lite å kvitte deg med kreves betydelig større nøyaktighet enn hvis du f.eks. trenger å kvitte deg med 20 kilo fett. Det siste er alltid vanskeligst.

Det over er veldig generelt, men resten må du gjøre selv. Jeg er selv alt for lat til å styre med dette mer, og gidder i hvert fall ikke gjøre det for noen andre. :) Jeg antar sider som www.iform.no og www.trim.no fortsatt eksisterer (har ikke lest på disse på sikkert 10 år ...), og i så fall vil du nok finne treningsfanatikere som er behjelpelige med detaljene. Når du har lite igjen er detaljene viktige. :)

Gjest lei75

Synes det høres ut som om du (muligens) spiser for lite i forhold til hvor mye du trener. Over tid vil da forbrenninga reduseres. Det vil den for øvrig selv om du spiser "perfekt". Så perfekt er egentlig ikke perfekt. Da du tyllet i deg fett ga du kroppen noe å arbeide med igjen, og forbrenninga økte - noe som igjen resulterte i at du mistet fett.

Mange som har som mål å være tilnærma deffa legger inn en spisedag i uka, nettopp for å kickstarte systemet igjen. Lever du konstant i grenseland i forhold til hva du trenger, vil forbrenninga reduseres.

Jeg ville tatt noen dager og skrevet opp alt jeg spiste, for så å regne ut hvor mye du får i deg av kcal fra henholdsvis fett, karbohydrater og proteiner. Det høres latterlig kjedelig ut, men dette er noe du gjør kun denne ene gangen.

Så finner du ut hvor mye en med din vekt (husk også på at du trener en del) trenger per dag.

Variasjon er også lurt. Det gjelder også i kosten. Siden du så framgang da du gikk for ymse fettprodukter, vil jeg tro du trenger å variere litt. Kanskje spiser du også for lite. Det er ikke uvanlig, og spiser du for lite vil du miste muskler, ikke fett, noe som igjen medfører at fettprosenten går opp, og midjeflesket blir værende. Mindre muskler betyr også lavere forbrenning. En ond sirkel.

Har du lite å kvitte deg med kreves betydelig større nøyaktighet enn hvis du f.eks. trenger å kvitte deg med 20 kilo fett. Det siste er alltid vanskeligst.

Det over er veldig generelt, men resten må du gjøre selv. Jeg er selv alt for lat til å styre med dette mer, og gidder i hvert fall ikke gjøre det for noen andre. :) Jeg antar sider som www.iform.no og www.trim.no fortsatt eksisterer (har ikke lest på disse på sikkert 10 år ...), og i så fall vil du nok finne treningsfanatikere som er behjelpelige med detaljene. Når du har lite igjen er detaljene viktige. :)

Tusen takk for tips ShitDiddelyDo!

Jeg skal prøve meg på dette, har også en liten fornemmelse av at jeg kan spise litt for lite, siden kroppen min føles ut som bly av og til.

Annonse

Gjest lei75

Hva drikker du?

Mange som drikker seg fete på melk, juice, saft og brus.

Bytter du ut drikka til bare vann vil det hjelpe mye har jeg funnet ut.

drikker maks 0,33 l med brus pr uke, og ellers kun litt hmelk som jeg blander i proteinshake etter en hard styrketreningsøkt.

drikker ca 3 liter vann pr dag, da vann er det jeg liker best også:)

ShitDiddelyDo

Tusen takk for tips ShitDiddelyDo!

Jeg skal prøve meg på dette, har også en liten fornemmelse av at jeg kan spise litt for lite, siden kroppen min føles ut som bly av og til.

Viktig å lytte til kroppen! Føler du deg daff er det nok greit å gi den litt energi. :)

Dessverre har jeg ingen tips til deg, men jeg kan bare si at vi er noen som aldri vil oppnå å få denne fine midja - uansett hvor mye vi trener.

Jeg har vært der du er, ble til slutt så tynn på resten av kroppen at jeg så halvsjuk ut uten klær, men rundt magen lå den "fine" ringen av fett åkke som...

Så, ingen tips, bare en liten trøst om at vi er fler i samme båt...

ShitDiddelyDo

Dessverre har jeg ingen tips til deg, men jeg kan bare si at vi er noen som aldri vil oppnå å få denne fine midja - uansett hvor mye vi trener.

Jeg har vært der du er, ble til slutt så tynn på resten av kroppen at jeg så halvsjuk ut uten klær, men rundt magen lå den "fine" ringen av fett åkke som...

Neida. Det er klart det kan gjøres. Problemet er at det er vanskelig. Når det er lite igjen holder det ikke bare "å spise sunt" og å "trene hardt 5 dager i uka".

Her må det mye innsats til, spesielt i matveien. Dette kan for mange kreve stålkontroll på nøyaktig hva man putter i munnen.

Men du har selvfølgelig også de som kan trene tre ganger i uka og spise hva de vil ellers og likevel ha vaskebrett. Jævlene! :)

For de aller fleste krever dette enorm disiplin, og det kan fort være en 24 timer i døgnet jobb der selv søvnen er viktig.

Gjest lei75

hehe :D

ja, jeg har vært der selv, så syk ut en periode, tynn som en strek, endte opp på sykehus pga underernæring(ikke spiseforstyrrelse), men hadde fortsatt litt xtra akkurat rundt midja!

arvelig belastning sikkert.

Neida. Det er klart det kan gjøres. Problemet er at det er vanskelig. Når det er lite igjen holder det ikke bare "å spise sunt" og å "trene hardt 5 dager i uka".

Her må det mye innsats til, spesielt i matveien. Dette kan for mange kreve stålkontroll på nøyaktig hva man putter i munnen.

Men du har selvfølgelig også de som kan trene tre ganger i uka og spise hva de vil ellers og likevel ha vaskebrett. Jævlene! :)

For de aller fleste krever dette enorm disiplin, og det kan fort være en 24 timer i døgnet jobb der selv søvnen er viktig.

Det kan godt hende at det kan gjøres, men siden ingen av mine kvinnlige slektninger på den ene foreldresiden har klart det og jeg heller ikke greide det selv med stor disiplin, så har jeg bare godtatt at noen av oss er arvelig belastet.

For noe ligger det der også, jeg kjenner faktisk toppidrettsutøvere som _virkelig_ lever asketisk som sliter med manglende midje. De oppnår i beste fall bare en rett linje fra armhulen og til hofta, men ikke noe mer.

Nå er jeg av den oppfatning at livet skal leves og nytes, så jeg er ikke lenger villig til å kjempe så desperat for å finne den midjegreia. Det er mye hyggeligere å kjøpe klær ut fra fasong, enn å forandre fasongen mot naturens vilje. :-)

hehe :D

ja, jeg har vært der selv, så syk ut en periode, tynn som en strek, endte opp på sykehus pga underernæring(ikke spiseforstyrrelse), men hadde fortsatt litt xtra akkurat rundt midja!

arvelig belastning sikkert.

Ja, jeg tror i alle fall at gener har noe å si, og som jeg svarer til SDD orker jeg ikke å foreta alle mulige grep for å få den midja. Det vil koste altfor mye, jeg liker å nyte livet også, så det å leve under jerndisiplin passer meg ikke. Det er det ikke verdt for meg. :-)

Annonse

iform.nu er et nettsted for oss vanlige folk som har litt interesser utenom egen kropp. For meg blir en del kandidater på iform.no i overkant psykelig selvopptatte.

ShitDiddelyDo

iform.nu er et nettsted for oss vanlige folk som har litt interesser utenom egen kropp. For meg blir en del kandidater på iform.no i overkant psykelig selvopptatte.

Jeg vet ikke stort om Iform nå, og jeg forstår at det har blitt veldig stort. Men da Iform var i startfasen var jeg på et lite forum med han som startet Iform, og den gang var det i hvert fall et godt forum. For alt jeg vet har det blitt alt for stort i dag.

Og ja - dersom dette fortsatt er et forum rettet mot mennesker som er spesielt interessert i trening (her også konkurrerende bodybuildere og fitnessutøvere og andre atleter), er det ikke til å komme unna selvopptatte mennesker. Mange av disse lever for kroppen sin.

Det går på det jeg skrev over om ståldisiplin. De som satser på denne typen idrett må ha denne disiplinen, samt motivasjonen til å gjennomføre det som må til. Dette er ikke noe man driver med en time om dagen på trening, men noe man driver med 24 timer i døgnet.

Men - med forbehold om at det fortsatt er denne typen folk der: Mange av disse vet hva som skal til. Er det noe de kan er det dette.

Og er det som før har de ingen problemer med å bistå folk som trenger hjelp. Om ikke annet får de briljert med sine enorme kunnskaper om kropp, kosthold og trening, og dette kan de. :)

ShitDiddelyDo

Ja, jeg tror i alle fall at gener har noe å si, og som jeg svarer til SDD orker jeg ikke å foreta alle mulige grep for å få den midja. Det vil koste altfor mye, jeg liker å nyte livet også, så det å leve under jerndisiplin passer meg ikke. Det er det ikke verdt for meg. :-)

Gener har mye å si, og for noen er det vanskeligere enn for andre. Men det er fullt mulig. Det koster bare veldig mye, og har du ikke motivasjonen går det ikke.

Sånn sett kan man nok si at det er umulig for enkelte. For de fleste har jo ikke motivasjonen, og det gjør det umulig.

Men det er ikke kroppen som hindrer deg.

For meg er også dette umulig. Jeg vet hva det koster av innsats, noe som gjør det umulig, jeg har ikke motivasjonen lenger, ei heller har jeg lyst, og jeg er enig med dere som synes det er bedre å trives med det man kan oppnå med forholdsvis enkle grep (som normal trening og normal kost).

Men den innstillinga jeg har er det derfor umulig.

Gener har mye å si, og for noen er det vanskeligere enn for andre. Men det er fullt mulig. Det koster bare veldig mye, og har du ikke motivasjonen går det ikke.

Sånn sett kan man nok si at det er umulig for enkelte. For de fleste har jo ikke motivasjonen, og det gjør det umulig.

Men det er ikke kroppen som hindrer deg.

For meg er også dette umulig. Jeg vet hva det koster av innsats, noe som gjør det umulig, jeg har ikke motivasjonen lenger, ei heller har jeg lyst, og jeg er enig med dere som synes det er bedre å trives med det man kan oppnå med forholdsvis enkle grep (som normal trening og normal kost).

Men den innstillinga jeg har er det derfor umulig.

Ja, ikke vet jeg hva som er den absolutte sannhet.

Ei venninne av meg var i unge år en svært lovende løper, som kom inn under Olympiatoppens vinger og fulgte det som var av kosthold- og treningstips/-retningslinjer. Hennes problem var baken/hoftene, og samme hva hun gjorde forble baken større enn på alle hennes konkurrenter. Solid bakende med "fine" cellulitter fra hun var 17-18 år.

Karrieren endte i juniortiden siden hun rett og slett ble for tung på midten til løper å være.

Nå i godt voksen alder er hun fortsatt slank som et siv rundt midjen, men med solid akterspeil. Så neimen om jeg vet om alle kan gå ned overalt.

Samma det - det beste er a) å kunne kjøpe klær i kjedebutikker og B) å kunne ta en pils uten å måtte gjøre botsøvelser resten av uka.

;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...