Gå til innhold

Hva slags bunad har dere?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

13

• laban

5

• Spenol(1)

4

• Mammantil3

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg mener absolutt at man ikke skal ha bunad fra et sted man ikke har tilknytning.

Tilknytning kan være at forfedre kom fra stedet, at man bor der eller at man har bodd der.

Jeg har bunad som jeg har arvet etter min oldemor. Den er fra hennes hjemsted. Dessverre passer den ikke :(

Jeg mener absolutt at man ikke skal ha bunad fra et sted man ikke har tilknytning.

Tilknytning kan være at forfedre kom fra stedet, at man bor der eller at man har bodd der.

Jeg har bunad som jeg har arvet etter min oldemor. Den er fra hennes hjemsted. Dessverre passer den ikke :(

Holder det å ha en hytte der?

Ja, jeg føler det er et tilknytningskrav av dimensjoner. Det er en viktig grunn til at jeg, som har tillatt meg å bli født i Oslo, ikke har noen bunad. Den byen har til og med fått "inndratt" det som aller nådigst ble kalt "oslodrakten" i noen år, og som det var vanlig og korrekt å mislike høyt og tydelig (gjerne rett oppi trynet på den som hadde den på seg).

Jeg vurderte å kjøpe en "jubileumsdrakt" (også et syndig Oslo-påfunn) for ca. 10 år siden, men droppet det, bl.a. fordi det er så mange som mener det blir feil. Jeg har ingen arvebunad i sikte heller, så jeg kommer til å gå ut av tiden aldeles bunadløs. Men det er ikke noe jeg lider under til daglig.

Annonse

''men jeg synes ikke at den passer ti min fasong og personlighet''

Har du vurdert å endre fasong og peronslighet? Siden det å bytte bunad til en som du ikke har tilhørighet til slås hardt ned på av bunadspolitiet...

Selv skulle jeg ønske jeg var fra Nordland, de har den fineste bunaden synes jeg.

torde ikke ta sjansen? Sjansen på hva da? er det bunadspioner rundt omkring ?;)

Tja - det er i hvert fall vanlig å måtte forklare hvorfor man har den bunaden man har. Standardspørsmålet er jo hva slags bunad det er, og det ligger et uuttalt "svaret må begrunnes" i lufta.

Og jeg tviler på at en hytte er like bra som familie.

Hver 17. mai ser det ut som om Oslofolk har påfallende mye slekt i Telemark.

''men jeg synes ikke at den passer ti min fasong og personlighet''

Har du vurdert å endre fasong og peronslighet? Siden det å bytte bunad til en som du ikke har tilhørighet til slås hardt ned på av bunadspolitiet...

Selv skulle jeg ønske jeg var fra Nordland, de har den fineste bunaden synes jeg.

Jeg kan nok skifte fasong, men det vil nok koste mer enn å kjøpe ny bunad.

jeg liker bare ikke fargene, de matcher ikke meg som ikke har sterke farger i utgangspunktet. Jeg tror Svalbardbunaden hadde passet meg perfekt ! Men det er kanskje lurt å dra dit i hvertfall ? ,)

Jeg kan nok skifte fasong, men det vil nok koste mer enn å kjøpe ny bunad.

jeg liker bare ikke fargene, de matcher ikke meg som ikke har sterke farger i utgangspunktet. Jeg tror Svalbardbunaden hadde passet meg perfekt ! Men det er kanskje lurt å dra dit i hvertfall ? ,)

'' Jeg tror Svalbardbunaden hadde passet meg perfekt ! Men det er kanskje lurt å dra dit i hvertfall ? ,)

''

Jeg tror ikke du må vise fram reisebevis hvis bunadspolitiet skulle dukke opp. Gå for den!

mariaflyfly

Ja, jeg føler det er et tilknytningskrav av dimensjoner. Det er en viktig grunn til at jeg, som har tillatt meg å bli født i Oslo, ikke har noen bunad. Den byen har til og med fått "inndratt" det som aller nådigst ble kalt "oslodrakten" i noen år, og som det var vanlig og korrekt å mislike høyt og tydelig (gjerne rett oppi trynet på den som hadde den på seg).

Jeg vurderte å kjøpe en "jubileumsdrakt" (også et syndig Oslo-påfunn) for ca. 10 år siden, men droppet det, bl.a. fordi det er så mange som mener det blir feil. Jeg har ingen arvebunad i sikte heller, så jeg kommer til å gå ut av tiden aldeles bunadløs. Men det er ikke noe jeg lider under til daglig.

Jeg har også lyst på jubileumsdrakta :) Jeg er Oslo-jente med 3 generasjoner bakover der i byen jeg kommer fra, så Oslo stedet jeg har tilknytning.

Jeg fikk bunad til min konfirmasjon, fra der slekta på både mormor- og morfar-sida opprinnelig kom fra, men har ikke brukt den etter at jeg fikk barn. Så plutselig ut som ei breiræva kjerring i den. :( Så den henter på loftet i påvente av at Datra skal bli 14-15 år og den forhåpentligvis kan tilpasses henne.

Arva bunad fra øst-Telemark etter min mor, men jeg fatter ikke egentlig hvorfor hun hadde den, for såvidt meg bekjent har vi ikke slekt derfra på minst 7-8 generasjoner. Så jeg føler meg som en vattnisse når noen spør meg om jeg har slekt derfra, og antagelig tror jeg er en av dem med Oslo 3-bunad.

Annonse

Gjest Tatjana

Det skal du ikke være for sikker på.

Jeg vurderte å kjøpe bunad fra der familien har hatt hytte siden jeg var nyfødt, men torde ikke ta sjansen på at det holdt.

Jeg skulle kjøpe meg ny bunad for noen år siden, og vurderte da den lokale fra stedet hvor jeg bor. Det er altså min manns hjemsted, jeg er innflytter her. Jeg fikk da tydelig beskjed om at jeg ikke hadde nok tilknytning her til å kjøpe den bunaden! Jeg hadde på det tidspunktet bodd her i ca 20 år, jeg har 3 barn som er født og oppvokst her, men likevel altså...

Jeg skulle kjøpe meg ny bunad for noen år siden, og vurderte da den lokale fra stedet hvor jeg bor. Det er altså min manns hjemsted, jeg er innflytter her. Jeg fikk da tydelig beskjed om at jeg ikke hadde nok tilknytning her til å kjøpe den bunaden! Jeg hadde på det tidspunktet bodd her i ca 20 år, jeg har 3 barn som er født og oppvokst her, men likevel altså...

''Jeg fikk da tydelig beskjed om at jeg ikke hadde nok tilknytning her til å kjøpe den bunaden!''

Hvem i all verden sa dette til deg???

Gjest Tatjana

''Jeg fikk da tydelig beskjed om at jeg ikke hadde nok tilknytning her til å kjøpe den bunaden!''

Hvem i all verden sa dette til deg???

Jeg har ikke akkurat lyst til å komme med noe navn ;-). Det var en dame, av den godt voksne generasjonen,sterkt opptatt av "det korrekte" med bunader. Et medlem av det selvoppnevnte bunadspolitiet. En av de som antagelig ville gått bananas om hun så en person med solbriller til bunaden.

Jeg gikk ikke inn i en sørgeperiode. Jeg hadde, hvis jeg ønsket det sterkt nok, kjøpt stedets lokale bunad likevel. Nå fant jeg en festdrakt som jeg syntes var enda finere, og valgte den. Og dermed kan jeg gå med solbriller på 17. mai hvis jeg vil :-).

Jeg har ikke akkurat lyst til å komme med noe navn ;-). Det var en dame, av den godt voksne generasjonen,sterkt opptatt av "det korrekte" med bunader. Et medlem av det selvoppnevnte bunadspolitiet. En av de som antagelig ville gått bananas om hun så en person med solbriller til bunaden.

Jeg gikk ikke inn i en sørgeperiode. Jeg hadde, hvis jeg ønsket det sterkt nok, kjøpt stedets lokale bunad likevel. Nå fant jeg en festdrakt som jeg syntes var enda finere, og valgte den. Og dermed kan jeg gå med solbriller på 17. mai hvis jeg vil :-).

He-he, mente selvfølgelig ikke at du skulle oute noen, jeg tenkte mer på om det var Husfliden eller noe sånt som sa dette.

Personlig hadde jeg nok på ren trass spankulert forbi kjærringa i bunad med feil sølv, med pumps, med knallrød leppestift, en bunadsparaply og solbriller. Bare for å se hvordan troll ser ut når de sprekker.

;-)

He-he, mente selvfølgelig ikke at du skulle oute noen, jeg tenkte mer på om det var Husfliden eller noe sånt som sa dette.

Personlig hadde jeg nok på ren trass spankulert forbi kjærringa i bunad med feil sølv, med pumps, med knallrød leppestift, en bunadsparaply og solbriller. Bare for å se hvordan troll ser ut når de sprekker.

;-)

*hehe* :-D

Jubeleumsdrakta er skikkelig fin, den passer for alle oss innbarka Oslodamer, jeg er 6 generasjon på stedet her ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...