Gå til innhold

Hva slags bunad har dere?

Anbefalte innlegg

Holder det å ha en hytte der?

Ja, det sa dem var ok på Husfliden og Bunadstua i Sarpsborg dengang jeg anskaffet meg bunad.

Har Løkendrakt (Østfold). Hadde dengang jeg kjøpte bunaden hatt tilknytning i 17 år til stedet, bor der mer eller mindre hele sommerhalvåret.

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

13

• laban

5

• Spenol(1)

4

• Mammantil3

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Tatjana

He-he, mente selvfølgelig ikke at du skulle oute noen, jeg tenkte mer på om det var Husfliden eller noe sånt som sa dette.

Personlig hadde jeg nok på ren trass spankulert forbi kjærringa i bunad med feil sølv, med pumps, med knallrød leppestift, en bunadsparaply og solbriller. Bare for å se hvordan troll ser ut når de sprekker.

;-)

Hehe, ja, kanskje det var det jeg skulle gjort. Hun jobber ikke på Husfliden, men er sterkt opptatt av Bunader og Det norske og det skal være så korrekt, så korrekt.

Det tipper egentlig over til å bli litt komisk, syns jeg.

''Føler dere at dere må en slags tilknytning for å bruke bunader fra steder dere ikke bor?''

Jeg blåser i hva slags tilknytning andre mener er nok for dem, men jeg personlig synes det er hyggelig at jeg har en drakt med en geografisk tilknytning for meg.

Gjest Hulderen

Jeg har den røde trønderbunaden.

http://www.elaine.no/bunader/tronderbunad.htm

Det er naturlig for meg, som er trønder. Jeg kunne ikke tenkt meg å velge en bunad jeg ikke har tilknytning til. Noen velger bunad fra hjemstedet til mannen sin, men det syns jeg blir feil, med mindre man har bosatt seg der.

Annonse

Ja, jeg føler det er et tilknytningskrav av dimensjoner. Det er en viktig grunn til at jeg, som har tillatt meg å bli født i Oslo, ikke har noen bunad. Den byen har til og med fått "inndratt" det som aller nådigst ble kalt "oslodrakten" i noen år, og som det var vanlig og korrekt å mislike høyt og tydelig (gjerne rett oppi trynet på den som hadde den på seg).

Jeg vurderte å kjøpe en "jubileumsdrakt" (også et syndig Oslo-påfunn) for ca. 10 år siden, men droppet det, bl.a. fordi det er så mange som mener det blir feil. Jeg har ingen arvebunad i sikte heller, så jeg kommer til å gå ut av tiden aldeles bunadløs. Men det er ikke noe jeg lider under til daglig.

Er oslodrakten "inndratt"? Altså ikke lenger 'godkjent' som bunad?

Jeg skulle kjøpe meg ny bunad for noen år siden, og vurderte da den lokale fra stedet hvor jeg bor. Det er altså min manns hjemsted, jeg er innflytter her. Jeg fikk da tydelig beskjed om at jeg ikke hadde nok tilknytning her til å kjøpe den bunaden! Jeg hadde på det tidspunktet bodd her i ca 20 år, jeg har 3 barn som er født og oppvokst her, men likevel altså...

Utrolig!!!

Annonse

Nei da ;-).

Når det gjelder bunad skal du trø forsiktig. Veldig veldig forsiktig :-).

(Hvisker: Og jeg er egentlig ikke forsiktig, jeg kan bruke feil sølv og sånn... Går med solbriller og sminke og...)

Solbriller synes jeg er en selvfølge at man kan bruke! Det er jo også til en viss grad et helsespørsmål, som våre forfedre ikke hadde de samme mulighetene til å ivareta.

Og sminke må også være greit, men hva enten det gjelder det ene eller det andre, kan man like gjerne rope på "motepolitiet" som "bunadspolitiet": passer det seg med slikt&sånt tilbehør og sminke til antrekket og anledningen?

Det er jo et spørsmål man stiller seg selv/burde stille seg selv i enhver festlig anledning, hreunder bruk av bunad.

Man ville ikke brukt gymbag til selskapskjole, og da burde man heller ikke bruke vanlig håndveske til bunad. :-)

Osv

Gjest Tatjana

Solbriller synes jeg er en selvfølge at man kan bruke! Det er jo også til en viss grad et helsespørsmål, som våre forfedre ikke hadde de samme mulighetene til å ivareta.

Og sminke må også være greit, men hva enten det gjelder det ene eller det andre, kan man like gjerne rope på "motepolitiet" som "bunadspolitiet": passer det seg med slikt&sånt tilbehør og sminke til antrekket og anledningen?

Det er jo et spørsmål man stiller seg selv/burde stille seg selv i enhver festlig anledning, hreunder bruk av bunad.

Man ville ikke brukt gymbag til selskapskjole, og da burde man heller ikke bruke vanlig håndveske til bunad. :-)

Osv

Jeg bruker briller til vanlig, og jeg er såpass "lyssky" at jeg trenger solbriller hvis det er skarp sol, ellers blir jeg gående der og myse og får rennende øyne og hodepine.

Da jeg skulle konfirmeres arvet jeg en sølje fra oldemoren min, og den brukte jeg til bunaden selv om det var feil sølv. Det var noe med affeksjonsverdien og slikt...

Jeg sminker meg diskret da, jeg er ikke spesielt glad i mye og sterk sminke på såpass voksne damer som meg selv. Men litt liker jeg å ta på, for jeg vil gjerne føle meg pyntet når jeg går i bunad.

Og damen jeg snakker om er av den strenge, konservative typen. Alt skal være så veldig veldig korrekt...

Som sagt så tok jeg meg ikke nær av det, da. Og jeg hadde skaffet meg den bunaden, hvis det ikke var for at jeg fant en festdrakt jeg hadde mer lyst på. Og i og med at det er en festdrakt gjør jeg som jeg vil :-).

Jeg bruker briller til vanlig, og jeg er såpass "lyssky" at jeg trenger solbriller hvis det er skarp sol, ellers blir jeg gående der og myse og får rennende øyne og hodepine.

Da jeg skulle konfirmeres arvet jeg en sølje fra oldemoren min, og den brukte jeg til bunaden selv om det var feil sølv. Det var noe med affeksjonsverdien og slikt...

Jeg sminker meg diskret da, jeg er ikke spesielt glad i mye og sterk sminke på såpass voksne damer som meg selv. Men litt liker jeg å ta på, for jeg vil gjerne føle meg pyntet når jeg går i bunad.

Og damen jeg snakker om er av den strenge, konservative typen. Alt skal være så veldig veldig korrekt...

Som sagt så tok jeg meg ikke nær av det, da. Og jeg hadde skaffet meg den bunaden, hvis det ikke var for at jeg fant en festdrakt jeg hadde mer lyst på. Og i og med at det er en festdrakt gjør jeg som jeg vil :-).

Jeg er også lysksky og bruker solbriller til bunad ved behov. Og diskrét sminke - det er jo ikke pent med nattklubbsminke, synes jeg.

Jeg støtter deg i bruk av oldemors sølje! :-) Jeg er sikker på at folk i gamledager brukte det de hadde :-)

Jeg har sett gamle bilder av damer i samme bunad som jeg har, og de har typisk håret stramt tilbakestrøket og topp i nakken. Jeg har hørt at det ikke var uvanlig at de gredde sukkervann eller melk inn i håret for å få det stivt og samlet. Jeg bruker ikke den frisyren til bunaden, akkurat som jeg ikke bruker deres (mangel på) sminke og solbriller ;-)

Men pumps og håndveske synes jeg ikke er pent.

Jeg er også lysksky og bruker solbriller til bunad ved behov. Og diskrét sminke - det er jo ikke pent med nattklubbsminke, synes jeg.

Jeg støtter deg i bruk av oldemors sølje! :-) Jeg er sikker på at folk i gamledager brukte det de hadde :-)

Jeg har sett gamle bilder av damer i samme bunad som jeg har, og de har typisk håret stramt tilbakestrøket og topp i nakken. Jeg har hørt at det ikke var uvanlig at de gredde sukkervann eller melk inn i håret for å få det stivt og samlet. Jeg bruker ikke den frisyren til bunaden, akkurat som jeg ikke bruker deres (mangel på) sminke og solbriller ;-)

Men pumps og håndveske synes jeg ikke er pent.

En nøytral, svart liten veske kan jeg ikke forstå kan opprøre noen. Det kan da knapt nok ses (mot en bunad som er svart i bunnfarge) - med mindre man er på jakt etter noe å kritisere.

Osv

Forsåvidt enig ja! Men det er dessverre ikke alle bunader som har veske, da!!!!! :-( Rondastakken, f.eks har ikke det.. Og det setter meg i knipa hver gang jeg skal bruke den, for jeg er anti håndveske til bunad, men jeg trenger jo et sted å putte lommeboka, og!!!!! :-P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...