Gå til innhold

Svenskene liker norsk formueskatt

Anbefalte innlegg

megler Smekk

''Sveriges finansminister takker Norge for formuesskatten

Sveriges finansminister Anders Borg svarer med å takke Norge for formuesskatten, som han tror vil sende norske kapitalister til Sverige, skriver Dagens Næringsliv.

Etter at Borg og den borgerlige alliansen kom til makten, er svenske skatter kuttet betydelig. Blant annet ble formuesskatten fjernet i 2007, og dermed står Norge igjen som ett av svært få europeiske land som skattlegger formue.

- Vi ser at mange norske næringsdrivende tvinges over. At vi har tatt bort formuesskatten og har veldig lav bedriftsskatt, det drar, tror jeg. På sikt er det uholdbart for Norge å ha en såpass mye høyere skatt på næringsdrivende og ikke minst på foretakskapital.

I konkurranseevne er imidlertid Norge og Sverige blitt rake motsetninger, viser tallene fra den sveitsiske handelshøyskolen IMDs «World Competitiveness Yearbook 2011» som ble publisert igår.

Der klatrer Sverige fra sjette til fjerdeplass på listen over landene med best konkurranseevne i verden, mens Norge faller fra niende til 12. plass. ''

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2145058.ece

Med innslagspunkt på 700.000 kroner i formue er det jo ikke bare rike som skattlegges. Den rammer alle de som lever sparsommlig, og som sparer for å ta ansvar for egen fremtid. Med dagens lave bankrente betaler man omtrent 65% av renteinntektene i skatt. Etter inflasjon taper man faktisk penger på å spare i bank. Formuesskatten oppfordrer til overforbruk og samfunnskadelige spekulasjoner.

På kort sikt bør innslagspunktet økes til 2-3 millioner. På lang sikt må hele formuesskatten fjernes helt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/364827-svenskene-liker-norsk-formueskatt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sparsommeligheten

Ja, sånn det er nå oppfordrer man jo folk til å ikke ha penger på bok, men heller ta opp masse lån så de får skattefradrag pga renter!

Jeg får restskatt hvert år nå pga jeg ikke har noe gjeld, men har både hus, bil og bankinnskudd. Lever nokså nøkternt og er slettes ikke rik, har en helt vanlig jobb... men dette skal jeg altså straffes for.

Skjønner godt kakser som har flere mill på bok skal bidra litt til samfunnet,

men 700 tusen i formue er det mange som har - og som slettes ikke har i overflod!

Gjest sparsommeligheten

Ja, sånn det er nå oppfordrer man jo folk til å ikke ha penger på bok, men heller ta opp masse lån så de får skattefradrag pga renter!

Jeg får restskatt hvert år nå pga jeg ikke har noe gjeld, men har både hus, bil og bankinnskudd. Lever nokså nøkternt og er slettes ikke rik, har en helt vanlig jobb... men dette skal jeg altså straffes for.

men 700 tusen i formue er det mange som har - og som slettes ikke har i overflod!

Jada, har tenkt på det med å øke skatteprosenten min,

men ulempen der er at jeg da ikke har nok til andre utgifter...

og får det enda trangere økonomisk.

neida, det er ikke luksushus, og det vil ikke lønne seg å selge og kjøpe noe billigere.

Har et helt vanlig eldre hus - med de dertil kostnadene det medfører med jevnlig vedlikehold. Men ikke snakk om å selge. Og bilen min er en helt vanlig nøktern bil.

''Skjønner godt kakser som har flere mill på bok skal bidra litt til samfunnet, men 700 tusen i formue er det mange som har - og som slettes ikke har i overflod!''

Men kjære deg, har du 700000 på bok, så har du også råd tli å betale en ørliten del av det i skatt.

Med vennlig hilsen

''Skjønner godt kakser som har flere mill på bok skal bidra litt til samfunnet, men 700 tusen i formue er det mange som har - og som slettes ikke har i overflod!''

Men kjære deg, har du 700000 på bok, så har du også råd tli å betale en ørliten del av det i skatt.

Med vennlig hilsen

''Men kjære deg, har du 700000 på bok, så har du også råd tli å betale en ørliten del av det i skatt.

''

Så du tror formue bare er det man har på bok?

Annonse

Med vennlig hilsen

Formue og på bok er vel ikke helt det samme, da.

''Men kjære deg, har du 700000 på bok, så har du også råd tli å betale en ørliten del av det i skatt.

''

Så du tror formue bare er det man har på bok?

Nei, selvsagt ikke.

Likevel, det vanligste vil være at du har et hus, og da betaler du formueskatt for under 1/3 av verdien, med et bunnfradrag på 700k. Altså, tilsvarende over 2,1 mill. Så hvis huset ditt er verd 3,5 mill, betaler du kun for 1/3 av 3500000, minus 700000. Det blir noen få tusen i året, og det er et greit bidrag til fellesskapet.

Med vennlig hilsen

Nei, selvsagt ikke.

Likevel, det vanligste vil være at du har et hus, og da betaler du formueskatt for under 1/3 av verdien, med et bunnfradrag på 700k. Altså, tilsvarende over 2,1 mill. Så hvis huset ditt er verd 3,5 mill, betaler du kun for 1/3 av 3500000, minus 700000. Det blir noen få tusen i året, og det er et greit bidrag til fellesskapet.

Med vennlig hilsen

Det er jeg enig i. Arveavgiften er mye mer urettferdig.

Gjest Kongen dy.

Det er jeg enig i. Arveavgiften er mye mer urettferdig.

Formueskatten er både urettferdig, ulogisk og svært ødeleggende i mange sammenhenger. Det er ikke tilfeldig at så godt som alle med en viss økonomisk innsikt går inn for å fjerne denne skatten, og det er like lite tilfeldig at så godt som alle andre land har fjernet den.

Formueskatten er både urettferdig, ulogisk og svært ødeleggende i mange sammenhenger. Det er ikke tilfeldig at så godt som alle med en viss økonomisk innsikt går inn for å fjerne denne skatten, og det er like lite tilfeldig at så godt som alle andre land har fjernet den.

Den er verken urettferdig (den "rammer" kun folk med en anseelig formue), ulogisk (av samme årsak), eller ødeleggende (vi trenger penger til skole, sykehus, og alt det andre).

Med vennlig hilsen

Gjest Kongen dy.

Selvsagt ikke, men formueskatt er ikke en ny oppfinnelse, og man vet jo om den. Den er dog beskjeden.

Med vennlig hilsen

I fjor betalte jeg 1/3 av renteinntektene i formuesskatt. Og da kommer 28% kapitalskatt i tillegg. Det er ikke akkurat "beskjedent". Og værre blir det om formuen er bundet opp ikke-likvide midler.

For ikke å snakke om hvordan dette tynger næringslivet, ikke minst familiebedrifter.

''Fløien Folkerestaurant i Bergen tar ikke ut utbytte, men må selge eiendom for å betale skatt.

I 17 år har familiebedriften pusset opp og drevet Fløien Folkerestaurant. På den tiden er det ikke tatt ut noe utbytte.

På grunn av verdiøkningen må bedriften likevel betale stadig mer formuesskatt.''

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/-smaa-bedrifter-sliter-med-formuesskatten-2832126.html

Annonse

I fjor betalte jeg 1/3 av renteinntektene i formuesskatt. Og da kommer 28% kapitalskatt i tillegg. Det er ikke akkurat "beskjedent". Og værre blir det om formuen er bundet opp ikke-likvide midler.

For ikke å snakke om hvordan dette tynger næringslivet, ikke minst familiebedrifter.

''Fløien Folkerestaurant i Bergen tar ikke ut utbytte, men må selge eiendom for å betale skatt.

I 17 år har familiebedriften pusset opp og drevet Fløien Folkerestaurant. På den tiden er det ikke tatt ut noe utbytte.

På grunn av verdiøkningen må bedriften likevel betale stadig mer formuesskatt.''

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/-smaa-bedrifter-sliter-med-formuesskatten-2832126.html

Skatt på renteinntekter har ikke noe med eiendomsskatt å gjøre.

Og alternativet du ser for deg er at pengene nå i stedet skal inndrives gjennom forhøyet skatt på lønn for vanlige arbeidstagere?

Med vennlig hilsen

Gjest Kongen dy.

Den er verken urettferdig (den "rammer" kun folk med en anseelig formue), ulogisk (av samme årsak), eller ødeleggende (vi trenger penger til skole, sykehus, og alt det andre).

Med vennlig hilsen

Nei, man har registrert at dere sosialister mener det. Men som sagt, det er en grunn til at stort sett alle andre land har avskaffet denne urettferdige og uheldige skatten (og de få landene som fortsatt har formuesskatt har både høyere bunnfradrag og lavere satser).

Gode argumenter imot formuesskatt:

* Reduserer samlet sparing

* Vrir sammensetningen av investering og sparing

* Reduserer tilgang på kapital for vekstselskaper

* Flytter skattegrunnlag ut av landet

* Flytter arbeidskraft og investeringskapital til utlandet

* Dobbeltbeskatning

* Negativ effekt på entreprenørskap

* Formuseskatt i perioder med underskudd

* Administrative kostnader

Gjest Kongen dy.

Skatt på renteinntekter har ikke noe med eiendomsskatt å gjøre.

Og alternativet du ser for deg er at pengene nå i stedet skal inndrives gjennom forhøyet skatt på lønn for vanlige arbeidstagere?

Med vennlig hilsen

''Skatt på renteinntekter har ikke noe med eiendomsskatt å gjøre.''

Nå diskuteres formuesskatt, og ikke eiendomsskatt. Og du kommer ikke bort i fra at langt over halvparten av renteinntektene forsvant i skatt knyttet til bankinnskuddet.

''Skatt på renteinntekter har ikke noe med eiendomsskatt å gjøre.''

Nå diskuteres formuesskatt, og ikke eiendomsskatt. Og du kommer ikke bort i fra at langt over halvparten av renteinntektene forsvant i skatt knyttet til bankinnskuddet.

''Og du kommer ikke bort i fra at langt over halvparten av renteinntektene forsvant i skatt knyttet til bankinnskuddet.''

Og hva så?

Jeg betaler da nesten 50% marginalskatt på LØNN.

Det er det som er nødvendig for å få det til å gå rundt, med skoler, sykehus, osv.

I Storbritannia, under Thatcher, så var det 40% capital gains tax.

Med vennlig hilsen

Nei, man har registrert at dere sosialister mener det. Men som sagt, det er en grunn til at stort sett alle andre land har avskaffet denne urettferdige og uheldige skatten (og de få landene som fortsatt har formuesskatt har både høyere bunnfradrag og lavere satser).

Gode argumenter imot formuesskatt:

* Reduserer samlet sparing

* Vrir sammensetningen av investering og sparing

* Reduserer tilgang på kapital for vekstselskaper

* Flytter skattegrunnlag ut av landet

* Flytter arbeidskraft og investeringskapital til utlandet

* Dobbeltbeskatning

* Negativ effekt på entreprenørskap

* Formuseskatt i perioder med underskudd

* Administrative kostnader

Mesteparten av det gjelder alle typer skatt og avgifter.

Faktum er at staten må ha en inntekt for å betale for forsvar, politi, og alt det andre. Noen må betale, og det er selvsagt de med formue som har best mulighet til å bidra.

Alternativet er at man øker skatt på lønn.

Med vennlig hilsen

Gjest sparsommeligheten

Med vennlig hilsen

Det er da ikke på bok, det meste er bundet i hus og bil. Og det er intet luksushus :-) Eneste er at huset er nedbetalt.

Det er da ikke på bok, det meste er bundet i hus og bil. Og det er intet luksushus :-) Eneste er at huset er nedbetalt.

Men husets verdi deles på minst 3, så selv om det er verd f. eks. 3 millioner, så "teller" det kun som mindre enn 1 million.

Så har både du og din partner fradrag på 700000 hver, så dere betaler ikke eiendomsskatt på det i det hele tatt.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...