Gå til innhold

Hvor laste ned musikk (gratis) på nett?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest jihaaaaaaaaaaaaah

Det er vel egentlig ikke lov å laste ned gratis,

men på Spotify - om du tar gratisversjonen (reklame etter hver sang)

får du gratis musikk lovlig.

Dette pga streaming, du lytter direkte liksom.

Du kan lage din egen spilleliste så du lett finner tilbake til yndlingssangene dine, dette funker vel så bra som å laste ned. Du kan dessuten laste ned til mp3, mobiltlf osv så vidt jeg forstod?

Det er vel egentlig ikke lov å laste ned gratis,

men på Spotify - om du tar gratisversjonen (reklame etter hver sang)

får du gratis musikk lovlig.

Dette pga streaming, du lytter direkte liksom.

Du kan lage din egen spilleliste så du lett finner tilbake til yndlingssangene dine, dette funker vel så bra som å laste ned. Du kan dessuten laste ned til mp3, mobiltlf osv så vidt jeg forstod?

''Du kan dessuten laste ned til mp3, mobiltlf osv så vidt jeg forstod?''

Det kan du, men da må du abonnere:

http://www.spotify.com/no/get-spotify/premium

Annonse

Du kan i utgangspunktet ikke laste ned musikk gratis på nett, det er nemlig ulovlig og umoralsk.

Unntaket er jo hvis artisten selv har lagt det gratis ut, men det er det ikke så mye av.

''Du kan i utgangspunktet ikke laste ned musikk gratis på nett, det er nemlig ulovlig og umoralsk.''

Men dette er likevel en av de tingene man gjør ulovlig, og som få utenom musikkbransjen reagerer på? Omtrent på samme måte som det er ulovlig å kjøre for fort, men "alle" gjør det likevel. Å laste ned musikk ulovlig er nåtidens kopiering av kassetter, noe vi drev på med over en lav sko i min ungdom.

Ikke vet jeg med hva slags programmer man laster ned musikk med nå til dags, jeg kjøper all musikken jeg vil ha via iTunes. Jeg bare vil ha frem at selv om det er ulovlig, så er det en av de tingene "alle" gjør likevel. Eller GJORDE den gang det var enklere i alle fall. Og få ser vel på det som så veldig umoralsk.

''Du kan i utgangspunktet ikke laste ned musikk gratis på nett, det er nemlig ulovlig og umoralsk.''

Men dette er likevel en av de tingene man gjør ulovlig, og som få utenom musikkbransjen reagerer på? Omtrent på samme måte som det er ulovlig å kjøre for fort, men "alle" gjør det likevel. Å laste ned musikk ulovlig er nåtidens kopiering av kassetter, noe vi drev på med over en lav sko i min ungdom.

Ikke vet jeg med hva slags programmer man laster ned musikk med nå til dags, jeg kjøper all musikken jeg vil ha via iTunes. Jeg bare vil ha frem at selv om det er ulovlig, så er det en av de tingene "alle" gjør likevel. Eller GJORDE den gang det var enklere i alle fall. Og få ser vel på det som så veldig umoralsk.

Å kopierer kassetter til privat bruk var lovlig, nedlasting av musikk er ikke lovlig.

Det er mulig at det er en del som ikke ser på dette som umoralsk, men det er uansett ulovlig og jeg synes ikke man skal oppfordre til ulovligheter.

Jeg er ikke i musikkbransjen, men reagere altså likevel på nedlasting av musikk. Jeg håper at vi får en holdningsendring slik at ulovlig nedlasting av musikk slutter å være så akseptert. Jeg synes det er rett og rimelig at artisten faktisk får betalt når vi ønsker å høre på musikken de har laget.

Å kopierer kassetter til privat bruk var lovlig, nedlasting av musikk er ikke lovlig.

Det er mulig at det er en del som ikke ser på dette som umoralsk, men det er uansett ulovlig og jeg synes ikke man skal oppfordre til ulovligheter.

Jeg er ikke i musikkbransjen, men reagere altså likevel på nedlasting av musikk. Jeg håper at vi får en holdningsendring slik at ulovlig nedlasting av musikk slutter å være så akseptert. Jeg synes det er rett og rimelig at artisten faktisk får betalt når vi ønsker å høre på musikken de har laget.

''Å kopierer kassetter til privat bruk var lovlig, nedlasting av musikk er ikke lovlig''

Joda, det er like lovlig å laste ned musikk du selv eier som å kopiere til kassett. Du kopierte ikke fra egen kassett til eget bruk, du kopierte fra andre. I alle fall var det det vi gjorde. Å kopiere musikk du ikke eier er ulovlig uansett metode, men folk flest betegner det neppe som veldig umoralsk.

''Å kopierer kassetter til privat bruk var lovlig, nedlasting av musikk er ikke lovlig''

Joda, det er like lovlig å laste ned musikk du selv eier som å kopiere til kassett. Du kopierte ikke fra egen kassett til eget bruk, du kopierte fra andre. I alle fall var det det vi gjorde. Å kopiere musikk du ikke eier er ulovlig uansett metode, men folk flest betegner det neppe som veldig umoralsk.

''Joda, det er like lovlig å laste ned musikk du selv eier som å kopiere til kassett. Du kopierte ikke fra egen kassett til eget bruk, du kopierte fra andre.''

Her snakker vi ikke om å laste ned musikk du selv eier, men å laste ned musikk du aldri har tenkt å betale for fra noen du ikke kjenner.

Å kopiere en musikkassett til en venn var og er fremdeles lov, det går under eksemplarfremstilling til privat bruk etter åndsverkslovens §12. Å laste ned musikk fra internett er unntatt fra denne regelen fordi eksemplarfremstillingen er på grunnlag av en gjengivelse av verket i strid med § 2 (dvs. det er lagt ut på internett uten at opphavsmannen har samtykket).

Den siste regelen er ny siden vi var unge og kopierte kassetter og har kommet inn i loven fordi internetts utbredelse av uautorisert utlegging av musikk har ført til en sterk reduksjon i artistenes mulighet til å tjene penger på musikken sin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...