Gå til innhold

Hvem kan lese journalen din?

Anbefalte innlegg

Gjest snoking

Det er overhodet ikke ment hypotetisk. Jeg ønsker ikke at bekjente skal kunne lese journalen min. Det må jo være en bra kvalitetssjekk både for helse norge og meg selv at noen ber om innsyn i loggen, for å undersøke om slik snoking har funnet sted.

Ok. Kontakt sykehuset hvis du vil ha utskrift av hvem som har vært inne på journalen. Hvis du ser noe mistenkelig, noen som ikke burde lest journalen, så kan du ta saken videre og da må vedkommende komme med en forklaring. Hvis det viser seg at de har gyldig grunn, stopper saken der. Hvis det er snoking, får det sannsynligvis konsekvenser for vedkommende.

Fortsetter under...

Det er overhodet ikke ment hypotetisk. Jeg ønsker ikke at bekjente skal kunne lese journalen min. Det må jo være en bra kvalitetssjekk både for helse norge og meg selv at noen ber om innsyn i loggen, for å undersøke om slik snoking har funnet sted.

I Oslo har ikke sykehusene felles datasystem og heller ikke legevakta kommer inn på journalen selv om de ligger under Ullevål sykehus. Jeg har hele journalen min på Ullevål og tilhører Lovisenberg, men de har ikke journalen min der og kommer ikke inn på datasystemet.

På Ullevål har de sitt eget datasystem og ingen andre kommer inn på det. Det var da nettopp om dette på Dagsrevyen at man ikke kom inn på journaler fra andre sykehus.

Persille1365381127

Det er ikke godt nok at en lege kan sette det på. Jeg synes ikke det skal være slik at bekjente på et annet sykehus skal kunne se i min journal.

Jeg tror du misforsto svaret.

Journalen din ligger på ett sted, og kun det stedets leger kan se den.

Men så finnes det en funksjon som heter "Blålys". Denne gjør at også andre leger kan se journalen din. Det er bra dersom det skjer noe med deg som krever blålys - eksempelvis en ulykke. Dersom man bruker denne funksjonen, typer "logger på med blålysfunksjonen som gir tilgang til alle journalene" logges dette.

Det vil si at om en lege som ikke tilhører "din" avdeling går inn på journalen kan det KUN ha skjedd via "Blålys-funksjonen", dermed har det blitt logget.

Du får ikke noe varsel om at noen har sett journalen din, men om du tror noen har gjort det kan du be om en logg - så vil du få se alle som har vært inne på journalen din.

Blålys er ikke en funksjon legene kan velge å skru på. Det er en funksjon de kan få tilgang til informasjon gjennom, og da logges alt. Det finnes ingen annen måte å få tilgang på enn gjennom denne funksjonen.

Såvidt jeg forstår den i hvertfall...

Har de ikke samme journalsystem?

Ikke alle sykehus har det. Og for de som har det, så må de forskjellige avdelingene "låses opp" for de som trenger innsyn. Dette gjelder også innad på det samme sykehuset (i alle fall der jeg jobber).

Jeg har kun innsyn i journalen til de pasientene som er på min avdeling, ikke på noen av de andre avdelingene.

På et annet system (administrasjonssystem) kan jeg se om noen er innlagt på andre avdelinger. Men, alt jeg gjør på jobbpc'ene blir logget, og det kan bli spørsmål om hvorfor jeg har vært inne på pasienter jeg "ikke har noe med".

Om du blir overført til et annet sykehus, kan journalen din bli gjort tilgjengelig for legen og den aktuelle avdelingen. Men sannsynligvis får de bare tilgang på eventuelt bildemateriale, og må forholde seg til epikrisen eller overføringsnotatet fra det gamle sykehuset.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...