Gå til innhold

Råtner nerven i tanna etterhvert?


Gjest Tannverk i ca 1 uke.

Anbefalte innlegg

Gjest Tannverk i ca 1 uke.

Har hatt tannverk i ca en uke nå.Det er den siste jekselen oppe.Det var et hull på innsiden en stund,som jeg tettet med en liten bit karamell for at kald drikke ikke skulle ise noe inni helxxte.

Kan tygge mat med liten motsand uten at jeg får verk i tanna,men måtte slutte med karamell,da hullet ble større etter en natt.Etter innkjøp av 4 pakker av de aller sterkeste spmertestillende,merker jeg at ikke tanna gjør vondt i det hele tatt.(Har tatt 1,5 pakker ibux 500 mg) Kan dette bety at en nerve som er blottlagt ca 2 uker til slutt råtner om man ikke klarer å hindre at luft og matrester kommer til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, du kan jo ikke legge på karamell for å tette et hull i en tann - det er jo mat for karies og hullet har bare blitt større...

Muligheten for at du har fått betennelse i rota på tanna er stor, og hvis du ikke gjør noe med det NÅ kan du fort få betennelse i hele kjeven. Bakterier har en tendens til å ikke forsvinne helt av seg selv.

Du må rett og slett komme deg kjapt til tannlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Hvis du har tatt 1,5 pakke ibux på en gang, garanterer jeg at du ihvertfall vil kjenne det i magen og i nyrene....

Tanna og nerven kan råtne vekk etterhvert,men det kan ta lang tid. Jeg gikk med et stort hull i åresvis, hadde fryktelige smerter innimellom, det ble en tannbyll som ble større og større. Da jeg endelig kom meg til tannlegen ble tannen trukket, det hele tok under ti min,og endelig var et års smertehelvete borte.

Hvorfor gikk jeg ikke til tannlegen med en gang tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannverk...

Altså, du kan jo ikke legge på karamell for å tette et hull i en tann - det er jo mat for karies og hullet har bare blitt større...

Muligheten for at du har fått betennelse i rota på tanna er stor, og hvis du ikke gjør noe med det NÅ kan du fort få betennelse i hele kjeven. Bakterier har en tendens til å ikke forsvinne helt av seg selv.

Du må rett og slett komme deg kjapt til tannlegen.

Desverre har vanlige tannleger lang ventetid og jeg har ikke 500-1000 kr for å trekke en tann.

Til "Onsdag" kan jeg si at jeg selvfølgelig ikke tar mer enn 4-6 piller 500 mg i døgnet.1,5 pakker eller 15 tabletter er over en periode på 7 dager,eller ca 2 per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Desverre har vanlige tannleger lang ventetid og jeg har ikke 500-1000 kr for å trekke en tann.

Til "Onsdag" kan jeg si at jeg selvfølgelig ikke tar mer enn 4-6 piller 500 mg i døgnet.1,5 pakker eller 15 tabletter er over en periode på 7 dager,eller ca 2 per dag.

Kjære deg, Tannverk, kan det være mulig å ringe tannlegen å snakke om delbetaling?

Føler virkelig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre har vanlige tannleger lang ventetid og jeg har ikke 500-1000 kr for å trekke en tann.

Til "Onsdag" kan jeg si at jeg selvfølgelig ikke tar mer enn 4-6 piller 500 mg i døgnet.1,5 pakker eller 15 tabletter er over en periode på 7 dager,eller ca 2 per dag.

Da går du til NAV, og ber om en akuttløsning. De har plikt til å hjelpe deg hvis du ikke har penger.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest infeksjoner

Vil vel heller anse det som sannsynlig at tanna får en infeksjon via den blottlagte nerven, og at det vil spre seg ut til roten av tanna. I verste fall til kjevebeinet - tanna må ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dark-Angel 82

Å.. Tannverk er grusomt!

Du har nok betennelse, og bør komme deg til tannelgen...

Sikkert rotfylling.. Pengene flyr... Desverre..

De har noe på apoteket du kan skylle med, men jeg tviler sterkt på at det tar betennelsen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre har vanlige tannleger lang ventetid og jeg har ikke 500-1000 kr for å trekke en tann.

Til "Onsdag" kan jeg si at jeg selvfølgelig ikke tar mer enn 4-6 piller 500 mg i døgnet.1,5 pakker eller 15 tabletter er over en periode på 7 dager,eller ca 2 per dag.

For det første: Hvis du ikke gjør noe nå, så kan summen fort bli mye mer enn 500-1000,-. Medisiner og kontroller koster også penger, og det må du ha hvis du ender med betennelse i kjeven. Og kanskje en operasjon.

For det andre: Ring en (eller flere) tannlege® og legg fram problemet. Si at du ikke har nok penger nå, og spør om delbetaling. Går ikke det, så gjør som Sør sier - kontakt NAV. Eller familie, om noen kan hjelpe deg økonomisk med denne saken.

Det er fryktelig dyrt og ikke minst smertefullt å ikke ta tak i tannproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannverk har sluttet.

For det første: Hvis du ikke gjør noe nå, så kan summen fort bli mye mer enn 500-1000,-. Medisiner og kontroller koster også penger, og det må du ha hvis du ender med betennelse i kjeven. Og kanskje en operasjon.

For det andre: Ring en (eller flere) tannlege® og legg fram problemet. Si at du ikke har nok penger nå, og spør om delbetaling. Går ikke det, så gjør som Sør sier - kontakt NAV. Eller familie, om noen kan hjelpe deg økonomisk med denne saken.

Det er fryktelig dyrt og ikke minst smertefullt å ikke ta tak i tannproblemer.

Har ingen smerter nå,det er jo derfor jeg spør om nerven har begynt å råtne,det har nemlig skjedd før en gang.Jeg har munntørhet og har kanskje krav på å dekket 50-75%,men man må vel legge ut alt å få pengene tilbake senere?Har 4 hele og 3 halve tenner oppe.Har nesten alle nede,mangler bare 3 jeksler.Bakerste venstre øverst er den vi snakker om.Skjønner jo nå at karamell bare ødlegger tannen,hullet har blitt vesentlig større.

Men jeg tåler smerte bra og har ingen smerter i dag.Forsøker å ikke tygge så mye på den tannen.Og drikker bare lunkent melk,juice+Men forsøker litt varmere kaffe,det går bra foreløpig.

Skulle jeg få skikkelig tannverk,har jeg 2 pakker med smertestillende,(500 mg Ibux)og er bare 1 time unna tannlegevakten i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen smerter nå,det er jo derfor jeg spør om nerven har begynt å råtne,det har nemlig skjedd før en gang.Jeg har munntørhet og har kanskje krav på å dekket 50-75%,men man må vel legge ut alt å få pengene tilbake senere?Har 4 hele og 3 halve tenner oppe.Har nesten alle nede,mangler bare 3 jeksler.Bakerste venstre øverst er den vi snakker om.Skjønner jo nå at karamell bare ødlegger tannen,hullet har blitt vesentlig større.

Men jeg tåler smerte bra og har ingen smerter i dag.Forsøker å ikke tygge så mye på den tannen.Og drikker bare lunkent melk,juice+Men forsøker litt varmere kaffe,det går bra foreløpig.

Skulle jeg få skikkelig tannverk,har jeg 2 pakker med smertestillende,(500 mg Ibux)og er bare 1 time unna tannlegevakten i Oslo

Du får dekket 90% av kommunale takster hvis du har munntørrhet, men du må ta spyttprøve. Da synes jeg du burde komme deg til tannlegen å få fikset tennene. Jeg betalte 6000 for en regning som var på 28 000 og da hadde jeg gjort mye og også endel som ikke ble dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen smerter nå,det er jo derfor jeg spør om nerven har begynt å råtne,det har nemlig skjedd før en gang.Jeg har munntørhet og har kanskje krav på å dekket 50-75%,men man må vel legge ut alt å få pengene tilbake senere?Har 4 hele og 3 halve tenner oppe.Har nesten alle nede,mangler bare 3 jeksler.Bakerste venstre øverst er den vi snakker om.Skjønner jo nå at karamell bare ødlegger tannen,hullet har blitt vesentlig større.

Men jeg tåler smerte bra og har ingen smerter i dag.Forsøker å ikke tygge så mye på den tannen.Og drikker bare lunkent melk,juice+Men forsøker litt varmere kaffe,det går bra foreløpig.

Skulle jeg få skikkelig tannverk,har jeg 2 pakker med smertestillende,(500 mg Ibux)og er bare 1 time unna tannlegevakten i Oslo

Vet du, vi har nok veldig ulikt forhold til tannhelse, og vil du ikke gjøre noe med det så er det ingen som kan tvinge deg. Jeg hadde aldri i verden latt noe råtne i munnen min, jeg hadde heller tatt opp lån i banken om noe slikt var i emingen.

Ønsker deg lykke til, håper det ikke blir altfor smertefullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du alldeles på ville veier. For noen år siden skulle jeg skifte en fylling i en jeksel. Tannlegen boret for dypt og drepte nerven i tanna, men med bedøvelse kjente jeg ingenting til dette. Tannlegen merket det heller ikke og la en ny fylling. Flere år senere ble dette oppdaget etter at jeg hadde vært plaget med dårlig ånde. Da hadde det blitt infeksjon i nerven og med tiden hadde dette spist opp deler av kjevebeinet sånn at det var et hull på ca 2 x 2 cm i kjevebeinet. Dette ble en større operasjon ut av, og et smertehelvete i flere uker. Kom deg til tannlegen fort som f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jacoba

Å.. Tannverk er grusomt!

Du har nok betennelse, og bør komme deg til tannelgen...

Sikkert rotfylling.. Pengene flyr... Desverre..

De har noe på apoteket du kan skylle med, men jeg tviler sterkt på at det tar betennelsen....

hehehehe.. tannelgen.. Mrrsom skriveleif :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...