Gå til innhold

Droppe julegaver - hadde dere blitt sure?

Anbefalte innlegg

Har i årevis tenkt på å droppe å gi julegaver til de voksne i familien, fordi det egentlig er unødvendige utgifter - de vet selv best hva de vil ha, jeg risikererer bare å bomme - og fordi det tar veldig mye tid og energi å finne på noe.

Har lyst å foreslå at vi dropper gaver til de voksne. Da blir det desto mer tid/penger til gaver til ungene i familien, og vi kan heller bidra med mer snadder til felles julefeiring.

Er dette kjipt? Hvordan legger man fram et slikt forslag uten å fornærme noen? (Hvis man sier "jeg vil ikke ha gave fra deg i år", så ligger det liksom implisitt "du gir meg ting jeg ikke er interessert i".)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365317-droppe-julegaver-hadde-dere-blitt-sure/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si at du foreslår at dere voksne slutter å kjøpe julegaver til hverandre og heller legger tiden og pengene i gaver til barna og litt ekstra snacks.

Vi kjøper ikke til voksne lenger og alle synes det er helt ok fordi vi og de har jo så godt som alt fra før.

Gjest nissekjerringa

Kjekt å kunne avtale slike "dropper".

Vi har hatt det slik i vår familie, de enslige voksne har vi kjøpt en liten oppmerksomhet til, så snart de har fått seg familie, dropper vi de voksne, å gir til barna istedenfor.

Så hos oss er det kun ekteparets foreldre, svigerforeldre og besteforeldre av voksne som får julegave.

Persille1365381127

Jeg tror det er ganske vanlig. Kan du ikke bare spørre hva de synes om å ikke kjøpe julegaver til voksne, men kun til barna?

Alternativt kan man legge en prisbegrensning til voksne...

Mamma kjøper til noen venninner vet jeg, de har som regel at gaven ikke får koste mer enn 100 kroner. Da blir det jo en pakke servietter, en juleengel osv. Jeg synes det er bortkastet også (de kunne jo helle spist middag sammen), men de synes det er koselig :)

Annonse

Gjest Elextra

Jeg utvekslet tidligere gave med mange venninner, og jeg har selv tatt initiativet til å droppe de fleste. Nå er det bare to venninner fra barndommen som jeg fremdeles gir til (og får fra).

Mange dropper jo også voksne familiemedlemmer, og det må vel være helt ok å ta initiativ til. Vi har forholdsvis liten familie, og jeg må innrømme at jeg synes det er koselig fremdeles å utveksle gaver mellom oss voksne (hyggelig å tenke på gaver som passer, og også litt kos ikke _bare_ å få hjemmelaget julepynt til jul ;))

Jeg ville ikke sagt at det blir mer penger til barna men ellers er jeg enig i forslaget ditt. Eventuelt avtalt et lite beløp å kjøpe penger for. Men jeg er enig med deg det blir mye styr, også bommer man kanskje. Vi gir ikke til søsken på min side, men vi gir til foreldrene våre. Samt at jeg gir til noen venninner.

Jeg ville ikke sagt at det blir mer penger til barna men ellers er jeg enig i forslaget ditt. Eventuelt avtalt et lite beløp å kjøpe penger for. Men jeg er enig med deg det blir mye styr, også bommer man kanskje. Vi gir ikke til søsken på min side, men vi gir til foreldrene våre. Samt at jeg gir til noen venninner.

Nei, jeg ville nok uansett ikke økt beløpet til gaver til ungene, der uttrykte jeg meg litt feil. Men å ha mer TID til å kjøpe gaver til ungene i familien ville jeg gjerne hatt, for det er gaver det faktisk er gøy å kjøpe.

Vi droppet gaver til de voksne så snart alle hadde fått barn. Spesielt når barna blir litt større og ønsker seg litt "ordentlige" / dyre ting, er det greit å slippe pliktgavene til foreldrene deres.

Men avtal det i god tid.

Tenkte å ta det opp i god tid, ja, derfor lufter jeg problemstillinga her allerede nå.

''Har lyst å foreslå at vi dropper gaver til de voksne. Da blir det desto mer tid/penger til gaver til ungene i familien, og vi kan heller bidra med mer snadder til felles julefeiring.

''

Kan du ikke bare si nettopp dette?

Jo, det høres egentlig fornuftig ut slik jeg sier det der. Men noen familiemedlemmer er veldig lette å såre ...

Annonse

Jeg har sånn avtale med flere voksne alt, syns i grunnen det er deilig.

Avtal at dere dropper gaver til de voksne. Ikke si at du ikke vil ha gaver fra dem, det kan virke sårende. Formuleringen her er viktig.

Enig, formulering er viktig. Men jeg tenker jo at hvis jeg plutselig ikke vil ha gaver, vil noen kunne tolke det slik at jeg heller ikke setter pris på det jeg har fått fra dem de siste 25 år.

Jeg tror det er ganske vanlig. Kan du ikke bare spørre hva de synes om å ikke kjøpe julegaver til voksne, men kun til barna?

Alternativt kan man legge en prisbegrensning til voksne...

Mamma kjøper til noen venninner vet jeg, de har som regel at gaven ikke får koste mer enn 100 kroner. Da blir det jo en pakke servietter, en juleengel osv. Jeg synes det er bortkastet også (de kunne jo helle spist middag sammen), men de synes det er koselig :)

Prisbegrensning blir litt tøys mellom voksne folk, syns jeg. Da er det bedre å droppe gaver helt.

Si at du foreslår at dere voksne slutter å kjøpe julegaver til hverandre og heller legger tiden og pengene i gaver til barna og litt ekstra snacks.

Vi kjøper ikke til voksne lenger og alle synes det er helt ok fordi vi og de har jo så godt som alt fra før.

Ja, jeg er enig i alt du sier. Må bare få lagt det fram på riktig måte.

God ide! Inen som blir fornærmet for det vel!

Jeg hadde blitt kjempeglad. Er møkka lei av å prøve å finne på ting som ikke faller i smak likevel..

Nei, det er nettopp det. Og jeg legger MYE tid og omtanke i gavene, da er det jo dumt om det ikke "treffer".

Jeg utvekslet tidligere gave med mange venninner, og jeg har selv tatt initiativet til å droppe de fleste. Nå er det bare to venninner fra barndommen som jeg fremdeles gir til (og får fra).

Mange dropper jo også voksne familiemedlemmer, og det må vel være helt ok å ta initiativ til. Vi har forholdsvis liten familie, og jeg må innrømme at jeg synes det er koselig fremdeles å utveksle gaver mellom oss voksne (hyggelig å tenke på gaver som passer, og også litt kos ikke _bare_ å få hjemmelaget julepynt til jul ;))

Vi er heller ikke så mange voksne, men mange nok til at det blir litt pes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...