Gå til innhold

Kortisonsprøyte mot vond skulder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt trøbbel med den ene skulderen min i noen måneder nå (siden november ca) og har nå omsider fått tatt MR og røntgen.

Diagnosen er visst supraspinatustendinitt, en senebetennelse i skuldra. Det er ordentlig vondt, sover dårlig og plages en god del.

Jeg ble henvist videre til fysioterapeut, fikk tilbud om kortisonsprøyte, men sa jeg ville vente litt.

Nå leser jeg på nett at fysioterapi sjelden har noen effekt.

-kanskje jeg skal t a den kortisonsprøyta da?

Noen erfaringer?

Gjest prust
Skrevet

Ei venninne av meg gikk med betennelse i overarm eller skulder i flere måneder i høst og vinter. Hun gikk til slutt til kiroprakter - og fikk skikkelig god hjelp!

Mener at hun fikk både voltaren, kortisonsrpøyte og fysioterapi uten at det hjalp.

Håper du snart blir god!

Skrevet

Dersom kortison settes av en som er svært flink til dette, så har du lite å tape på å gjøre et forsøk.

Når det gjelder fysioterapi, så hadde nok forsøkt å finne en som var flink (det kan være ganske store kvalitetsforskjeller). Jeg har ikke erfaring med akkurat den typen skulderproblem som du har nå, men har tidligere hatt nytte av både kortison og fysio i forhold til skulderplager.

Skrevet

Jeg er også der - hele "seneverket" i rotatorcuffen er betent - kjempevondt er det :( Så langt har jeg merket god bedring, om ikke helbredelse, av akupunktur. Har hatt 3 behandlinger, og er MYE bedre.

Kanskje noe å vurdere før kortisoninjeksjon?

Skrevet

Heisann:)

Har selv vært plaget med en betennelse i mange år i armer/skuldre. Har vel prøvd utallige behandlinger uten noe særlig resultat. Fysioterapeuten var den som selv avsluttet behandlingene ( massasje/ Trykkbølgebehandling), gikk over til akupunktur noe hadde en effekt en periode.

Har hatt to runder med kortisonsprøyter og må si at det hjapt betraktelig begge gangene. Har når vært relativt smertefri i en lang periode, og er også bevisst på hva jg gjør etc.....Lykke til.

Skrevet

Jeg tror jeg ville tatt i mot tilbudet om kortisoninjeksjon når du har hatt betennelsen såpass lenge og er såpass plaget. Du bør nok også holde skulderen i ro en stund for å bli kvitt betennelsen.

I tillegg ville jeg tatt behandling hos fysioterapeut/naprapat/manuell terapeut for å unngå tilbakefall. Betennelsen skyldes jo som regel en over- eller feilbelastning og kan lett komme tilbake hvis ikke den forebygges med trening.

Gjest Elextra
Skrevet

Heisann:)

Har selv vært plaget med en betennelse i mange år i armer/skuldre. Har vel prøvd utallige behandlinger uten noe særlig resultat. Fysioterapeuten var den som selv avsluttet behandlingene ( massasje/ Trykkbølgebehandling), gikk over til akupunktur noe hadde en effekt en periode.

Har hatt to runder med kortisonsprøyter og må si at det hjapt betraktelig begge gangene. Har når vært relativt smertefri i en lang periode, og er også bevisst på hva jg gjør etc.....Lykke til.

Trente du hjemme i tillegg til behandlingen, da? De fleste behandlinger ledsages jo av et treningsprogram.

Skrevet

Hei igjen:)

Trente hjemme ut i fra et treningsprogram utarbeidet fra fysioterapeuten jg gikk hos. Kortisonsprøyten var det legen som satt.

Gjest forkalkningen
Skrevet

Jeg hadde forkalkning i skuldra mi for noen år siden, gikk med vond arm og skulder i nesten ett år før jeg dro til legen ... etter endel undersøkeler og bilder da så fant de ut at det var forkalkning, den hadde ikke forsteinet seg, så de ville forsøke med kortisonsprøyte.

Kortisonen må settes på *helt korrekt* plass for at den skal ha noen virkning, så det var ikke lett da legen trykte på skulderen min for å finne *hovedstedet* når hele skuldra og armen var vond. Etter tre sprøyter, selvfølgelig med flere ukers mellomrom, og ingen bedring, så foreslo jeg til legen min at kanskje jeg skulle tatt med meg kortisonen å dra på sykehuset, slik at de satt sprøyta der, at de tok UL for å finne *stedet*, jo det var lurt mente legen, så han fikset time til meg :)

UL-legen fant stedet, satte sprøyta (holdt på å gå i bakken av smerter da de fant det rette punktet !! sååå vondt ...), og så var det bare å vente :) Bedringen kom fort, og bank i bordet, skulderen min har vært helt fin etterpå !!

Lykke til !!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...