Gå til innhold

Om å latterliggjøre

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

5

• Dorthe

5

• morsan

2

• jubalong70

2

Mest aktive i denne tråden

Annonse

Gjest Carceri

Du hevder ditt eget syn!

Men om du latterlig gjør min tro, så sier du at din mening er rett og min er feil...

Jeg respekterer andre mennesker som ikke deler min tro, og det gjelder også deg;)

''Jeg respekterer andre mennesker som ikke deler min tro, og det gjelder også deg;)''

Godt sagt!

Det finnes vel også en eller annen grense for hva man skal ta alvorlig, og være forståelsesfulle for.

Hva hvis noen tror på Spaghettimonsteret? Kan de forvente og forlange respekt?

En god test:

“Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away.” – Philip K. Dick

Med vennlig hilsen

Annonse

Helt greit at du skriver at du ikke tror på det. Men å skrive at du tror det er tøys og fanteri er litt barnslig eller unødvenidig.

Det er neppe hensiktsmessig å latterliggjøre noen (= å få dem til å føle seg dumme), men det er heller ikke særlig bra bare å late som ingenting når folk forfekter Snåsamannen, engler, healing og alt det andre.

Det er som å la den gamle damen som kommer ut fra toalettet med den ene enden av toalettpapirrullen festet i skjørtet fortsette å gå rundt slik, fordi man ikke vil si fra til henne (fordi hun da blir "latterliggjort").

Med vennlig hilsen

Gjest gurkemeie

Det finnes vel også en eller annen grense for hva man skal ta alvorlig, og være forståelsesfulle for.

Hva hvis noen tror på Spaghettimonsteret? Kan de forvente og forlange respekt?

En god test:

“Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away.” – Philip K. Dick

Med vennlig hilsen

''En god test:

“Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away.” – Philip K. Dick''

Jepp, stemmer det. Gud er en slik ting som aldri går bort selv om du slutter å tro på ham.

Gjest hos oss

Jeg ville ikke sagt til noen som var religiøse, at deres tro var fanteri (=noe mistenkelig,noe ubehagelig, noe herk står det i ordboken).

Jeg ville valgt å ikke si det på den måten, fordi jeg ikke synes det er respektfult mot de personene som tror.

Jeg bryr meg ikke om jeg er respektfull mot guden / englene de tror på, men hvis det er hyggelige mennesker som tror på dette, ønsker jeg ikke å være respektløs overfor dem (menneskene).

Jeg kan godt si at jeg ikke tror på det som de tror på.

Men tull og fanteri ville jeg ikke kalt det.

(jeg kan selvsagt også diskutere problemene mht religion, som absolutt kan være alvorlige, men da er det i en gitt setting, hvor man møtes for å diskutere dette, ikke noe jeg slenger ut til noen som tror).

Gjest lett å vise respekt

Det er neppe hensiktsmessig å latterliggjøre noen (= å få dem til å føle seg dumme), men det er heller ikke særlig bra bare å late som ingenting når folk forfekter Snåsamannen, engler, healing og alt det andre.

Det er som å la den gamle damen som kommer ut fra toalettet med den ene enden av toalettpapirrullen festet i skjørtet fortsette å gå rundt slik, fordi man ikke vil si fra til henne (fordi hun da blir "latterliggjort").

Med vennlig hilsen

Den sammenligningen din går bare ikke ann. Det er helt bak mål.

Gjest Hulderen

Det kommer an på hvordan du ordlegger deg. Vektlegger du "tøys og fanterier", som er veldig nedsettende begreper, så kan du risikere at det virker som om du mener at det andre tror på er tøys og fanteri, selv om du sier at det er det for DEG.

Det er helt i orden å si at du ikke tror på noe. Bare pass på at du ikke fordømmer dem som gjør det.

Gjest Lurer litt på dette

Det kommer an på hvordan du ordlegger deg. Vektlegger du "tøys og fanterier", som er veldig nedsettende begreper, så kan du risikere at det virker som om du mener at det andre tror på er tøys og fanteri, selv om du sier at det er det for DEG.

Det er helt i orden å si at du ikke tror på noe. Bare pass på at du ikke fordømmer dem som gjør det.

Jeg understreket at det var det FOR MEG og ikke at det burde være det for alle andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...