Gjest Lurer litt på dette Skrevet 30. mai 2011 Skrevet 30. mai 2011 Jeg lurer på en ting. Hvis jeg sier i en diskusjon at jeg ikke tror på Snåsamannen, Gud, engler eller julenissen og at FOR MEG er dette tøys og fanteri, latterliggjør jeg da de som tror eller hevder jeg bare eget syn? 0 Siter
Gjest Carceri Skrevet 30. mai 2011 Skrevet 30. mai 2011 Da hevder du ditt eget syn. Må være lov å tro på det man selv vil. 0 Siter
Gjest Lurer litt på dette Skrevet 30. mai 2011 Skrevet 30. mai 2011 Da hevder du ditt eget syn. Må være lov å tro på det man selv vil. Takk, det var det jeg også mente :-) 0 Siter
Gjest Carceri Skrevet 30. mai 2011 Skrevet 30. mai 2011 Takk, det var det jeg også mente :-) :-) 0 Siter
Dark-Angel 82 Skrevet 30. mai 2011 Skrevet 30. mai 2011 Kommer kanskje ann på måten det sies på, kroppsspråk og tone. 0 Siter
Gjest Lurer litt på dette Skrevet 30. mai 2011 Skrevet 30. mai 2011 Kommer kanskje ann på måten det sies på, kroppsspråk og tone. Det var en skriftlig diskusjon og det ble sagt slik det ble sagt her. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 30. mai 2011 Skrevet 30. mai 2011 Du hevder ditt eget syn! Men om du latterlig gjør min tro, så sier du at din mening er rett og min er feil... Jeg respekterer andre mennesker som ikke deler min tro, og det gjelder også deg;) 0 Siter
Gjest Carceri Skrevet 30. mai 2011 Skrevet 30. mai 2011 Du hevder ditt eget syn! Men om du latterlig gjør min tro, så sier du at din mening er rett og min er feil... Jeg respekterer andre mennesker som ikke deler min tro, og det gjelder også deg;) ''Jeg respekterer andre mennesker som ikke deler min tro, og det gjelder også deg;)'' Godt sagt! 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 30. mai 2011 Skrevet 30. mai 2011 Tja, det synes ganske klart at en del ikke liker at man sammenligner bibellære med huldra, nøkken, troll og julenissen. Jeg regner det ikke som latterliggjøring. 0 Siter
Gjest 1106 Skrevet 31. mai 2011 Skrevet 31. mai 2011 Nei, det synes jeg ikke. Fordi du sier at det er slik for DEG - og i det ligger det vel også at du respekterer (riktig ord?) at andre har en annen oppfatning og mening enn deg. 0 Siter
Sør Skrevet 31. mai 2011 Skrevet 31. mai 2011 Tja, det synes ganske klart at en del ikke liker at man sammenligner bibellære med huldra, nøkken, troll og julenissen. Jeg regner det ikke som latterliggjøring. Julenissen liker ikke sammenligningene! ;-) Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 31. mai 2011 Skrevet 31. mai 2011 Det finnes vel også en eller annen grense for hva man skal ta alvorlig, og være forståelsesfulle for. Hva hvis noen tror på Spaghettimonsteret? Kan de forvente og forlange respekt? En god test: “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away.” – Philip K. Dick Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest lett å vise respekt Skrevet 31. mai 2011 Skrevet 31. mai 2011 Helt greit at du skriver at du ikke tror på det. Men å skrive at du tror det er tøys og fanteri er litt barnslig eller unødvenidig. 0 Siter
Sør Skrevet 31. mai 2011 Skrevet 31. mai 2011 Helt greit at du skriver at du ikke tror på det. Men å skrive at du tror det er tøys og fanteri er litt barnslig eller unødvenidig. Det er neppe hensiktsmessig å latterliggjøre noen (= å få dem til å føle seg dumme), men det er heller ikke særlig bra bare å late som ingenting når folk forfekter Snåsamannen, engler, healing og alt det andre. Det er som å la den gamle damen som kommer ut fra toalettet med den ene enden av toalettpapirrullen festet i skjørtet fortsette å gå rundt slik, fordi man ikke vil si fra til henne (fordi hun da blir "latterliggjort"). Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest gurkemeie Skrevet 31. mai 2011 Skrevet 31. mai 2011 Det finnes vel også en eller annen grense for hva man skal ta alvorlig, og være forståelsesfulle for. Hva hvis noen tror på Spaghettimonsteret? Kan de forvente og forlange respekt? En god test: “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away.” – Philip K. Dick Med vennlig hilsen ''En god test: “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away.” – Philip K. Dick'' Jepp, stemmer det. Gud er en slik ting som aldri går bort selv om du slutter å tro på ham. 0 Siter
Gjest hos oss Skrevet 31. mai 2011 Skrevet 31. mai 2011 Jeg ville ikke sagt til noen som var religiøse, at deres tro var fanteri (=noe mistenkelig,noe ubehagelig, noe herk står det i ordboken). Jeg ville valgt å ikke si det på den måten, fordi jeg ikke synes det er respektfult mot de personene som tror. Jeg bryr meg ikke om jeg er respektfull mot guden / englene de tror på, men hvis det er hyggelige mennesker som tror på dette, ønsker jeg ikke å være respektløs overfor dem (menneskene). Jeg kan godt si at jeg ikke tror på det som de tror på. Men tull og fanteri ville jeg ikke kalt det. (jeg kan selvsagt også diskutere problemene mht religion, som absolutt kan være alvorlige, men da er det i en gitt setting, hvor man møtes for å diskutere dette, ikke noe jeg slenger ut til noen som tror). 0 Siter
Gjest lett å vise respekt Skrevet 31. mai 2011 Skrevet 31. mai 2011 Det er neppe hensiktsmessig å latterliggjøre noen (= å få dem til å føle seg dumme), men det er heller ikke særlig bra bare å late som ingenting når folk forfekter Snåsamannen, engler, healing og alt det andre. Det er som å la den gamle damen som kommer ut fra toalettet med den ene enden av toalettpapirrullen festet i skjørtet fortsette å gå rundt slik, fordi man ikke vil si fra til henne (fordi hun da blir "latterliggjort"). Med vennlig hilsen Den sammenligningen din går bare ikke ann. Det er helt bak mål. 0 Siter
Helmi Skrevet 31. mai 2011 Skrevet 31. mai 2011 Jeg hadde ikke oppfattet det som latterliggjøring av min tro. 0 Siter
Gjest Hulderen Skrevet 31. mai 2011 Skrevet 31. mai 2011 Det kommer an på hvordan du ordlegger deg. Vektlegger du "tøys og fanterier", som er veldig nedsettende begreper, så kan du risikere at det virker som om du mener at det andre tror på er tøys og fanteri, selv om du sier at det er det for DEG. Det er helt i orden å si at du ikke tror på noe. Bare pass på at du ikke fordømmer dem som gjør det. 0 Siter
Gjest Lurer litt på dette Skrevet 31. mai 2011 Skrevet 31. mai 2011 Det kommer an på hvordan du ordlegger deg. Vektlegger du "tøys og fanterier", som er veldig nedsettende begreper, så kan du risikere at det virker som om du mener at det andre tror på er tøys og fanteri, selv om du sier at det er det for DEG. Det er helt i orden å si at du ikke tror på noe. Bare pass på at du ikke fordømmer dem som gjør det. Jeg understreket at det var det FOR MEG og ikke at det burde være det for alle andre. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.