Gå til innhold

Psykiater som fastlege?

Anbefalte innlegg

Gjest pointless
Skrevet

Er det dumt av meg å spørre psykiateren om han kan være fastlegen min?

Jeg savner en som har full oversikt over både det somatiske og psykiatriske, som kan forstå "hele meg" under ett.

Men det er vel ikke lov. En psykiater kan sikkert ikke jobbe som fastlege... Og jeg vil ikke drite meg ut med å spørre. Sukk!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er så godt som helt sikker på at dette er umulig. Psykiatere kan ikke være fastleger.

Gjest pointless
Skrevet

Jeg er så godt som helt sikker på at dette er umulig. Psykiatere kan ikke være fastleger.

Ok, da vet jeg det. Takk for svar. :-)

Skrevet

Ja -vel mener du aldså? Jøss....

Gjest Bipolar58
Skrevet

Ok, da vet jeg det. Takk for svar. :-)

På samme måte som det finnes forskjellige håndtverkere,finnes det forskjellige leger som etter allmenutdannelsen,velger å spesialisere seg på en spesiell type sykdom.

En psykiater har spesialisert seg på kun å helbrede sinnet.Det er veldig lenge siden han var "vanlig" lege og han er ikke registret som "fastlege" da han ikke i dag vet nok om hva som har skjedd innenfor somatiske sykdommer.

Det blir som å spørre en elektrikker om han ikke kan mure opp en mur for deg i hagen.

Gjest Høstløv
Skrevet

På samme måte som det finnes forskjellige håndtverkere,finnes det forskjellige leger som etter allmenutdannelsen,velger å spesialisere seg på en spesiell type sykdom.

En psykiater har spesialisert seg på kun å helbrede sinnet.Det er veldig lenge siden han var "vanlig" lege og han er ikke registret som "fastlege" da han ikke i dag vet nok om hva som har skjedd innenfor somatiske sykdommer.

Det blir som å spørre en elektrikker om han ikke kan mure opp en mur for deg i hagen.

''Det blir som å spørre en elektrikker om han ikke kan mure opp en mur for deg i hagen.''

Nei, det blir som å spørre en elektroingeniør om han vil trekke ledningene til det elektriske anlegget i et hus.

Skrevet

''Det blir som å spørre en elektrikker om han ikke kan mure opp en mur for deg i hagen.''

Nei, det blir som å spørre en elektroingeniør om han vil trekke ledningene til det elektriske anlegget i et hus.

''Nei, det blir som å spørre en elektroingeniør om han vil trekke ledningene til det elektriske anlegget i et hus.''

En elektroingeniør har faktisk lov til å legge opp ledninger i sitt eget hus. :o) Det sitter en ved siden av meg her og han sier at det er sånn og det har jeg hørt fra flere med samme utdannelse også.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

''Nei, det blir som å spørre en elektroingeniør om han vil trekke ledningene til det elektriske anlegget i et hus.''

En elektroingeniør har faktisk lov til å legge opp ledninger i sitt eget hus. :o) Det sitter en ved siden av meg her og han sier at det er sånn og det har jeg hørt fra flere med samme utdannelse også.

Men en psykiater har også lov til å starte opp allmennpraksis...

Gjest ærntesekkersjø
Skrevet

Njaei, må de ikke ha tatt et eller annet sånn lite kurs eller test eller noe slikt i tillegg?

Det kan hende jeg husker forferdelig feil, men jeg begynte en gang på en slik elektroingeniørutdannelse, og da var det mange som ville ta denne lille prøven eller hva det nå var (som ikke var en del av utdannelsen, men som man kunne ta med en slik utdannelse) som gjorde at de hadde lov til å legge opp slike ledninger og slikt.

Men det er latså mulig jeg husker feil.

Skrevet

Det er aldri dumt å spørre, og heller ikke dumt å gi uttrykk for det ønsket. Men psykiateren din kan ikke bli fastlegen din.

Han er ingen allmennpraktiker ( om mulig har han vært det tidligere) men da må han holde seg oppdatert på feltet. Det skal en del til for en lege å skulle holde seg oppdatert på to fagfelt.

Og hvis han nå skulle fungert som fastlege så er jeg redd for at alt det somatiske og psykiske skulle smelte helt sammen så du ikke så psykiateren din i alt dette. En lege som skal ordne med alt har heller ikke tid til å gå i dybden. Jeg har en svært dyktig og effektiv fastlege . Men trenger jeg en dypere samtale så oppsøker jeg noen andre. Så mye tid har ikke min fastlege, og hvis han hadde så mye tid så ville det ta kjempelang tid å få en time hos han.

Så bruk heller timene hos psykiateren din til det psykiske, jeg tror det blir det beste :)

Skrevet

Njaei, må de ikke ha tatt et eller annet sånn lite kurs eller test eller noe slikt i tillegg?

Det kan hende jeg husker forferdelig feil, men jeg begynte en gang på en slik elektroingeniørutdannelse, og da var det mange som ville ta denne lille prøven eller hva det nå var (som ikke var en del av utdannelsen, men som man kunne ta med en slik utdannelse) som gjorde at de hadde lov til å legge opp slike ledninger og slikt.

Men det er latså mulig jeg husker feil.

''Njaei, må de ikke ha tatt et eller annet sånn lite kurs eller test eller noe slikt i tillegg?''

Aner ikke om han har tatt noen kurs eller noe ekstra for å få lov, alt jeg vet er at han har lov til å legge opp hjemme hos seg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...