Gjest sameier Skrevet 1. juni 2011 Skrevet 1. juni 2011 Gjelder årlig møte for alle sameierene her vi bor (generalforsamling). 1) Er det vanlig eller ikke vanlig, at man på forhånd (sammen med innkallingen) får en liste over valgkomiteens forslag til styre? Eller er det vanlig at man får denne på selve møtet, når man skal til å velge? Sistnevnte blir det hvert år sagt at er "vanlig", men flere av oss ønsker denne i hende før møtet slik at vi evt kan tenke ut alternativer, dette har vi sagt fra om i flere år. 2) Er det vanlig eller ikke vanlig, i et referat fra et slikt årsmøte, at det står noen momenter fra debatten? Eller står det kun de ulike forslagene slik de kom inn, med "Vedtat" eller "Ikke vedtatt"? Dermed kommer heller ikke debatt som i punkt 1 med i referatet, og blir glemt til neste gang. 0 Siter
petter smart Skrevet 1. juni 2011 Skrevet 1. juni 2011 Hva som er vanlig kan jeg ikke uttale meg om. Men i utgangspunktet skal alle som stiller til valg stå oppført i innkallingen. Selv om en kan foreslå andre kandidater på møtet. Det er ikke vanlig å notere ned alt det har vært debatt om, kun de "kalde fakta". 0 Siter
laban Skrevet 1. juni 2011 Skrevet 1. juni 2011 1. Saken (valget) skal stå i papirene som deles ut på forhånd. Det er lovbestemt at innkallingen med frister for saker osv., skal sendes en viss tid i forveien. Men det er normalt at valgkomiteen ikke har kandidatene klare så lenge i forveien. Har man kandidater eller er villig selv, henvender man seg til valgkomiteen (evt. til styret for å få vite hvem som sitter i den). Man venter ikke til komiteen omsider har fått nok villige for deretter å vurdere om man er misfornøyd. (Altså - dette står ikke i loven, det er hva jeg oppfatter som normalt.) 2. Her kan det vel variere litt, det kan være både nytteløst og tidkrevende å referere timelange debatter eller kritikk som noen bare MÅ komme med utenom dagsorden. Det er ikke unaturlig om referenten holder seg til vedtakene eller oppsummerer kort noen hovedpunkter for og imot, hvis det har vært en lang diskusjon. Det er uansett vedtakene som er forpliktende, ikke kritikk eller forslag noen kommer med på møtet. Hvis poenget er å få valgkomiteen til å jobbe annerledes, kan man sikkert melde seg til å sitte i den. Evt. foreslå å ta med noe om dette i vedtektene, altså fremme det som sak. 0 Siter
Gjest sameier Skrevet 1. juni 2011 Skrevet 1. juni 2011 Hva som er vanlig kan jeg ikke uttale meg om. Men i utgangspunktet skal alle som stiller til valg stå oppført i innkallingen. Selv om en kan foreslå andre kandidater på møtet. Det er ikke vanlig å notere ned alt det har vært debatt om, kun de "kalde fakta". Takk for svar. Har du noen regler/lover å vise til når det gjelder at de som stiller til valg skal være nevnt i innkallingen? Jeg blir ikke hørt når jeg tar det opp.... 0 Siter
frosken Skrevet 1. juni 2011 Skrevet 1. juni 2011 Hva som er vanlig kan jeg ikke uttale meg om. Men i utgangspunktet skal alle som stiller til valg stå oppført i innkallingen. Selv om en kan foreslå andre kandidater på møtet. Det er ikke vanlig å notere ned alt det har vært debatt om, kun de "kalde fakta". ''Men i utgangspunktet skal alle som stiller til valg stå oppført i innkallingen'' Dette har ikke blitt praktisert i de boligsameiene jeg har vært med i. Vi har kun oppgitt hvilke posisjoner som står på valg, og så har kandidatene blitt presentert på møtet. Ofte har vi i forbindelse med innkallingen også oppfordret interesserte kandidater til å ta kontakt med styret. I små og mellomstore sameier er det ikke nødvendigvis noen valgkomite; hos oss var det sittende styre som forsøkte å få nye kandidater til å stille. Jeg synes det er en fordel om også kandidatene presenteres i forbindelse med innkallingen, men tror ikke det praktiseres på langt nær alle steder. 0 Siter
petter smart Skrevet 1. juni 2011 Skrevet 1. juni 2011 Takk for svar. Har du noen regler/lover å vise til når det gjelder at de som stiller til valg skal være nevnt i innkallingen? Jeg blir ikke hørt når jeg tar det opp.... http://www.lovdata.no/all/hl-19970523-031.html#map006 Men det står ikke direkte at de som er på valg skal listes i innkallingen. 0 Siter
petter smart Skrevet 1. juni 2011 Skrevet 1. juni 2011 ''Men i utgangspunktet skal alle som stiller til valg stå oppført i innkallingen'' Dette har ikke blitt praktisert i de boligsameiene jeg har vært med i. Vi har kun oppgitt hvilke posisjoner som står på valg, og så har kandidatene blitt presentert på møtet. Ofte har vi i forbindelse med innkallingen også oppfordret interesserte kandidater til å ta kontakt med styret. I små og mellomstore sameier er det ikke nødvendigvis noen valgkomite; hos oss var det sittende styre som forsøkte å få nye kandidater til å stille. Jeg synes det er en fordel om også kandidatene presenteres i forbindelse med innkallingen, men tror ikke det praktiseres på langt nær alle steder. Jeg er vant til det, men ser at loven ikke sier noe om det. Ofte kan det kanskje være vanskelig å vite alle som stiller til valg såpass lenge før selve møtet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.