Gå til innhold

Hjernen min er så rar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har jeg kjent før også i perioder. Akkurat som om hjernen min er stekt? Det prikker i hodet, akkurat som om den rører på seg?

Det er helst når jeg begynner å bli litt hyper jeg får det sånn. Kan det ha sammenheng med bipolar sykdom? Noen flere som kjenner dette? Jeg greier ikke helt å forklare hvordan det kjennes. Det er ikke ubehagelig.

I tillegg slår fargene om rett som det er. Alt blir liksom så klart og framtredende. Alt blir også skarpere, veldig skarpe, litt røde, farger på alt rundt meg. Når jeg får det sånn blir jeg rett og slett sittende og se meg rundt. Jeg har litt vanskelig for å tro det jeg virkelig ser. Alt blir veldig vakkert og jeg skjønner mere av verden.

Hva er dette for noe? Blir nesten litt skremt...

Skrevet

Jeg håper ikke du blir sittende å se for mye på disse fargene men stoler på egen erfaring og går aktivt igang med forebygging.

Skrevet

Hvilken sopp har du røyka? ;-)

Jeg røyker ikke i det hele tatt, verken det ene eller det andre :-). Jeg spiser noen ganger sopp, men kan ikke skjønne at det skal ha noe med saken gjøre?

Skrevet

Jeg håper ikke du blir sittende å se for mye på disse fargene men stoler på egen erfaring og går aktivt igang med forebygging.

Neida, jeg bare konstaterer at det er sånn. Jeg tar medisiner for å få sove og prøver å ikke bli for aktiv. Dette er jo rart da likevel, føler meg ikke helt i "vater".

Gjest Svarttrost
Skrevet

Dette med farger og sånt har jeg hørt bipolare si før.

Selv blir jeg litt ørn (ikke trost!), jeg har full kontroll, fullt overblikk, og kan handle på et øyeblikk.

O la la

Skrevet

Dette med farger og sånt har jeg hørt bipolare si før.

Selv blir jeg litt ørn (ikke trost!), jeg har full kontroll, fullt overblikk, og kan handle på et øyeblikk.

O la la

:-). Problemet mitt er at jeg pleier å bli slik om sommeren. Det kan gå over måneder hvor jeg blir høyere etter hvert. Så lander jeg som regel i en blandet tilstand hvor jeg blir veldig syk. Så jeg må nok prøve å roe ned dette.

Ellers er dette jo en vanvittig god tilstand. Konstant beruset uten rusmidler :). Jeg også ser ting veldig klart, husene kommer liksom fram fra terrenget og menneskene er mye hyggeligere enn de har vært på lenge. Jeg er vel overhyggelig akkurat nå og veeeldig morsom :)

Gjest Svarttrost
Skrevet

:-). Problemet mitt er at jeg pleier å bli slik om sommeren. Det kan gå over måneder hvor jeg blir høyere etter hvert. Så lander jeg som regel i en blandet tilstand hvor jeg blir veldig syk. Så jeg må nok prøve å roe ned dette.

Ellers er dette jo en vanvittig god tilstand. Konstant beruset uten rusmidler :). Jeg også ser ting veldig klart, husene kommer liksom fram fra terrenget og menneskene er mye hyggeligere enn de har vært på lenge. Jeg er vel overhyggelig akkurat nå og veeeldig morsom :)

Du sier selv at du bør roe ned, og det høres ut som en god ide. Det kan være deilig når det står på, men prisen er uhyggelig.

Har du forsøkt å skjerme deg selv fra mest mulig inntrykk?

Skrevet

Du sier selv at du bør roe ned, og det høres ut som en god ide. Det kan være deilig når det står på, men prisen er uhyggelig.

Har du forsøkt å skjerme deg selv fra mest mulig inntrykk?

Det er så mye mennesker rundt meg for tiden at jeg har null mulighet til å skjerme meg. Jeg er nødt til å stå på uansett til over helga. Har jo et håp om at dette gir seg litt av seg selv. Ellers må jeg vel kontakte noen etter helga. Takk for at du svarte :-)

Skrevet

Neida, jeg bare konstaterer at det er sånn. Jeg tar medisiner for å få sove og prøver å ikke bli for aktiv. Dette er jo rart da likevel, føler meg ikke helt i "vater".

Måtte bare forsikre meg :-)

Kan det tenkes at i denne fasen, hvor du mest sannsynlig er på vei til å bli hyper, er mer følsom? Tar inn mer?

Skrevet

Måtte bare forsikre meg :-)

Kan det tenkes at i denne fasen, hvor du mest sannsynlig er på vei til å bli hyper, er mer følsom? Tar inn mer?

Ja, jeg tar inn veldig mye mere. Hører lyder, akkurat nå en fugl som irriterer meg. Det skjer ikke til vanlig nei.

Jeg bruker AD nå, lurer på om denne kanskje skulle vært fjernet... jaja, det kan vel uansett ikke du vite :). Takk for at du svarte meg :-)

Skrevet

Ja, jeg tar inn veldig mye mere. Hører lyder, akkurat nå en fugl som irriterer meg. Det skjer ikke til vanlig nei.

Jeg bruker AD nå, lurer på om denne kanskje skulle vært fjernet... jaja, det kan vel uansett ikke du vite :). Takk for at du svarte meg :-)

Jeg har hørt mennesker bruker samme type eksempler i de første sekundene av et panikkanfall, spes i forbindelse med farger og lyder. Det er som om alt blir veldig sterkt/intenst.

Skrevet

Jeg kjenner meg så godt igjen. Før jeg ble medisinert hadde jeg også vidunderlige farveopplevelser. Alt ble klarere og jeg elsket alle mennesker. Dessuten kommuniserte jeg med trær. Det var litt skummelt når de svarte.

Men du vet hva som kommer etterpå. Har du en psykolog eller psykiater du kan snakke med? Psykologen min mener at jeg bør skrive ned i detalj det jeg opplevde.

For ordens skyld; jeg er også bp og bruker bla AP. Etter at jeg begynte med det har jeg ikke hatt slike opplevelser igjen. Kanskje noe for deg, selv om det er en fantastisk opplevelse der og da?

Skrevet

Jeg kjenner meg så godt igjen. Før jeg ble medisinert hadde jeg også vidunderlige farveopplevelser. Alt ble klarere og jeg elsket alle mennesker. Dessuten kommuniserte jeg med trær. Det var litt skummelt når de svarte.

Men du vet hva som kommer etterpå. Har du en psykolog eller psykiater du kan snakke med? Psykologen min mener at jeg bør skrive ned i detalj det jeg opplevde.

For ordens skyld; jeg er også bp og bruker bla AP. Etter at jeg begynte med det har jeg ikke hatt slike opplevelser igjen. Kanskje noe for deg, selv om det er en fantastisk opplevelse der og da?

Forresten: ordentlig deilig å høre at andre også opplever sånne ting. Det er ikke akkurat noe man snakker med hvem som helst om. Og når man snakker om det er reaksjonen ofte et tomt blikk eller "heldiggrisen".

Skrevet

Heisann, så hyggelig å høre at det finnes andre som også er like "rare" ;-). Litt pussig det du skriver om trærne. Jeg også snakker med dem, ganske hyggelig med trær egentlig.

Nå har jeg også opplevd at trærne kan bli veldig sinte på meg og da er det jo ikke fullt så morsomt lengre.

Jeg bruker AP, men jeg bruker vel for lite. Takk for at du svarte meg :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...