Gå til innhold

tommelavhengighet hos voksen


Gjest tommelstor

Anbefalte innlegg

Gjest tommelstor

Jeg er en jente på 31 år som har en svært flau avhengighet. Jeg er fortsatt en tommelsuger. Jeg har vært det siden jeg var liten, bortsett fra ett opphold på ca 5 år etter jeg måtte ha tannregulering som 13 åring pga dette. Jeg suger ikke på tommelen, men jeg har den i munnen og det frembringer en trygghet og følelse av velvære som jeg er blitt avhengig av for å få sove om nettene av. Jeg har forsøkt å finne ut hvorfor jeg er så avhengig, og det eneste jeg kan finne ut av er at jeg fikk ganske lite kjærlighet som liten og at tommelen ble min trygghet og kos. Det er den fortsatt desverre. Når jeg er redd eller lei meg putter jeg raskt tommelen i munnen og koser meg dynen slik som små barn gjør og jeg roer meg og skyver bort problemene. Jeg er generelt en fryktelig engstelig person, jeg vet ikke hvorfor, men kanskje er det følelsen av å være alene. Jeg har lite og overfladisk kontakt med familien min og få venner. Jeg lever i ett forhold som ikke er bra og er livredd for å bli alene og miste det lille nettverket jeg har.Dette er selvfølgelig svært flaut og en hemmelighet jeg skjemms av.Det som er problemet også som følge av dette er at jeg ikke tør å gå til tannlegen fordi jeg er redd han eller hun skal se at jeg fortsatt har dette problemet. Er det slik at man kan se det i ganen min eller på tennene? Jeg suger som sagt ikke, men har den bare i munnen med leppene lukket rundt. Jeg har forsøkt å slutte flere ganger. Jeg har aldri hørt om voksne som gjør dette. Har du vært borti det før? Hilsen flau med tannlegeskrekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er ikke alene. Selv jente 31 med tommelen i munnen hver dag - alene foran tv eller i seng. God barndom, men sugen på noe å spise alltid... Oppegående og har mange venner, og dette er noe jeg fortrenger at skjer - helt til jeg leste tråden din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dumlebrass

Tannlegene ser det bare hvis det fører til skjev tannstilling. Det gjør det jo ofta når man suger. Hvis du ikke har tommelen slik inne, eller så lenge inne, at det har noen påvirkning på tannstillingen så kan ikke tannlegen se det på noe vis.

Selv klarte jeg heldigvis å slutte da jeg var sånn rundt 11 og hadde tannregulering. Har heldigvis ikke begynt igjen siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei: )

Slik jeg ser det så har du en u/vane. Folk har forskjellige strategier for å føle trygghet. jeg vet om noen som bruker langt mer drastiske metoder som selvskading, alkohol og dop for å dekke slike behov.

Hvis du blir rolig av denne tommelsuttingen så har du funnet noe som fungerer for deg, det må jo bedre enn alt annet folk bruker for å få ro i livet .Så jeg synes ikke du bør være flau, men forstår at det føles flaut å si det til andre. Å sutte på tommelen blir sett på som noe som hører til den tidlige barndommen. Hvis det skulle vise seg at det gir bra resultat for søvn og uro så synes jeg faktisk de kan prøve det ut på de psykiatrisk avdelingene også. NHD, hva med et pilotprosjekt på Levanger ? ;)

Finnes det noen andre forklaringer du kan bruke ovenfor tannlegen dersom h*n skulle påpeke det? De vet jo ikke nødvendigvis hva folk gjør når de sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...