Gå til innhold

mage og tarm problemer

Anbefalte innlegg

Gjest irritabeltarm
Skrevet

Jeg har sansynligvis irritabel tarm, sier legen. I det siste har jeg lagt om kostholdet blandt annet til glutenfritt fordi magen min reagerer så fryktelig på det. Jeg spiser ganske sundt og prøver å spise regelmessig. Den siste uken har jeg fått grønn avføring (noe jeg har lest er typisk irritabel tarm), men også lekker tarmen min. Jeg har bløt, grønn avføring hver gang jeg er på do og en natt så fikk jeg det i søvne.. (skal sies at jeg går på pencillin for øyeblikket pga kjevebetennelse) Jeg er veldig frustrert for legen min vil bare sende meg på koloskopi, noe jeg har angst for og jeg vil heller testes for inntoleranser eller ta røntgen (feks.) Har du noen tanker om hva som skjer?

Gjest Shira :o)
Skrevet

Grønn avføring kan også forårsakes av at tarmen ikke suger opp gallen.

Uansett får du aller best svar ved en coloscopi. Da taes biopsi og de ser mye. Ved røntgen vil de ikke få kartlagt det på samme måten, heller ikke tatt biopsier som kan gi svar eller utelukke ganske mye.

Du får beroligende ved coloscopi. Bare ta kontakt på forhånd, forklar at du gruer deg, og de vil finne en løsning med beroligende. Selv fikk jeg dormikum og kunne glatt tatt scopier igjen når som helst, for jeg husker ikke så mye.

Nå når du går på medisiner slår det ekstra inn på tarmen. Få i deg snille tarmbakterier, kjøpt tabletter enten på helsekost (dyre, men svært gode) eller på apoteket.

Mens du venter på henvisning til coloscopi kan du be fastlegen ta blodprøver for å se etter intoleranser.

Gjest irritabel tarm
Skrevet

går på idofrom. i dag prøvde jeg å spise kun ris og det gikk fint, men da jeg hadde spist pizza(med gluten) og kastet opp etterpå med smerter i høyre side av magen, og ble helt fin etterpå, noe som ikke tyder på omgangssyke!

har ikke fått utredet det nei, men en spesialist jeg gikk til sa at sansynligvis er det irritabel tarm, men for å sjekke om det er vits å gå videre med koloskopi sa han at jeg skulle sende inn en avføringsprøve(grunnet angst for sykehus og spesielt skopier, så inntil videre er det uaktuelt!)

Gjest Been there done that
Skrevet

Grønn avføring kan være tegn på alvorlige sykdommer. Jeg tenker da på bukspyttkjertel kreft, men da har man kanskje andre symptomer også. Ingen gleder seg til den undersøkelsen, men det går da utrolig greit. Man får bedøvelse og blir likeglad, i alle fall ble jeg det.

Jeg kan ellers anbefale fiberhusk mot løs mage. Søk evt opp lepicol.

Dersom du ikke tåler gluten kan du skrevet av dyrere mat på skatten. Det er viktig å ikke slutte med slik mat før de har tatt innvendige prøver, og du har fått en diagnose.

Så hopp i det.

Skrevet

går på idofrom. i dag prøvde jeg å spise kun ris og det gikk fint, men da jeg hadde spist pizza(med gluten) og kastet opp etterpå med smerter i høyre side av magen, og ble helt fin etterpå, noe som ikke tyder på omgangssyke!

har ikke fått utredet det nei, men en spesialist jeg gikk til sa at sansynligvis er det irritabel tarm, men for å sjekke om det er vits å gå videre med koloskopi sa han at jeg skulle sende inn en avføringsprøve(grunnet angst for sykehus og spesielt skopier, så inntil videre er det uaktuelt!)

Avføringsprøve er lurt, det kan gi svar eller utelukke en del, bl.a blod, betennelse.

Det kan være lurt å skrive matdagbok, da vil du se om det er kombinasjoner du ikke tåler, spesifikke ting osv.

Gjest irritabeltarm
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1307057417' post='4591476]

Avføringsprøve er lurt, det kan gi svar eller utelukke en del, bl.a blod, betennelse.

Det kan være lurt å skrive matdagbok, da vil du se om det er kombinasjoner du ikke tåler, spesifikke ting osv.

JA, shira. For som spesielisten sa; sannsynligvis er det ikke noe farlig men for å utelukke at man må gå videre med mer drastiske undersøkelser er det kun avføringsprøver som viser om det er blod og hvis det skulle være blod så er det jo sansynligvis en betennelse;)

Skrevet

JA, shira. For som spesielisten sa; sannsynligvis er det ikke noe farlig men for å utelukke at man må gå videre med mer drastiske undersøkelser er det kun avføringsprøver som viser om det er blod og hvis det skulle være blod så er det jo sansynligvis en betennelse;)

Tarmproblemer trenger ikke være farlig, men bør alltid sjekkes. Noen ganger skal det ikke så mye til for å bli bedre, problemet er å finne ut hva du evnt reagerer på, eller om det er noe annet.

Uansett så er det lurt med lege, slik du har gjort. Så får dere ta ett steg av gangen. Skulle du måtte ta coloscopi så er det beroligende å få. Si i fra, forklar at du er veldig redd, så kan de hjelpe deg ganske godt. Ikke gru deg allerede nå, men ta de andre prøvene først.

Lykke til! Håper du blir bedre. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...