Gå til innhold

Behandlingsfrekvens - dekningsgrad

Anbefalte innlegg

Bella Dotte
Skrevet

Jeg er så heldig at jeg har fått psykolog, tilogmed en som er både hyggelig og flink. Men jeg får timer bare hver 14. dag, og det er for sjelden for at det skal ha noen effekt, jeg trenger en samtale hver uke, nå i starten ihvertfall. Han får ikke gjort noe med det, sier han. Så da lurer jeg på om han har for mange pasienter, og hvorfor tar han inn for mange pasienter? En pasient kan jo bare ha en psykolog om gangen? Utledet av det, tenker jeg på om det er vanlig, og hva gjør det med statistikken at så og så mange personer er registrert som pasienter i psykiatrien, men i virkeligheten er underbehandlet? Og er han så "hyggelig og flink" når han ikke gir meg timer oftere når jeg sier jeg trenger det?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her kan jeg kun svare generelt. Ja, jeg mener du har et godt poeng.

Frekvensen i samtalebehandling kan sammenlignes med dosen av medisin. Er dosen for liten, hjelper det sjelden at behandligstiden er lang. Jeg mener det er klar dekning i litteraturen for å si at langt flere psykoterapier bør være langt mer intensive og dermed også kortere i tid.

Skrevet

Her kan jeg kun svare generelt. Ja, jeg mener du har et godt poeng.

Frekvensen i samtalebehandling kan sammenlignes med dosen av medisin. Er dosen for liten, hjelper det sjelden at behandligstiden er lang. Jeg mener det er klar dekning i litteraturen for å si at langt flere psykoterapier bør være langt mer intensive og dermed også kortere i tid.

'' Jeg mener det er klar dekning i litteraturen for å si at langt flere psykoterapier bør være langt mer intensive og dermed også kortere i tid.''

Men vet terapeuten på forhånd hvor lang tid en psykoterapi kan ta? Bør terapeuten ta inn flere pasienter som får et halvveis tilbud enn å satse på noen som får noe intensivt?

Er det halvveis tilbud bedre enn ikke noe tilbud?

Bella Dotte
Skrevet

'' Jeg mener det er klar dekning i litteraturen for å si at langt flere psykoterapier bør være langt mer intensive og dermed også kortere i tid.''

Men vet terapeuten på forhånd hvor lang tid en psykoterapi kan ta? Bør terapeuten ta inn flere pasienter som får et halvveis tilbud enn å satse på noen som får noe intensivt?

Er det halvveis tilbud bedre enn ikke noe tilbud?

Ikke sant, Spenol. Pussig nok kaller han seg "Spesialist i klinisk psykologi med intensiv psykoterapi".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...