Madelenemie Skrevet 3. juni 2011 Skrevet 3. juni 2011 Hei! Jeg var på barnehabiliteringen nå og der sa damen til meg at jeg må si hei når jeg tar telefonen. Jeg sa jeg sier ikke hei før jeg vet hvem det er. Hun kom med masse eksempler på at dette er feil. Min mann fikk liksom medhold i at jeg må si hei, vanligvis holder jeg telefonen til jeg hører hvilken stemme som kommer ut. Er det en ukjent stemme legger jeg telefonen bort. Da jeg ikke har lyst til å snakke med fremmede mennesker uten å vite hva saken gjelder. Problemet oppstår bare når jeg ikke vet hvem som ringer, men saken er den at jeg syns de som ringer kan si hei når jeg tar telefonen. Nå som jeg vet at jeg må kaste meg ut i det og si hei når jeg ikke vet hvem som ringer så skal jeg aldri ta telefonen mer når jeg ikke kjenner nummeret. Jeg liker svært dårlig telefoner, men det hender jeg tar den og bør ta den. Da jeg hadde en sosial historie rundt å ta telefonen gikk det bedre, men jeg kan jo ikke ha sosiale historier for alt i livet, det blir så slitsomt og komplisert og jeg trenger jo så mange lapper for ting blir ikke automatisert føler jeg. Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor ikke mennesker som ringer ikke kan si hei og gi seg til kjenne først. 0 Siter
Helmi Skrevet 3. juni 2011 Skrevet 3. juni 2011 Det vanlige er jo at den som svarer på en telefon, sier noe først. Navnet sitt eller hallo eller noe annet. Vanlig "telefonetikette", det. 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 3. juni 2011 Skrevet 3. juni 2011 Det vanlige er jo at den som svarer på en telefon, sier noe først. Navnet sitt eller hallo eller noe annet. Vanlig "telefonetikette", det. ja, enig i det. 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 3. juni 2011 Skrevet 3. juni 2011 ja, vanlig å si hei eller hallo eller navnet sitt når man tar telefonen. Da signaliserer man at man har tatt telefonen og den andre kan begynne å prate. Når det er selgere og jeg overhodet ikke har lyst å prate, så sier jeg det ikke er interessert eller at det ikke passer snakke i dag. De pleier si at det er helt ok- og så legger vi begge på. 0 Siter
Kalevaala Skrevet 3. juni 2011 Skrevet 3. juni 2011 Hva slags telefon har du? Jeg har en Android-telefon og ingen fasttelefon hjemme. Det var en stor lettelse for meg å få en slik telefon, for jeg liker heller ikke å måtte snakke i telefonen med folk jeg ikke kjenner godt. Dette er ting som gjorde det enklere: Telefonen er bare min - dvs. at når den ringer er det til meg. Jeg trenger ikke å tørrprate med noen som egentlig skulle til kjæresten eller til sønnen min. De har sine egne telefoner. Det står på displayet hvem som ringer. Jeg kan velge å ta den om jeg har lyst, eller la være. Om den som ringer ikke er registrert i telefonlisten min, slår den opp på gule sider og finner det ut. Noen ganger virker ikke det, for noen er ikke registrert i telefonkatalogen. Da lar jeg være å ta den, og forsøker å finne ut hvem det var via internett. Om jeg ikke finner det ut, lar jeg bare være å ringe tilbake. Hvis jeg skulle komme i en situasjon hvor jeg ønsker å unngå telefoner eller SMS fra en bestemt person, kan telefonen programmeres til å ikke ringe/vise SMS fra det nummeret. Det har jeg ikke hatt behov for, men husker at noen her en gang trengte det. Det ville kanskje være lettere for deg å si "Hei" når du tar telefonen om du alltid visste hvem som er i den andre enden? 0 Siter
Madelenemie Skrevet 3. juni 2011 Forfatter Skrevet 3. juni 2011 Hva slags telefon har du? Jeg har en Android-telefon og ingen fasttelefon hjemme. Det var en stor lettelse for meg å få en slik telefon, for jeg liker heller ikke å måtte snakke i telefonen med folk jeg ikke kjenner godt. Dette er ting som gjorde det enklere: Telefonen er bare min - dvs. at når den ringer er det til meg. Jeg trenger ikke å tørrprate med noen som egentlig skulle til kjæresten eller til sønnen min. De har sine egne telefoner. Det står på displayet hvem som ringer. Jeg kan velge å ta den om jeg har lyst, eller la være. Om den som ringer ikke er registrert i telefonlisten min, slår den opp på gule sider og finner det ut. Noen ganger virker ikke det, for noen er ikke registrert i telefonkatalogen. Da lar jeg være å ta den, og forsøker å finne ut hvem det var via internett. Om jeg ikke finner det ut, lar jeg bare være å ringe tilbake. Hvis jeg skulle komme i en situasjon hvor jeg ønsker å unngå telefoner eller SMS fra en bestemt person, kan telefonen programmeres til å ikke ringe/vise SMS fra det nummeret. Det har jeg ikke hatt behov for, men husker at noen her en gang trengte det. Det ville kanskje være lettere for deg å si "Hei" når du tar telefonen om du alltid visste hvem som er i den andre enden? Hei! Jeg har det omtrent som deg, men i tillegg har vi fasttelefon fordi dette bør man ha i tillegg. Min mobil gjør jeg med nøyaktig som deg, jeg har alle jeg kjenner i den registrert, eller jeg bruker gule sider, også kan min mann ta seg av sakene videre og de fleste andre ringer ikke meg da jeg sjelden orker å ta telefoner for jeg er jo alltid så opptatt med noe. Men så hender det at jeg vet det kan være noe viktig og da tar jeg telefonen, holder den rett ut i luften og venter til det kommer en lyd ut av den, er det en kjent lyd setter jeg den til øret, er det en ukjent lyd legger jeg telefonen et sted og holder meg for ørene da jeg ikke liker situasjonen. 0 Siter
Gjest Hulderen Skrevet 3. juni 2011 Skrevet 3. juni 2011 Hvis jeg ringte til noen, og de tok telefonen uten å si noe, ville jeg lurt veldig på hva som var galt. Det er bare små barn som oppfører seg på den måten. Jeg ville trodd det var en feil på telefonen og lagt på igjen. Hvis du ikke vil svare i telefonen, år du la være å ta den. Men da risikerer du selvsagt å å glipp av vikige beskjeder. Hva om noe har skjedd med et av barna dine? 0 Siter
jubalong70 Skrevet 3. juni 2011 Skrevet 3. juni 2011 Det er vanlig at den som svarer telefonen er den som først sier "hei" eller "hallo" eller "navnet mitt". Dette for at den som ringer vet at noen har tatt opp telefonen og er klar for en samtale. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 3. juni 2011 Forfatter Skrevet 3. juni 2011 Hvis jeg ringte til noen, og de tok telefonen uten å si noe, ville jeg lurt veldig på hva som var galt. Det er bare små barn som oppfører seg på den måten. Jeg ville trodd det var en feil på telefonen og lagt på igjen. Hvis du ikke vil svare i telefonen, år du la være å ta den. Men da risikerer du selvsagt å å glipp av vikige beskjeder. Hva om noe har skjedd med et av barna dine? Hei! derfor tenker jeg de bør si, "Hallo, hallo" sånn at jeg rekker å identifisere stemmen til vedkommende. Men som regel ringer alle min mann, og er det skolen ser jeg jo det hvis de ringer på min mobil. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 3. juni 2011 Forfatter Skrevet 3. juni 2011 Det er vanlig at den som svarer telefonen er den som først sier "hei" eller "hallo" eller "navnet mitt". Dette for at den som ringer vet at noen har tatt opp telefonen og er klar for en samtale. Hei! Jeg er imidlertid ikke klar for en samtale med noen. Spesielt ikke hvis jeg ikke vet hvem det er eller hva saken gjelder. Derfor er det fint om andre kunne si "Hallo" for jeg er god på å gjenkjenne stemmer. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 3. juni 2011 Skrevet 3. juni 2011 Hei! Jeg er imidlertid ikke klar for en samtale med noen. Spesielt ikke hvis jeg ikke vet hvem det er eller hva saken gjelder. Derfor er det fint om andre kunne si "Hallo" for jeg er god på å gjenkjenne stemmer. Det vet kanskje de fleste som kjenner deg, men ikke de som ikke kjenner deg. Da blir de gjerne litt forvirret når de blir møtt av stillhet. Kanskje du har tenkt over at noen av de som da sier noe høres litt nølende ut i stemmen? 0 Siter
Spenol(1) Skrevet 3. juni 2011 Skrevet 3. juni 2011 Men hvis du ringer noen du ikke kjenner, synes du det føles rett at du sier hei først når du hører at noen er i den andre enden? Personen som ringer deg fra barnehabiliteringen må vite om deg er deg eller mannen din som tar telefonen. Om noen andre skulle ta telefonen, feks barna eller om hun ringte feil så kan hun si ting til andre som andre ikke trenger å høre. Det blir som å banke på døra til noen og ikke vente til de åpner døra. Selv om døra er åpen så er det jeg som må åpne og slippe folk inn (hvis jeg ønsker at de skal komme inn da). om folk banker på så slipper jeg dem ikke inn om jeg ikke vet hvem de er. 0 Siter
Gjest Høstløv Skrevet 3. juni 2011 Skrevet 3. juni 2011 Det er helt vanlig folkeskikk å svare i telefonen når en løfter røret, ellers vet den som ringer opp ikke om det er noen der eller ei. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 3. juni 2011 Skrevet 3. juni 2011 Hei! derfor tenker jeg de bør si, "Hallo, hallo" sånn at jeg rekker å identifisere stemmen til vedkommende. Men som regel ringer alle min mann, og er det skolen ser jeg jo det hvis de ringer på min mobil. Det er jo veldig uvanlig at den man ringer til ikke sier Hallo når de tar telefonen - så hvis jeg ringer til noen og det bare slutter å ringe uten at noen sier noe i den andre enden, ville jeg jo ikke trodd at noen tok den. Og da ville jeg vel lagt på selv (og prøvd igjen). 0 Siter
Gjest Hulderen Skrevet 3. juni 2011 Skrevet 3. juni 2011 Hei! derfor tenker jeg de bør si, "Hallo, hallo" sånn at jeg rekker å identifisere stemmen til vedkommende. Men som regel ringer alle min mann, og er det skolen ser jeg jo det hvis de ringer på min mobil. Her tror jeg du bare må godta at det er sånn en telefon brukes. Den som tar telefonen svarer først. Den som ringer sier ikke noe før den andre har svart. Sånn er det bare. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 3. juni 2011 Forfatter Skrevet 3. juni 2011 Det vet kanskje de fleste som kjenner deg, men ikke de som ikke kjenner deg. Da blir de gjerne litt forvirret når de blir møtt av stillhet. Kanskje du har tenkt over at noen av de som da sier noe høres litt nølende ut i stemmen? Hei! Hva mente du med dette: Kanskje du har tenkt over at noen av de som da sier noe høres litt nølende ut i stemmen? 0 Siter
Madelenemie Skrevet 3. juni 2011 Forfatter Skrevet 3. juni 2011 Men hvis du ringer noen du ikke kjenner, synes du det føles rett at du sier hei først når du hører at noen er i den andre enden? Personen som ringer deg fra barnehabiliteringen må vite om deg er deg eller mannen din som tar telefonen. Om noen andre skulle ta telefonen, feks barna eller om hun ringte feil så kan hun si ting til andre som andre ikke trenger å høre. Det blir som å banke på døra til noen og ikke vente til de åpner døra. Selv om døra er åpen så er det jeg som må åpne og slippe folk inn (hvis jeg ønsker at de skal komme inn da). om folk banker på så slipper jeg dem ikke inn om jeg ikke vet hvem de er. Hei! Jeg må tenke. Jeg tror ikke jeg har ringt noen jeg ikke kjenner, hvorfor skulle jeg det? Jeg skal tenke litt på om jeg husker noen situasjoner. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 3. juni 2011 Forfatter Skrevet 3. juni 2011 Det er helt vanlig folkeskikk å svare i telefonen når en løfter røret, ellers vet den som ringer opp ikke om det er noen der eller ei. Hei! Ja men det er mulig det har å gjøre med at jeg ikke liker å bli avbrutt av telefoner også prøver jeg å være flink i vertfall å løfte av røret og da venter jeg på at noen skal si noe. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 3. juni 2011 Forfatter Skrevet 3. juni 2011 Det er jo veldig uvanlig at den man ringer til ikke sier Hallo når de tar telefonen - så hvis jeg ringer til noen og det bare slutter å ringe uten at noen sier noe i den andre enden, ville jeg jo ikke trodd at noen tok den. Og da ville jeg vel lagt på selv (og prøvd igjen). Hei! Svarer ingen så legger jeg bare telefonen vekk. Mens jeg kanskje ringer min mann og sier at noen ringte, men de sa ikke hvem de var. Jeg skjønner poenget, men jeg liker ikke telefonringing også prøver jeg å være flink å ta telefonen når jeg ikke vet hvem det er og da syns jeg liksom andre bør si "Hallo". Da ville jeg også sagt hallo, men jeg liker ikke telefoner. 0 Siter
Spenol(1) Skrevet 3. juni 2011 Skrevet 3. juni 2011 Hei! Jeg må tenke. Jeg tror ikke jeg har ringt noen jeg ikke kjenner, hvorfor skulle jeg det? Jeg skal tenke litt på om jeg husker noen situasjoner. Men har du ikke ringt andre instanser som feks skole, tannlegen, BUP elektriker osv, folk du ringer fordi du har en beskjed eller noe annet må meddele, ikke for å koseprate. Det kan jo være at du må bestille eller avbestille en time hos legen, hva gjør du da? Jeg svarer alltid noe når folk ringer. Men hvis de ringer fra et ukjent nr så sier jeg som regel, " ja det er spenol". Da sparer jeg litt tid hvis de lurer på om de har kommet frem til riktig person. Om jeg ser er at det er venner/familie som ringer, så svarer jeg som regel "hallo". Jeg sier det så de vet at nå er jeg klar til å prate. Om jeg har lyst til å prate med en gang så er det jo dumt om jeg begynner å prate før de har mobilen på øret. Moren min er ofte ute på tur, eller er på jobb. Hvis jeg ringer når hun er på jobb så må hun ha litt tid på seg til å legge fra seg sakene før hun kan prate. Da hører jeg at jeg kommer frem på mobilen ,men det kan ta noen ekstra sekunder før jeg har henne på øret. Det er dumt å begynne å prate før det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.