Gå til innhold

andre må snakke først!

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna
Skrevet

"Jeg skjønner ikke en dritt"

"Drittdag!"

"Drit i det!"

...osv.... har vel blitt mer eller mindre en del av språket. Tror de fleste er vant til slike uttrykk nå, men jeg hadde sikkert ikke brukt disse uttrykkene overfor hvem som helst ;)

Jeg bruker ikke slike uttrykk i det hele tatt. Det er ikke vanlig i min omgangkrets- så jeg hører ikke slike uttrykk ofte heller.

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

24

• jubalong70

4

• PieLill

3

• tzatziki1365380058

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli
Skrevet

Jeg bruker ikke slike uttrykk i det hele tatt. Det er ikke vanlig i min omgangkrets- så jeg hører ikke slike uttrykk ofte heller.

Jeg har en tenåringsdatter hjemme, og er nok litt vant til lignende uttrykk ;)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

He-he.

Har også tenåringer i hus- og de bruker mange "ikke-aksepterte-ord". Glemte det i farta! ;-)

Gjest togli
Skrevet

He-he.

Har også tenåringer i hus- og de bruker mange "ikke-aksepterte-ord". Glemte det i farta! ;-)

;-)

Gjest Modern77
Skrevet

Når noen ringer til en og en løfter røret er det vanlig at den som løfter røret sier

hallo eller noe. Mange pleier å presentere seg så den som ringer vet at de har kommet riktig. Jeg liker best å si hallo, i tilfelle det er en galning så er det greit å ikke bekrefte at han har kommet dit han ville...

Min bror pleier å si: "hansen vær så god"....

En slik åpningsreplikk er bra.

Jobber man et sted og tar telefonen der er det vanlig å presentere virksomheten,

f.eks. "Du har kommet til Esso, hva kan jeg hjelpe deg med"?

Veldig greit for den som ringer å høre at de har kommet rett.

Du kan jo tenke deg selv om du ringer noen og vedkommende ikke sier noe...

Da tror du kanskje det er noe feil på linja??

Når noen ringer hjem til meg sier jeg "hallo",

da svarer den andre tilbake, for eksempel "hei, det er Laila som ringer! bla bla bla..." Så er praten i gang.

Hvis du er så redd for hvem som ringer bør du få deg nummervisning.

Lagre numrene til de du kjenner så du ser hvem det er med en gang.

Telefonselgere pleier ofte å ringe fra skjult nummer.

Men slapp av, det er helt normalt å si hei eller hallo når man svarer på telefonen.

Noe annet virker bare rart.

NÅ har jeg fått med meg at du har aspergers og hva jeg har forstått ut fra det er det vanlig å forstå de vanlige sosiale normene.

Men dette er helt vanlig og logisk, den som ringer må høre at det er noen i den andre enden - og ikke minst at de har kommet til rett telefonnummer.

trollemor;o)
Skrevet

Når jeg ringer noen så forventer jeg et hallo, et hei elle at vedkommende sier navnet sitt før jeg begynner å snakke. Det er HELT normalt og din psykiater og din mann har helt rett. (igjen)

Annonse

Madelenemie
Skrevet

"Jeg skjønner ikke en dritt"

"Drittdag!"

"Drit i det!"

...osv.... har vel blitt mer eller mindre en del av språket. Tror de fleste er vant til slike uttrykk nå, men jeg hadde sikkert ikke brukt disse uttrykkene overfor hvem som helst ;)

Hei!

Jeg snakker aldri slik.

Jeg syns det høres merkelig ut å snakke slik.

Jeg reagerer når mennesker gjør det, jeg venner meg ikke til slike måter å formulere eller uttrykke seg på.

Madelenemie
Skrevet

Når noen ringer til en og en løfter røret er det vanlig at den som løfter røret sier

hallo eller noe. Mange pleier å presentere seg så den som ringer vet at de har kommet riktig. Jeg liker best å si hallo, i tilfelle det er en galning så er det greit å ikke bekrefte at han har kommet dit han ville...

Min bror pleier å si: "hansen vær så god"....

En slik åpningsreplikk er bra.

Jobber man et sted og tar telefonen der er det vanlig å presentere virksomheten,

f.eks. "Du har kommet til Esso, hva kan jeg hjelpe deg med"?

Veldig greit for den som ringer å høre at de har kommet rett.

Du kan jo tenke deg selv om du ringer noen og vedkommende ikke sier noe...

Da tror du kanskje det er noe feil på linja??

Når noen ringer hjem til meg sier jeg "hallo",

da svarer den andre tilbake, for eksempel "hei, det er Laila som ringer! bla bla bla..." Så er praten i gang.

Hvis du er så redd for hvem som ringer bør du få deg nummervisning.

Lagre numrene til de du kjenner så du ser hvem det er med en gang.

Telefonselgere pleier ofte å ringe fra skjult nummer.

Men slapp av, det er helt normalt å si hei eller hallo når man svarer på telefonen.

Noe annet virker bare rart.

NÅ har jeg fått med meg at du har aspergers og hva jeg har forstått ut fra det er det vanlig å forstå de vanlige sosiale normene.

Men dette er helt vanlig og logisk, den som ringer må høre at det er noen i den andre enden - og ikke minst at de har kommet til rett telefonnummer.

Hei!

Ja jeg tenker på dette nå.

Så takk. Hvor vidt jeg er enig får tiden vise,jeg må jo teste dette ut selv.

Til opplysning, tok jeg telefonen i går og sa mitt etternavn, eller jeg sa "God dag det er hos ....", jeg ble helt rar inni meg av lykke for å slik med en gang og mens jeg skrev her inne få praktisert dette. Det gikk fint også, det var ingen som skulle snakke med meg så jeg trengte bare hente rett person.

Madelenemie
Skrevet

Når jeg ringer noen så forventer jeg et hallo, et hei elle at vedkommende sier navnet sitt før jeg begynner å snakke. Det er HELT normalt og din psykiater og din mann har helt rett. (igjen)

Hei!

Det var på barnehabiliteringen og ikke min psykiater som uttalte seg om dette, men min psykiater har før ved en tidligere anledning uttalt seg.

Jeg prøvde det ut i går jeg sa, "God dag det er hos...." det gikk fint, men jeg ble ganske glad, så glad at det kilte i kinnene sånn du vet det gjør når man blir begeistret. heldigvis trengte jeg bare å hente rett person, det var alt. Jeg håper flere leser og får med seg dette, for nå håper jeg telefonen ringer i dag også slik at jeg får prøvd dette en gang til.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Hei!

Det var på barnehabiliteringen og ikke min psykiater som uttalte seg om dette, men min psykiater har før ved en tidligere anledning uttalt seg.

Jeg prøvde det ut i går jeg sa, "God dag det er hos...." det gikk fint, men jeg ble ganske glad, så glad at det kilte i kinnene sånn du vet det gjør når man blir begeistret. heldigvis trengte jeg bare å hente rett person, det var alt. Jeg håper flere leser og får med seg dette, for nå håper jeg telefonen ringer i dag også slik at jeg får prøvd dette en gang til.

Så bra!!

Flott det du gjorde!

Madelenemie
Skrevet

Så bra!!

Flott det du gjorde!

:):):)

Skrevet

Hei!

Jeg skjønner hva du mener, men det er også uhøflig og bruke ord som dritt.

Forresten har jeg vel ikke så store barn at de søker på jobb!

Men jeg skal tenke på det du skriver selv om du bruker ord som er litt på kanten.

Beklager bruken av ordet 'dritt'.

Skal finne et bedre uttrykk ved en annen anledning.

mvh

trollemor;o)
Skrevet

Hei!

Så flott! Det er alltid verst første gangen vet du;o)

Annonse

Madelenemie
Skrevet

Beklager bruken av ordet 'dritt'.

Skal finne et bedre uttrykk ved en annen anledning.

mvh

:)

Du er hyggelig :)

Madelenemie
Skrevet

Så flott! Det er alltid verst første gangen vet du;o)

:)

Ja

Takk for at du/dere var så tydelige på hvorfor man MÅ si hallo og konsekvenser ved å ikke si hallo osv...

Dere er snille mot meg, takk.

Skrevet

Hei!

Jeg snakker aldri slik.

Jeg reagerer når mennesker gjør det, jeg venner meg ikke til slike måter å formulere eller uttrykke seg på.

''Jeg snakker aldri slik.

Jeg reagerer når mennesker gjør det, jeg venner meg ikke til slike måter å formulere eller uttrykke seg på.''

Helt enig. Jeg observerer at det blir mer og mer vanlig å bruke disse ordene, men klarer ikke å venne meg til det. Når voksne mennesker snakker slik blir jeg alltid litt overrasket.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Ingen av mine barn banner eller buker slike ord, hvis de sier a-endelser minner jeg dem om at de må gjøre et bevist valg.

De må egentlig bruke a-endelser hvis de vil, men jeg syns man da bør være konsekvent og jeg foretrekker en-endelser.

Min sønn har meldt seg inn i riksmålsforbundet da han ikke liker utglidningene i dialekten vår.

Tanken om samnorsk førte jo til et bokmål der mye er tillatt, egentlig greit nok, men det er fint med de om holder fast ved det opprinnelige i målspørsmål.

Jeg snakket svært konservativt før, nå snakker jeg slik andre gjør, da jeg har forstått at man skiller seg veldig ut ved å si efter og nu og spesielt når man tilhører min generasjon, men hadde det ikke vekket oppsikt ville jeg brukt efter og nu da jeg syns dette mer samsvarer med min personlighet. Men det er liksom bare de eldre som for tiden har lov til å bruke efter og nu uten å vekke oppsikt, og jeg vil ikke vekke oppsikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...