Gå til innhold

Kan et etternavn bli mer komplisert enn dette?

Anbefalte innlegg

jeg leser en bacheloroppgave som handler om den relative alderseffekten og talentutvelgelse i fotball.

Det blir referert til en (forsker?) som heter Csikszentmialyi

Navnet er som et eneste langt kid-nummer. Jeg måtte dele opp navnet i småbiter for å skrive det korrekt.

Kan dere måle dere med Csikszentmialyi ?

Fortsetter under...

Jeg har en venninne med 8 navn, som er en blanding av kinesiske og spanske navn i en komplisert formasjon.

Jeg har også venner fra Sri Lanka, som har navn som får det der til å se ut som en forkortelse! De har alvorlig lange navn.

Og når vi snakker om lange navn: Bangkoks navn er: Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Yuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Phiman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit (กรุงเทพ มหานคร อมรรัตนโกสินทร์ มหินทรายุทธยา มหาดิลกภพ นพรัตนราชธานีบุรีรมย์ อุดมราชนิเวศน์มหาสถาน อมรพิมานอวตารสถิต สักกะทัตติยะวิษณุกรรมประสิทธิ์).

Det burde holde?

Med vennlig hilsen

Selv ikke jeg, med 6 navn kan måle meg med det ;)

Navnet ble bare nevnt én gang gjennom oppgaven og var ikke med på litteraturlista. Kanskje han ikke orket bryderiet?;)

Jeg har lest en bok av en forfatter som heter Helena von Zweibergk. Det tok lang tid før jeg lærte meg å stave navnet. En må kunne navnet for å google etter litteratur ;)

Annonse

Hmmmm..... jeg har et fornavn med 4 bokstaver og et etternavn med 4 bokstaver. Ganske enkelt, men unorskt, og dermed veldig vanskelig...

Men jeg tipper at det tar vesentlig kortere tid å stave etternavn og fornavn enn det tar for denne karen å oppgi navnet sitt over telefonen.

jeg har også et etternavn som skaper hodebry hos folk. Det er enkelt men folk vil gjerne slenge på noen ekstra bokstaver og stusser når navnet stopper der de helst vil fortsette. Men da tar jeg utgangspunkt i et vanlig norsk ord, for så å be dem putte på den ekstra bokstaven som skaper hodebry.

Men i dette håpløse navnet så er det ingenting som gir mening.Det er bare meningsløse konsonanter like lange som et kidnummer.

Kanskje i slekt med en kjent psykolog: Mihaly Cziksentmihaly. Jeg ser for meg at etternavnet er så vanskelig at forskjellige deler av slekta staver det på ulike måter. :)

jeg vet om en fyr i Norge som hadde et tilsvarende håpløst etternavn Han opplevde å få post hvor det bare sto c.......de ga opp rett og slett ;)

Jeg har en venninne med 8 navn, som er en blanding av kinesiske og spanske navn i en komplisert formasjon.

Jeg har også venner fra Sri Lanka, som har navn som får det der til å se ut som en forkortelse! De har alvorlig lange navn.

Og når vi snakker om lange navn: Bangkoks navn er: Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Yuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Phiman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit (กรุงเทพ มหานคร อมรรัตนโกสินทร์ มหินทรายุทธยา มหาดิลกภพ นพรัตนราชธานีบุรีรมย์ อุดมราชนิเวศน์มหาสถาน อมรพิมานอวตารสถิต สักกะทัตติยะวิษณุกรรมประสิทธิ์).

Det burde holde?

Med vennlig hilsen

Veldig spesielt med så mange tall og firkanttaster i et navn! ;-)

Annonse

Hehe, nei, og takk for det:) Kjenner noen tamiler som slår ham ned i støvlene da.

Tamiler har enormt lange navn.

Og så husker jeg hun som drev med rytmisk sportsgymnastikk, Schirin Zorriassateiny. Christina Vukicevic blir jo trivielt til sammenlikning.

Akkurat det navnet leste jeg i en bok for min 10-åring på senga i går også!

Jeg prøvde meg på å lese "C-ett-eller-annet jeg-ikke-klarer-å-uttale", men den gikk ikke nei, jeg måtte til pers med å lese meg gjennom hele navnet :-)

Kanskje det er sånn det føles for en person med alvorlig dysleksi? De må stave seg igjennom slike ord hver dag, og får vondt i øyene etterpå.

Jeg studerer russisk og må stave meg igjennom en del vanskelige ord, men da er det i hvertfall mulig å uttale ordene. Men her aner jeg ikke hvordan det blir uttalt.

Kanskje i slekt med en kjent psykolog: Mihaly Cziksentmihaly. Jeg ser for meg at etternavnet er så vanskelig at forskjellige deler av slekta staver det på ulike måter. :)

jeg som er veldig språkinteressert får ikke lyst til å lære ungarnsk med det første ;)

Jeg har vært borti noen utlendinger i forbindelse med jobben der jeg må stave en og en bokstav for å være sikker på at jeg skriver navnet deres riktig, men dette navnet du kommer med overgår selv dem! :-)

Ja det er jo greit å ha et slikt navn for å irritere folk og få dem til å føle seg dumme. ;) . En ulempe er jo at det blir dyrt å ringe instanser hvis de skal stave navnet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...