Gå til innhold

Holde seg for ørene!

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg holder meg for ørene når min mann lukeparkerer, dette kom frem nå på barnehabiliteringen. Dette betyr en ting fra min side, "jeg beskytter mine ører mot ulyder".

Damen på barnehabiliteringen var derimot enig med min mann at det betyr mye mer: Feks : "du er så dårlig til å kjøre bil at jeg må holde meg for ørene" osv...masse mer hadde hun eks på.

Jeg gjentok for min del betyr dette en ting, "Jeg beskytter mine ører mot ulyden", som kan komme og som har kommet når min mann lukeparkerer.

Det er bra min mann har så mange mennesker som er enig med han,men for min del betyr det slett ikke at min mann er dårlig til å kjøre bil, kanskje dårlig på å lukeparkere ja, men ikke kjøre.

Men der og da, holder jeg meg for ørene for jeg husker den lyden som kom en gang.

Jeg blir redd for å høre den igjen.

Hvis man holder seg for ørene når man er sammen med andre mennesker så er dette enten frekt eller et tegn på en autismespekterforstyrrelse sa damen videre.

Det er jammen mye man må tenke på. Da jeg gikk på plantasjen nå og kjøpte blomster stod det en gneldrehund utenfor, den bjeffet, jeg holdt meg for ørene da jeg passerte hunden selv om jeg tenkte på at nå tenker vel mennesker det som damen sa.

Det vil jeg jo ikke, men jeg må jo beskytte ørene mine for jeg får jo vondt!!

• Svar 150
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

27

• Madelenemie

27

• Sør

26

• Spenol(1)

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hehe,- nå ble jeg litt nysgjerrig på hvilke ulyder som kommer når mannen din lukeparkerer ;-) Banning eller krasj-lyder?

Eller, kanskje det er noe radar-lyder som nye, flotte biler har,- dette har jeg jo ikke erfaring med, da jeg bare har gamle biler :-)

Skrevet

Min første tanke er at den damen dere har snakket med på barnehabiliteringen overtolker disse handlingene, eller forklarer dem ut fra et NT-perspektiv. Hun har kanskje vanskelig for å tro at forklaringen kan være så "enkel".

Eller kanskje forsøkte hun bare å gi din mann litt støtte på at det kan oppleves slik for ham (at det er en indirekte kritikk av kjøreferdighetene hans)?

Vanskelig å tolke hva hun mener, men jeg har lest hva du har skrevet om din reaksjon på høye lyder før, og tror ikke at du mener noe annet enn å beskytte deg mot den lyden som gjorde så vondt.

Madelenemie
Skrevet

Hehe,- nå ble jeg litt nysgjerrig på hvilke ulyder som kommer når mannen din lukeparkerer ;-) Banning eller krasj-lyder?

Eller, kanskje det er noe radar-lyder som nye, flotte biler har,- dette har jeg jo ikke erfaring med, da jeg bare har gamle biler :-)

Hei!

Min mann kræsjer i ting.

Vi har en ny Land Cruiser 7 seter, Toyota, nå har den flere riper fordi min mann feilberegninger avstander selv om han har pipelyd i bilen. Pipelyden gjør meg ingenting, selv om jeg ville koblet den ut, men min mann liker den.

At min mann lager ripene vet jeg av erfaring samt at min datter kan si, "I dag kræsjet pappa i en søppelkasse" slik at selv om søppelkassen var av plast så ble det ripe i lakken. Det er ikke alltid min mann har villet innrømme ripene, men nå gjør han det, da det irriterer meg hvis han skjuler slike ting.

Jeg ser jo at han ikke kan lukeparkere, det er ingen hemmelighet, for når vi skal et sted må vi bytte plass når vi skal parkere hvis han kjører og han mener en luke er for liten. Men han hører ikke på meg, han vil kjøre inn med fronten i luker, selv kjører jeg frem og rygger inn, og finner ingen problemer med det, når man har speil.

En gang når jeg sa til min mann at dette går ikke, gjør sånn og han ikke hørte på meg, gikk jeg ut av bilen og inn i nærmeste butikk. Jeg orket ikke være vitne til hans klønethet og lydene jeg fryktet ville komme. Noen mennesker så vist dette og de trodde vist jeg var sur og kom min mann til hjelp. Dette fortalte min mann meg etter på når jeg kom ut av butikken. Jeg ville bare vekk fra situasjonen der jeg ventet meg det verste av ulyder.

Til historien hører det også med at det er forbudt å snu bilen foran en elektrisk skyvedør og dette sa jeg til min mann, men han har et mer avslappet forhold til trafikkregler enn jeg har.

Da gikk jeg.

Skrevet

Uff, det virker som om du har vært i kontakt med et menneske på barnehabiliteringen som ikke evner å se at vi er forskjellige - også vi voksne.

Jeg skjønner godt at du holder deg for ørene hvis det tidligere har kommet en ulyd når han har lukeparkert. Det betyr absolutt ikke at du mener han er en dårlig sjåfør, eller dårlig til å lukeparkere - bare at du har hatt en erfaring som gjør at du ønsker å beskytte deg.

Dette forstår til og med jeg ;)

Madelenemie
Skrevet

Min første tanke er at den damen dere har snakket med på barnehabiliteringen overtolker disse handlingene, eller forklarer dem ut fra et NT-perspektiv. Hun har kanskje vanskelig for å tro at forklaringen kan være så "enkel".

Eller kanskje forsøkte hun bare å gi din mann litt støtte på at det kan oppleves slik for ham (at det er en indirekte kritikk av kjøreferdighetene hans)?

Vanskelig å tolke hva hun mener, men jeg har lest hva du har skrevet om din reaksjon på høye lyder før, og tror ikke at du mener noe annet enn å beskytte deg mot den lyden som gjorde så vondt.

Hei!

Ja det har du nok rett i.

Men alle støtter jo min mann, til og med min psykiater, men de tenker mere likt.

Likevel er de alle snille mot meg, men det kunne vært fint om flere forstod meg. Men hun var enig med meg at det var ikke snilt av min mann å be megbli mer diplomatisk, slik at alt i alt, så var hun litt enig med oss begge.

Totalt sett vet du/dere at: Min mann er svært snill og mitt favorittmenneske i verden selv om han lager lyder jeg ikke liker.

Han har et pent smil kritthvite tenner og humor og det er noe av det beste jeg vet. At han fanger meg og klyper meg både her og der er godt ment men før forstod jeg det ikke, men etter at jeg fikk diagnosen forstår jeg dette bedre da min psykiater har sagt at, "Menn liker at kvinner er søte" og " da gjør de sånt".

Madelenemie
Skrevet

Uff, det virker som om du har vært i kontakt med et menneske på barnehabiliteringen som ikke evner å se at vi er forskjellige - også vi voksne.

Jeg skjønner godt at du holder deg for ørene hvis det tidligere har kommet en ulyd når han har lukeparkert. Det betyr absolutt ikke at du mener han er en dårlig sjåfør, eller dårlig til å lukeparkere - bare at du har hatt en erfaring som gjør at du ønsker å beskytte deg.

Dette forstår til og med jeg ;)

:)

Takk.

Ja min mann er veldig dårlig på lukeparkering og på langkjøring kjører jeg ofte selv, da jeg liker å kjøre og ha kontroll.

Min mann liker å lese da, jeg liker det jeg også, men jeg blir kvalm så da er det best å kjøre.

Han er ikke veldig flink til å kjøre heller, det er noe med avstandsbestemmelser han sliter med så det blir mye brå oppbremsinger, jeg vet ikke hvorfor, men det er vel sånn at man er flink på forskjellige ting.

For meg er det viktig å ligge korrekt plassert i kjørebanen, min mann ligger ofte enten for langt til en av sidene og det har den konsekvens at andre biler må svinge ut til siden eller at vi får den der lyden som kommer av veioppmerkingen, når han kommer for langt ut mot grøftekanten. Det er ubehagelig. Jeg tror jeg har mer fokus på kjøringen og konsentrerer meg om denne og det mer tekniske, jeg driver ikke og ser på andre ting og er opptatt med andre ting i bilen mens jeg kjører. Dette gjør min mann og derfor liker jeg å kjøre på langturer eller at vi bytter på.

Gjest Høstløv
Skrevet

Å holde seg for ørene oppleves som ganske provoserende for de som ser det.

Skrevet

Jeg tror at du holder deg for ørene kanskje av nervøsitet når han lukeparkerer? Pleier du å holde deg for ørene når du opplever mye stress eller mange sanseinntrykk?

Jeg tenker at det du gjør sammen med mannen din, er deres greie. Dere kjenner hverandre godt og kan leve med sånne særheter.

Men i verden utenfor og med folk som ikke har AS så kan det å holde seg for ørene gjøre at folk blir veldig usikre. Det er ikke vanlig at voksne gjør sånt, det forbindes mest med barn. Hvis du kommer i en slik situasjon hvor du får lyst til å holde deg for ørene så er det bedre å heller si hva du tenker/føler når det skjer. Det er mye lettere for andre at noen forklarer det enn at de holder seg for ørene, noe man ikke vet hva betyr.

Gjest Hulderen
Skrevet

At du holder deg for ørene når du går forbi en hund som bjeffer veldig høyt er greit. For da er den høye lyden der alt. Men å holde seg for ørene før din mann har krasjet er ikke greit. For da signaliserer du at du tror at han vil krasje. Det viser at du ikke stoler på kjøringen hans, og det kan gjøre din mann nervøs slik at han kjører enda dårligere.

Vent med å holde or ørene til de vonde lydene er der. Ikke gjør det bare fordi du har opplevd støy i lignende tilfeller før.

Madelenemie
Skrevet

Å holde seg for ørene oppleves som ganske provoserende for de som ser det.

Hei!

ja men i dag var det snakk om en hund!

De andre menneskene som befant seg rundt meg måtte vel da tenke at dette er et tilfelle av autismeepskterforstyrrelse og selv om jeg ikke liker at noen skal se det så var ulyden fra den hunden for stor til at jeg taklet det på noen annen måte enn å holde meg for ørene.

Madelenemie
Skrevet

Jeg tror at du holder deg for ørene kanskje av nervøsitet når han lukeparkerer? Pleier du å holde deg for ørene når du opplever mye stress eller mange sanseinntrykk?

Jeg tenker at det du gjør sammen med mannen din, er deres greie. Dere kjenner hverandre godt og kan leve med sånne særheter.

Men i verden utenfor og med folk som ikke har AS så kan det å holde seg for ørene gjøre at folk blir veldig usikre. Det er ikke vanlig at voksne gjør sånt, det forbindes mest med barn. Hvis du kommer i en slik situasjon hvor du får lyst til å holde deg for ørene så er det bedre å heller si hva du tenker/føler når det skjer. Det er mye lettere for andre at noen forklarer det enn at de holder seg for ørene, noe man ikke vet hva betyr.

Hei!

Ja det vet jeg, så jeg holder meg bare for ørene hvis det blir så mye lyd at jeg får smerter. Det må da være en del. Får jeg lyst til det,men som regel ikke gjør det, holder jeg hendene ned langs siden og prøver å være flink å slappe av. Også går jeg vekk fra lyden.

Ja jeg kan bli overbelastet av sanseinntrykk, hvordan viste du det?

En dag sa en mor til meg da jeg sa hmm til de røde og grønne prikkene i kaken hun hadde bakt at "Var det der et hyggelig hmm eller et misfornøyd hmm?" Jeg svarte, "det var et hyggelig Hmm". (så lo hun og sa "Det var bra", men jeg så ikke på henne, men jeg hørte latteren hennes, den var bløt og søt akkurat sånn som hun er) (hun er like søt og rund som en kake, men det har jeg ikke sagt til henne enda, men jeg liker henne) Når jeg kom hjem ble jeg glad for at hun spurte meg om det, ja for det kunne jo misforstås, jeg hadde bare aldri sett fargeprikker i kaker, de smakte ingenting så jeg lurte mere på hva slags kjemikalier det var, samt hvorfor man puttet så smakløse ting i kaker, men det var sikkert for at det skulle se pent ut og det sa hun stemte. (dette kom jeg selv frem til etter at jeg tenkte)

Madelenemie
Skrevet

At du holder deg for ørene når du går forbi en hund som bjeffer veldig høyt er greit. For da er den høye lyden der alt. Men å holde seg for ørene før din mann har krasjet er ikke greit. For da signaliserer du at du tror at han vil krasje. Det viser at du ikke stoler på kjøringen hans, og det kan gjøre din mann nervøs slik at han kjører enda dårligere.

Vent med å holde or ørene til de vonde lydene er der. Ikke gjør det bare fordi du har opplevd støy i lignende tilfeller før.

Hei!

?

Da skjønner ikke du hvor vondt jeg får inni meg av de fryktelige lydene.

Jeg blir stresset og tror ikke jeg klarer å la vær å holde meg for ørene. Det handler jo bare om at jeg er redd for den skrapelyden jeg har hørt og at jeg ikke vil ha den inn i ørene en gang til.

Skrevet

Hei!

Ja det vet jeg, så jeg holder meg bare for ørene hvis det blir så mye lyd at jeg får smerter. Det må da være en del. Får jeg lyst til det,men som regel ikke gjør det, holder jeg hendene ned langs siden og prøver å være flink å slappe av. Også går jeg vekk fra lyden.

Ja jeg kan bli overbelastet av sanseinntrykk, hvordan viste du det?

En dag sa en mor til meg da jeg sa hmm til de røde og grønne prikkene i kaken hun hadde bakt at "Var det der et hyggelig hmm eller et misfornøyd hmm?" Jeg svarte, "det var et hyggelig Hmm". (så lo hun og sa "Det var bra", men jeg så ikke på henne, men jeg hørte latteren hennes, den var bløt og søt akkurat sånn som hun er) (hun er like søt og rund som en kake, men det har jeg ikke sagt til henne enda, men jeg liker henne) Når jeg kom hjem ble jeg glad for at hun spurte meg om det, ja for det kunne jo misforstås, jeg hadde bare aldri sett fargeprikker i kaker, de smakte ingenting så jeg lurte mere på hva slags kjemikalier det var, samt hvorfor man puttet så smakløse ting i kaker, men det var sikkert for at det skulle se pent ut og det sa hun stemte. (dette kom jeg selv frem til etter at jeg tenkte)

''Ja jeg kan bli overbelastet av sanseinntrykk, hvordan viste du det?''

jeg har lest og lært en del om AS og autismespekterforstyrrelser.

Det som slo meg litt var at mange med Asperger har lett for å tro at andre er tankelesere. Om de gjør en grimase så tenker de ofte at andre folk forstår hvorfor de gjør det. De tror altså at andre folk vet mer enn de det egentlig vet . Om en person med AS har flyttet så har hun lett for å tenke at alle andre har fått det med seg, selv om hun ikke har sagt det til dem

Damen som ringer i fra (bup?) kan ikke vite hvem som tar telefonen før den som tar telefonen sier hvem det er. Slike telepatiske evner har hun ikke :)

Så du bør heller tenke slik at folk ikke er så klarsynte, og kanskje ikke så smarte heller. Du må forklare det du sier og gjør, ellers kan de misforstå.

Skrevet

Hei!

?

Da skjønner ikke du hvor vondt jeg får inni meg av de fryktelige lydene.

Jeg blir stresset og tror ikke jeg klarer å la vær å holde meg for ørene. Det handler jo bare om at jeg er redd for den skrapelyden jeg har hørt og at jeg ikke vil ha den inn i ørene en gang til.

Hvis du klarer å holde deg for ørene uten at mannen din blir så forstyrret at han kræsjer så er det ikke noe galt i det. Dere kjenner hverandre og kan nok tåle slike ting.

Men hvis han skulle bli nervøs selv, og føre til at han nesten kræsjer så må du finne en bedre måte å stenge unna sanseinntrykkene på. Hva med ørepropper?

Madelenemie
Skrevet

''Ja jeg kan bli overbelastet av sanseinntrykk, hvordan viste du det?''

jeg har lest og lært en del om AS og autismespekterforstyrrelser.

Det som slo meg litt var at mange med Asperger har lett for å tro at andre er tankelesere. Om de gjør en grimase så tenker de ofte at andre folk forstår hvorfor de gjør det. De tror altså at andre folk vet mer enn de det egentlig vet . Om en person med AS har flyttet så har hun lett for å tenke at alle andre har fått det med seg, selv om hun ikke har sagt det til dem

Damen som ringer i fra (bup?) kan ikke vite hvem som tar telefonen før den som tar telefonen sier hvem det er. Slike telepatiske evner har hun ikke :)

Så du bør heller tenke slik at folk ikke er så klarsynte, og kanskje ikke så smarte heller. Du må forklare det du sier og gjør, ellers kan de misforstå.

Ja før en dame sa til meg at jeg måtte formilde mine behov, si hva jeg trente og ønsket så viste jeg ikke hvordan dette hang sammen.

jeg oppførte meg nok litt sånn som du skriver.

Men så sa denne damen dette til meg for ca 5-6 år siden og fra da av begynte jeg å si i fra og det ble bra erfarte jeg.

Mine sønner er litt sånn også, man må fortelle dem at de må si i fra hvis de ikke har det bra for ellers kan ingen vite det. Det syns da heller ikke så godt på oss, verken sinne, smerter eller glede, dessverre, da blir det med ord enda viktigere.

Madelenemie
Skrevet

Hvis du klarer å holde deg for ørene uten at mannen din blir så forstyrret at han kræsjer så er det ikke noe galt i det. Dere kjenner hverandre og kan nok tåle slike ting.

Men hvis han skulle bli nervøs selv, og føre til at han nesten kræsjer så må du finne en bedre måte å stenge unna sanseinntrykkene på. Hva med ørepropper?

Hei!

jeg har ørepropper jeg bruker, men jeg får av og til øregangsproblemer hvis jeg bruker dem for mye,derfor kan jeg bare bruke dem i anledninger som selskaper, uvanlig mye støy, barnegråt, hundebjeffing, asfaltknusere osv... Jeg har dem som regel med meg, men jeg går ikke alltid med dem. Jeg må jo da rekke å få dem på meg.

Jeg skal få laget nye musikerpropper nå, jeg må betale selv for man får ikke dette når man har autisme bare når man har ME.

Men det er dyrt og jeg har ikke fått prioritert det enda, for vi har jo barn med samme vansker, men noen av oss fikk det innvilget men det får man vist ikke egentlig, så det må derfor ha skjedd en feil. det koster mange tusen å lage dem.

Men jeg bør få det fort for jeg plages jo forferdelig og det er vist mer vanlig enn jeg viste også ved asperger syndrom.

Skrevet

Ja før en dame sa til meg at jeg måtte formilde mine behov, si hva jeg trente og ønsket så viste jeg ikke hvordan dette hang sammen.

jeg oppførte meg nok litt sånn som du skriver.

Men så sa denne damen dette til meg for ca 5-6 år siden og fra da av begynte jeg å si i fra og det ble bra erfarte jeg.

Mine sønner er litt sånn også, man må fortelle dem at de må si i fra hvis de ikke har det bra for ellers kan ingen vite det. Det syns da heller ikke så godt på oss, verken sinne, smerter eller glede, dessverre, da blir det med ord enda viktigere.

Jeg synes det er veldig fint om de jeg er sammen sier ifra dersom det er noe de ikke synes er bra, eller noe de trenger. Det er rett og slett fordi jeg er en veldig dårlig tankeleser, og det er slitsomt å bruke tid på å gjette på hva de vil,hvis de bare kan si det.

Og så er det viktig å huske på at folk tenker helt forskjellig fra meg. Jeg kan ikke alltid gå ut i fra at andre forstår hva jeg mener. Jeg vet heller ikke om du forstår helt hva jeg forsøker å formidle. Derfor er det viktig å få tilbakemeldinger. Hvis jeg får høre at jeg ofte er litt uklar, så er det lettere for meg å gjøre noe med det, kanskje forklare ting på en annen måte. Hvis ingen sier det så vet jeg ikke om problemet selv.

Skrevet

Hei!

jeg har ørepropper jeg bruker, men jeg får av og til øregangsproblemer hvis jeg bruker dem for mye,derfor kan jeg bare bruke dem i anledninger som selskaper, uvanlig mye støy, barnegråt, hundebjeffing, asfaltknusere osv... Jeg har dem som regel med meg, men jeg går ikke alltid med dem. Jeg må jo da rekke å få dem på meg.

Jeg skal få laget nye musikerpropper nå, jeg må betale selv for man får ikke dette når man har autisme bare når man har ME.

Men det er dyrt og jeg har ikke fått prioritert det enda, for vi har jo barn med samme vansker, men noen av oss fikk det innvilget men det får man vist ikke egentlig, så det må derfor ha skjedd en feil. det koster mange tusen å lage dem.

Men jeg bør få det fort for jeg plages jo forferdelig og det er vist mer vanlig enn jeg viste også ved asperger syndrom.

Men er det mulig at du bare kan gå ut av bilen før han får lukeparkert? Trenger du å sitte der?

Du kan også vurdere å kjøpe store hodetelefoner med musikk. kanskje like greit?

Skrevet

Hei!

ja men i dag var det snakk om en hund!

De andre menneskene som befant seg rundt meg måtte vel da tenke at dette er et tilfelle av autismeepskterforstyrrelse og selv om jeg ikke liker at noen skal se det så var ulyden fra den hunden for stor til at jeg taklet det på noen annen måte enn å holde meg for ørene.

Jeg tror svært få vet om akkurat denne vansken. Jeg har lest en god del om asperger, men ikke fått med meg at dere kan være så sensitiv for lyd som du forteller om. Det med hunden var ok, men ellers ville jeg opplevd det som svært uforskammet om noen holdt seg for ørene når jeg var sammen med dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...