Gå til innhold

bp2 og førerkort

Anbefalte innlegg

Gjest bølger
Skrevet

Kan jeg få problemer med å beholde førerkortet når jeg har diagnosen bp2? Psykiateren har skrevet diagnosen til fastlegen nå, så jeg begynte å bekymre meg litt for dette.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Trur generelt ikke det er selve diagnosen det går på. Jeg har schizoaffektiv lidelse og har aldri hørt noe om inndragelse av førerkort...

Gjest lurer jeg på
Skrevet

Trur generelt ikke det er selve diagnosen det går på. Jeg har schizoaffektiv lidelse og har aldri hørt noe om inndragelse av førerkort...

Har et førekort da?

Gjest Svarttrost
Skrevet

Om du får beholde lappen eller må søke dispensasjon har med medisinering å gjøre.

Skrevet

Jeg har nå en søknad liggende inne hos fylkesmannen - 3 uker siden jeg sendte den.

Jeg tror og håper at de viser et visst skjønn. Selv har jeg verken en skygge av en prikk og ikke engang parkeringsbot. I tillegg har jeg tett kontakt med fastlegen og kommer til å rette meg etter ham om han mener jeg skal parkere for en stund. Har også daglige sjekk-runder før jeg setter meg bak rattet.

For det er vel bare å innse at vi ved hypomane/maniske faser ikke har spesielt god dømmekraft, ei heller i de depressive (suicidale) fasene. En menneskerett å få kjøre bil er det heller ikke, selv om det selvfølgelig er mer plundrete uten.

Jeg har tro på at denne nye ordningen kan bevisstgjøre oss på en helt annen måte, og jeg er helt klar på at jeg heller leter om det lar seg oppdrive en buss et sted enn å risikere å måte leve med at jeg har kvestet noen eller drept noen i en ukritisk fase.

Gjest bølger
Skrevet

Jeg har nå en søknad liggende inne hos fylkesmannen - 3 uker siden jeg sendte den.

Jeg tror og håper at de viser et visst skjønn. Selv har jeg verken en skygge av en prikk og ikke engang parkeringsbot. I tillegg har jeg tett kontakt med fastlegen og kommer til å rette meg etter ham om han mener jeg skal parkere for en stund. Har også daglige sjekk-runder før jeg setter meg bak rattet.

For det er vel bare å innse at vi ved hypomane/maniske faser ikke har spesielt god dømmekraft, ei heller i de depressive (suicidale) fasene. En menneskerett å få kjøre bil er det heller ikke, selv om det selvfølgelig er mer plundrete uten.

Jeg har tro på at denne nye ordningen kan bevisstgjøre oss på en helt annen måte, og jeg er helt klar på at jeg heller leter om det lar seg oppdrive en buss et sted enn å risikere å måte leve med at jeg har kvestet noen eller drept noen i en ukritisk fase.

Jeg har ikke hatt så mange hypomane perioder, og de har heller ikke vært slik at jeg mistet dømmekraften. Så skulle jeg miste førerkortet er det kun på grunn av diagnose, og ikke hvordan den påvirker meg.

Er det kun på grunn av diagnose du har mistet førerkortet eller er det på grunn av hvordan diagnosen påvirker deg?

Skrevet

Jeg har ikke hatt så mange hypomane perioder, og de har heller ikke vært slik at jeg mistet dømmekraften. Så skulle jeg miste førerkortet er det kun på grunn av diagnose, og ikke hvordan den påvirker meg.

Er det kun på grunn av diagnose du har mistet førerkortet eller er det på grunn av hvordan diagnosen påvirker deg?

Jeg har ikke mistet førerkortet per i dag, og skulle jeg få avslag på dispensasjonssøknaden, kommer jeg selvfølgelig til å klag.

For det føles definitivt urettferdig når jeg beveger meg i trafikken og ser akk så mange idioter der ute, som har en direkte livsfarlig adferd, men som trolig ikke har en diagnose som kan luke dem ut.

Sånn sett føles det urettferdig at man kun på grunnlag av diagnose skal miste førerkortet, samtidig har jeg (kanskje en naiv) tro på at de i tillegg til å vurdere ut fra diagnosen også bruker skjønn og andre kriterier.

Men det jeg er fullstendig klar på, er at det ikke er en menneskerett å få ha lappen sånn uten videre. Når man er sånn godhypoman, føler man seg forresten ofte mye mer kompetent enn de fleste andre, også når det gjelder bilkjøring. Men det trenger ikke være tilfelle.

Diagnose og medisiner var grunnen til at legen mente jeg burde sende inn en søknad. Legene står faktisk ansvarlige for å sørge for at de riktige personene til enhver tid har kjøretillatelse.

Gjest elller no sånt
Skrevet

jeg hadde heller ikke mange hypomane perioder.

Og jeg mente og at jeg ikke mista dømmekraften

Jeg måtte levere lappen, søke på nytt for deretter å få et nytt førerkort. Jeg hadde kjørt plettfritt i de ti årene jeg hadde lappen, ikke en bot, ingenting.

Men trur det er litt hvordan de ser deg og ikke minst medisinene du står på.

Når det er sagt - du har sikkert ikke store problemer med å "beholde" lappen. du risikerer sikkert bare å måtte være uten den i behandlingstida mens fylkeslegen ser på søknaden om dispensasjon.

Skrevet

jeg har bipolar rapid cycling, har ikke fått noen problemer med førerkortet???

om noen skal ta fra meg førerkortet pga en diagnose som ikke påvirker meg eller kjøringen min (får høre jeg er en meget trygg sjåfør) så går jeg til sak!

Gjest elller no sånt
Skrevet

Jeg måtte levere lappen, søke på nytt for deretter å få et nytt førerkort. Jeg hadde kjørt plettfritt i de ti årene jeg hadde lappen, ikke en bot, ingenting.

Når det er sagt - du har sikkert ikke store problemer med å "beholde" lappen. du risikerer sikkert bare å måtte være uten den i behandlingstida mens fylkeslegen ser på søknaden om dispensasjon.

Ble feil det..

Gjest bølger
Skrevet

Jeg er redd for ågå gjennom prosessen med å miste førerkortet og måtte søke om dispensasjon.

Var det kun pga diagnose du mistet lappen?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det går helt bra. I verste fall må du søke om dispensasjon som du helt sikkert får.

Gjest elller no sånt
Skrevet

Jeg er redd for ågå gjennom prosessen med å miste førerkortet og måtte søke om dispensasjon.

Var det kun pga diagnose du mistet lappen?

Det er jeg faktisk ikke sikker på - jeg fikk bare brev fra fylkeshuset om at jeg ikke lenger oppfylte kravet til førerkortet. (jeg skal ikke si sikkert om det var fylkesmannen eller politiet som skrev det.)

Men det var overlegen som sendte melding til fylkeslegen - hva som sto der, vet jeg ikke - sorry

Men det går helt sikkert bra for deg :o)

Gjest bølger
Skrevet

Det går helt bra. I verste fall må du søke om dispensasjon som du helt sikkert får.

Når jeg gikk på lamictal hadde jeg mistanke om at den påvirket kjøringen. Følte det ikke var plass på vegen til både meg og møtende bil. Derfor tror jeg ikke jeg bør begynne på de igjen. Var redd for å kjøre bil, noe jeg ikke er etter at jeg sluttet.

Er det en vanlig bivirkning av lamictal, og er det annen medisin som jeg kan ta istedefor lamictal?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...