Gå til innhold

alternativer til lamictal ved BP2?

Anbefalte innlegg

Gjest Louise Victoria
Skrevet

Etter 10 dager på lamictal fikk jeg store bivirkninger: hovne lymfeknuter, feber rødt utslett, svimmelhet. Ikke tegn på luftveisinfeksjoner.

Fastlegen ba meg seponere til symptomene gikk vekk pga frykt for hypersensitivitet, så skulle vi diskutere på nytt. Fastlegen kan lite om psykdom og denne medisinene. Håper derfor på råd her.

1. Hva vil være mest hensiktsmessig i forhold til lamictal-prøve på nytt eller finne en erstatning?

2. Kan det testes om jeg er hypersensitiv? (dvs. om bivirkningene er harmløse og forbigående eller om det er tegn på noe alvorlig)

3. Om ikke lamictal skal prøves, hvilke andre muligheter finnes? Har BP2 med overvekt av depresjoner, dissosiasjon og noe sosial angst.

Spesialisten som utredet meg nevnte seroquel som en mulighet, men den har jeg hørt svært mye negativt om bla.a at du blir robotaktig og følelsesløs, og er derfor veldig redd for å prøve. Er avhengig av å ha en medisin jeg ikke legger på meg av.

Setter utrolig stor pris på svar som jeg kan bruke når fastlegen og jeg skal diskutere situasjonen nærmere neste uke.

Skrevet

Jeg bruker litium og seroquel depot - fungerer veldig bra.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Seroquel er dte klart beste alternativet.

Gjest Louise Victoria
Skrevet

Seroquel er dte klart beste alternativet.

tusen takk for svar.

Kan du si kort hvorfor du mener det er det beste alternativet? Du har sikkert rett, men for å kunne klare å holde ut en hel utprøvingsmetode er jeg litt avhengig av å forstå hvorfor det er bedre med seroquel enn lamictal.

Seroquel: de jeg kjenner som har begynt med dette har gått mye opp i vekt. (hun ene 40kg) Derfor redd medisinen. Er det ting som kan gjøres for ikke å gå opp i vekt ved denne medisinen?

er det det at en blir mer sulten og spiser mer som gir vektoppgangen eller det at medisinen gjør noe med kropen så mer mat lagres som fett?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

tusen takk for svar.

Kan du si kort hvorfor du mener det er det beste alternativet? Du har sikkert rett, men for å kunne klare å holde ut en hel utprøvingsmetode er jeg litt avhengig av å forstå hvorfor det er bedre med seroquel enn lamictal.

Seroquel: de jeg kjenner som har begynt med dette har gått mye opp i vekt. (hun ene 40kg) Derfor redd medisinen. Er det ting som kan gjøres for ikke å gå opp i vekt ved denne medisinen?

er det det at en blir mer sulten og spiser mer som gir vektoppgangen eller det at medisinen gjør noe med kropen så mer mat lagres som fett?

Seroquel er det middel som er best dokumentert og dermed står først på anbefalingslista ve BP2.

Noen får økt matlyst, og om de ikke klarer å stagge denne, går vekten opp. Dette er dog en meget liten del av alle brukerne.

Gjest Louise Victoria
Skrevet

Seroquel er det middel som er best dokumentert og dermed står først på anbefalingslista ve BP2.

Noen får økt matlyst, og om de ikke klarer å stagge denne, går vekten opp. Dette er dog en meget liten del av alle brukerne.

Tusen takk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...