Gå til innhold

Angst

Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Hei. Jeg har slitet med diverse angst problemer i rundt 3 mnd nå. Jeg har ikke innsett før nå at det finnes medisiner som kan hjelpe for akkurat dette. Alt startet med et slags raseri anfall etter en ganske liten krangel med mine foster foreldre(jeg er 17 år gammel). Etter det gikk jeg ned nesten 7 kg på rundt 2 uker. Jeg sliter med spesielle tankeganger og angst så og si hele tiden hver dag, men på kveldene tar dette helt av. Da sliter jeg med å puste, kontrollere kroppen, rare kroppstemperaturer, høy puls osv. Noen ganger starter jeg også å blø neseblod under anfallene, så ja.. Jeg regner med at pulsen er over normalen. Jeg går til psykolog hver uke pga dette, men jeg får meg selv aldri til å spørre om hva jeg bør gjøre de gangene jeg sliter mest med disse plagene. Selv er jeg ingen tilhenger av piller osv etter dårlig erfaring med bruk av ritalin for ADHD fra jeg var 8 år gammel til jeg ble 15.. Men nå tror jeg det nesten er nødvendig. Har noen noe form for tips for hva jeg bør gjøre?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Først bør du la fastlegen sjekke at det ikke er noe fysisk/somatisk sykdom som plager deg.

2. Av medisiner er det SSRI (Cipralex, Zoloft, Seroxat) som er å anbefale. For deg som har ADHD, vil Efexor være enda bedre, da den også demper ADHD-symptomene noe.

3. På disse medisiner blir du først noe verre av angsten før du blir bedre. Du kan derfor be om en liten dose Sobril i de første tre ukene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...