Gå til innhold

Psykisk eller fysisk?

Anbefalte innlegg

Gjest Olivia_85
Skrevet

Hei, er ei jente på 25 år som har hatt plager i flere år. Jeg har hele tiden en uro oppi hodet som gjør at jeg hele tiden har en stresset tankegang. Selv i situasjoner der jeg overhodet ikke har en grunn til å være stresset er jeg urolig oppi hodet. Uansett hvor mye jeg prøver å stresse ned får jeg det ikke til. Alle jeg snakker med problemet om sier at de ikke kan forstå det, for jeg virker jo ikke som en stresset person utad. Jeg klarer jo å holde maska å være blid og hyggelig fordi. Dette medfører jo også at jeg får mange fysiske plager. Jeg "glemmer" hvordan jeg puster normalt. Jeg setter meg ned å prøver å puste, men finner ikke ut hvordan. Musklaturen i nakke,skuldre og rygg er ekstremt knytt. Magen min blir oppblåst/opphovnet og fordøyelsen er i ubalanse. Dette ødelegger veldig mye for meg da jeg alldri føler jeg kan nyte livet. Nære familiemedlemmer er også plaget med dette men ikke i så høy grad som meg. Kan det være arvelig? Jeg håper i allefall dette er noe det går an å gjøre noe med, for jeg lengter etter å leve et "normalt" liv :(

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Høres på meg ut som angst... sosialangst. Det kan man bli frisk av. Behandles med samtaleterapi og/eller SSRI. Lykke til. :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er nok psykisk. Hva med psykomotorisk fysioterapi eller et kurs i autogen trening?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...